×

قانون آیین دادرسی کیفری کی تصویب می شود؟

قانون آیین دادرسی کیفری کی تصویب می شود؟

شاید ملت ایران بتوانند پیش از پایان سال جاری شاهد تصویب یکی ازمهم ترین قوانین قضایی کشور باشند

قانون-آیین-دادرسی-کیفری-کی-تصویب-می-شود؟

پیمان حاج محمودعطار

شاید ملت ایران بتوانند پیش از پایان سال جاری شاهد تصویب یکی ازمهم ترین قوانین قضایی کشور باشند

اخیرا درخبرها آمده بود که لایحه قانون آیین دادرسی کیفری دوباره با طرح چند ایراد ازسوی شورای نگهبان به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بازگردانده شد. حال باید دید سرانجام پارلمان ایران، چه موقع این قانون  را به تصویب قطعی  می‌رساند.

ازسال 1384 لایحه جدید قانون آیین‌دادرسی‌کیفری در قوه قضاییه کلید خورد و پس از معطل ماندن چندین ساله در این قوه، به دولت ارسال شد و البته بعد از چند سال معطلی در دولت، به مجلس فرستاده شد. اکنون نیزچندسالی است این قانون بین کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و شورای نگهبان درحال تردد است و هر بار شورای نگهبان، با ایرادهایی این لایحه را به مجلس برمی‌گرداند و پس از چندین ماه معطل ماندن در مجلس برای برطرف کردن این ایرادات، لایحه با رفع آن (ایرادها) به شورای نگهبان می‌رود که این گردش شگفت انگیز تاکنون بین مجلس و شورای نگهبان به دفعات ادامه داشته است. آخرین مرتبه که شورای نگهبان به این لایحه ایراد گرفت و آن رابه مجلس برگرداند 30 دی ماه 92 بود. ایرادهایی که کمیسیون قضایی مجلس می‌توانست با یک یا دو جلسه روزانه، آن‌ها را برطرف و به شورای نگهبان ارسال کند. شاید ملت ایران بتوانند پیش از پایان سال جاری شاهد تصویب یکی ازمهم ترین قوانین قضایی کشور باشند ولی صد افسوس که این بار نیز مانند دوره‌های قبلی، اعضای کمیسیون قضایی مجلس به جای تعیین تکلیف این ایرادها و نهایتا تعیین تکلیف قانون، به اموردیگری می‌پردازند و نگرانی که در بین حقوقدانان پدید آمده حکایت ازعدم تصویب نهایی این قانون درسال 92 دارد.

این درحالی‌است که دستگاه قضایی کشور، قضات، وکلای دادگستری و مردمی که به نوعی با این قانون سروکار دارند بسیار نیازمند نوآوری‌ها و مواد نوین این قانون  هستند. اهمیتی که قانونگذاران ما به اندازه ما به آن توجه نمی‌کنند.

* وکیل دادگستری

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.