×

وکیل خانواده؛رویای شیرین تحقق عدالت در جامعه

وکیل خانواده؛رویای شیرین تحقق عدالت در جامعه

وکیل خانواده؛رویای شیرین تحقق عدالت در جامعه

وکیل-خانواده؛رویای-شیرین-تحقق-عدالت-در-جامعه وکیل 

وکیل خانواده، رویای شیرین تحقق عدالت در جامعه

تهران - وکیل خانواده هر چند طرحی است که سال ها در دستگاه قضا مطرح است اما تحقق آن می تواند سلامت روانی و عدالت را در جامعه تضمین کند. به گفته کارشناسان، تصویب و اجرای این طرح گامی موثر در کاهش مشکلات مردم و در نهایت کاهش دعاوی در محاکم قضایی خواهد شد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، اگرچه طرح وکیل خانواده اکنون در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و طبق اظهارات ' مرتضی بختیاری' وزیر دادگستری، هنوز تصویب نهایی نشده است، اما چگونگی اجرای آن برای کارشناسان و مردم همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وکیل خانواده یا به عبارت دیگر لزوم استفاده هر خانواده از وکیل در امورات مختلف زندگی، از زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر دستگاه قضا مطرح شد و امروز که حدود دو سال از ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه می گذرد، وی چندین بار در سخنرانی ها و مجالس مختلف به این مساله اشاره کرده و معتقد است اجرای این طرح با همکاری دولت و همت کانون های وکلا می تواند گامی موثر در کاهش مشکلات مردم و در نهایت کاهش دعاوی در محاکم قضایی شود.

پس از تاکیدات رییس دستگاه قضا مبنی بر استفاده هر خانواده از یک وکیل، طرح وکیل خانواده در راستای ماده 212 برنامه پنج ساله پنجم قوه قضاییه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و امروز که حدود یکسال از مطرح شدن این طرح در کمیسیون یاد شده می گذرد، هنوز شیوه و چگونگی اجرای طرح وکیل خانواده مشخص نشده است.

با اینحال به گفته برخی وکلا و حقوقدانان، یکی از چالش های موجود بر سر راه اجرای طرح وکیل خانواده، نبود فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه است.

'بهمن کشاورز' رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران ( اسکودا) در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا ماهیت طرح وکیل خانواده را مثبت دانست و گفت: پیش از اینکه این طرح به مرحله اجرا برسد ابتدا باید فرهنگ استفاده از وکیل از طریق آموزش های عمومی و رسمی در جامعه نهادینه شود.

این حقوقدان بهره گیری از ظرفیت های صدا و سیما و مطبوعات و گنجاندن مفاهیم حقوقی در کتاب های درسی دوره های ابتدایی تا دبیرستان را در نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه موثر دانست.

'ناصر چوبدار' یکی دیگر از حقوقدانان معتقد است اجرای طرح وکیل خانواده نیازمند یک کار فرهنگی فراگیر در میان همه اقشار جامعه است که این فرهنگ سازی می تواند به روش های مختلف مانند پخش برنامه های گوناگون حقوقی از رسانه ملی و برگزاری دوره های آموزشی عمومی انجام شود.

بر اساس این گزارش، الزامی بودن حضور وکلا در محاکم قضایی در سال 57 به تصویب رسید اما این قانون سالیان متمادی اجرا نشد تا اینکه در سال های اخیر به مرحله اجرا درآمد.

یک حقوقدانان می گوید قانون تصویب شده در سال 57، به تدریج در محاکم قضایی بویژه محاکم حقوقی نهادینه می شد که پایان سال گذشته هیات عمومی دیوان عالی کشور یک رای وحدت رویه مبنی بر الزامی نبودن حضور وکلا در دعاوی حقوقی را صادر کرد و این امر موحب شد مردم برای پیگیری پرونده های حقوقی خود در محاکم قضایی به وکلا مراجعه نکنند.

وی می افزاید: حضور وکیل در همه دعاوی اعم از حقوقی و کیفری باید در محاکم قضایی الزامی شود و تبصره ذیل ماده 128 آیین دادرسی کیفری مبنی بر ممنوعیت حضور وکیل در مراحل مقدماتی حذف شود.

کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران معتقد است باید حرمت وکیل در محاکم قضایی رعایت شود زیرا قانون، وکیل را هم شان با قاضی می داند.

یک شهروند می گوید یکی از دلایلی که امروز مردم برای پیگیری پرونده های خود در مراجع قضایی، تمایل زیادی برای استفاده از وکیل ندارند، دریافت حق الوکاله های سنگین است و همین حق الوکاله های سنگین، استقبال مردم از طرح وکیل خانواده را در هاله ای از ابهام قرار داده است مگر اینکه هزینه های این طرح مانند طرح پزشک خانواده توسط نهادهای مربوطه پرداخت شود و به مردم فشار وارد نشود.

کشاورز به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آنچه در طرح وکیل خانواده آمده است، یک خانواده می تواند طی قراردادی عمومی با یک وکیل در تماس باشد و همه امور خود از قبیل خرید و فروش ملک و حتی ازدواج و طلاق را با وکیل خانواده مطرح کند.

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به این سووال که آیا هزینه استفاده از وکیل توسط خانواده ها، از سوی نهاد خاصی پرداخت می شود، افزود: به طور قطع دولت نمی تواند هزینه وکیل خانواده را بدهد زیرا اصولا وکیل خانواده یک شغل آزاد است و نمی توان دولت را وادار کرد که چنین هزینه هایی را بپردازد.

کشاورز ادامه داد: اگر مزایای استفاده از وکیل به مردم آموزش داده نشود به طور قطع از این طرح استقبال نمی شود اما اگر آنان از مزایای بهره مندی از وکیل اگاه شوند، در آن صورت حاضر می شوند هزینه آن را نیز پرداخت کنند.

حسین عسگری راد عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز نیز گفت: به طور قطع مبالغی که در طرح وکیل خانواده مبادله می شود بسیار اندک خواهد بود و وقتی خانواده ای قراردادی سالانه با یک وکیل داشته باشد، هزینه بسیار کمتری متقبل خواهد شد.

به گفته وزیر دادگستری، اقدامات مناسبی برای اجرای طرح وکیل خانواده در نظر گرفته شده است اما این اقدامات باید به گونه ای باشد که همه جوانب طرح در آن لحاظ شود تا طرح یاد شده فقط در حد یک قانون یا مصوبه باقی نماند و زیرساخت ها و بسترهای مناسب اجرای آن فراهم شود.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.