×

وکالت دادگستری در کشور فرانسه

وکالت دادگستری در کشور فرانسه

وکالت دادگستری در کشور فرانسه

وکالت-دادگستری-در-کشور-فرانسه

سید یاسر رحیمی –وکیل پایه یکدادگستری

بخش اول - تاریخچه ای کوتاه از وکالت در فرانسه :

 در فرانسه اولین سندی که  به موضوع وکالت پرداخته پیمان نامه سال 802 Charlemagne   است.

 در فرانسه آن رو Le Hardie   Philippe IIIبه موجب دستور مورخ 23 اکتبر 1274 برای وکلای عضو پارلمان  ,شخصیت مجزائی قائل گردید که از ان جمله می توان به ( حق داشتن عنوان سرورMaître   ) – کسی که بر دیگری اقتدارو  تسلطی دارد- اشاره کرد.

مطابق اصول و قواعد حرفه وکالت آن روز وکیل می بایستی سوگند یاد نموده ، از حقی مسلم و موجه دفاع کرده و حق الوکاله ای معقول دریافت دارد.

باید یادآور شد که بخشی از وکلای قرون وسطی روحانیونی بودند که با لباس سیاه رنگ در دادگاه ها حاضر می شدند که در واقع لباسی که وکلای فرانسوی امروز در دادگاه ها استفاده می کنند یادگار همان دورانست.

تجربه داشتن کانون وکلا ( معروف به Ordo  ) به زمان استقرار پارلمان پاریس در سال 1302 میلادی  و ایجاد تابلوی وکالت ( تابلویی که شامل لیست وکلائی که حق دفاع از موکلین در دادگاه ها را دارند ) در سال 1327 میلادی توسط  Philippe de valois. بر می گردد و نیز اولین اصول و مقررات اخلاقی حرفه وکالت از آن زمان به یادگار مانده است. 

در سال 1344 میلادی ، پارلمان پاریس در رای خویش تشکیل سازمان منظم و حرفه ای وکالت ، حرفه ای که بصورت غیر تشکیلاتی با 51 عضو از سال 1304 میلادی شروع به کار کرده بود را ضروری دانسته و رسما آن را اعلام کرد.

در سال1539  میلادی نقش وکیل در دعاوی به موجب دستور Villers-Cotterêts که موجب محرومیت متهم از حق داشتن وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی و دادگاه های علنی می شد محدود گردید.

انقلاب کبیر فرانسه ، نقش و تاثیر حرفه وکالت و وکلای دادگستری را مورد شناسائی قرار داد و حق اجازه دفاع در طول سیر دادرسی از جمله مرحله تحقیقات و نیز دفاع در دادگاه  را که مورد انکار واقع شده بود را مورد شناسائی قرار داد.

در فرانسه امروز وکیل دادگستری از همکاران سیستم قضائی می باشد. بدنبال پروژه ائتلاف مشاغل ، اجرائی سالهای 1971 و 1990 وکلای دادگستری امروزه علاوه بر اختیارات سابق دارنده اختیارات مشاوران حقوقی  قدیم در دادگاههای شهرستان Avoué  - مامور منحصر به فردی- مونوپل- که حق معرفی اصحاب دعوی نزد دادگاه شهرستان و دادگاه تجدیدنظر را تا قبل از سال 1971 می داشت- و مشاوران حقوقی می باشند.

در حال حاضر وکلای فرانسوی امورات حرفه ای شان را با استقلال تمام انجام می دهند و  تحت هیچ سلسله مراتبی قرار نگرفته مگر وکلای حقوق بگیری که تحت نظر سازمان کارقرار می گیرند.

بخش دوم : شرایط ورود به حرفه وکالت در فرانسه در قوانین وفرامین ذیل آمده است :

 

 1) قانون شماره 1130- 71 مورخ 31 دسامبر 1971 اصلاح شده توسط قوانین شمارگان 1259- 90 31 دسامبر 1990 و 1420- 93 مورخ 31 دسامبر 1993

2) فرمان شماره 1197- 91 مورخ 27 نوامبر 1991 اصلاح شده بوسیله فرامین شمارگان 1386- 2004 مورخ 21 دسامبر 2004 و 626 – 2005 مورخ 30 مه 2005

ماده 11 قانون سال 1971 و مواد 51 به بعد فرمان سال 1991 شرائط ورود به حرفه وکالت را به ترتیب ذیل مقرر داشته است :

 1 ) تابعیت 

- داشتن تابعیت فرانسوی و یا

- دارای تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا  یا کشورهای عضو پول واحد اروپایی (یورو) یا

- دارای تابعیت کشور ثالثی که به موجب توافق نامه دو جانبه میان ان کشور و فرانسه به وکلای فرانسوی همان حقوق و اختیاراتی را اعطاء میکند که وکیل خارجی در فرانسه از انها منتفع می گردد.

- اشخاصی که به موجب نظر سازمان حمایت از پناهندگان و اشخاص بدون تابعیت فرانسه ، پناهنده یا بدون تابعیت شناخته شده اند.

  2 ) سطح صلاحیت علمی

داوطلبان امتحان وکالت باید دارای یکی از دو مدرک ذیل باشند :

- دیپلم مستر یک در رشته   حقوق  ( معادل لیسانس حقوقدار ایران ) یا یک مدرک مرتبطدیگر

شخص داوطلب با داشتن یکی از مدارک فوق می تواند خود را جهت امتحان ورودی وکالت به مراکز منطقه ای حرفه وکالت که معمولا در شهر محل دادگاه تجدید نظر می باشد معرفی نماید قابل ذکر اینکه دارندگان مدرک دکتری حقوق به موجب ماده 1-12 قانون 31 دسامبر 1971 و بعضی اشخاص که حسب نظر وابسته وزیر دادگستری ، شخص وزیر دادگستری و وزیرامور دانشگاهها جهت وکالت دادگستری واجد شرائط شناخته می شوند به موجب ماده 11 قانون 31 دسامبر 1971 از دادن امتحان ورودی وکالت معاف می باشند.

2 ) گواهی شایستگی حرفه وکالت ( CAPA)

اخذ گواهینامه مزبور منوط به قبولی در ازمون خروجی مراکز منطقه ای حرفه وکالت است باید یاداورشویم که بعضی اشخاص محدود نظیر سردفتران اسناد رسمی ، دادورزان یا همان مامورین اجرای احکام دادگاهها  و مدیران قضایی ( نه مدیران دفاتر دادگاهها )  حسب شغل شان از امتحان مزبور به موجب مواد 97، 98 و 99 فرمان 27 نوامبر  1991  معاف می باشند.

3 )   اصول اخلاقی

اشخاصی که مشمول یکی از مواردی که در ذیل ذکر می شوند باشند فاقد شرائط احراز حرفه وکالت محسوب می گردند :

- داشتن  محکومیت کیفری به سبب مباشرت در انجام اعمالی که مخالف اصول شرافت ، درستی و اخلاق حسنه باشند ؛

- داشتن محکومیت با همان ماهیت مندرج در بند قبل که شخص متقاضی ، محکوم به مجازات اداری یا انتظامی مستلزم خلع ، عزل ، حذف نام از لیست کاری ، فسخ قرارداد کار و یا بازنشستگی پیش از موعد  گردند و 

- محکوم به اعسار یا مجازات مقرر درگفتار ششم قانون 89- 85 مورخ 25 ژانویه 1985 در خصوص اصلاح و تصفیه حساب قضایی قراردادهای پیمانکاری  نیز نباشند .

 در نهایت اینکه ، چنانچه متقاضی حرفه وکالت موفق به احرازشرایط مقرر فوق گردد می تواند از کانون وکلای مربوطه تقاضای شرکت در مراسم تحلیف که در دادگاه تجدیدنظر انجام می گیرد را بنماید.

متن سوگند نامه حرفه وکالت درفرانسه بدین صورت است که : من به عنوان وکیل قسم یاد می کنم که وظایفم را با شرافت، وجدان ، استقلال ، درستی و انسانیت انجام دهم.

 4 ) مغایرتهای حرفه ای

مغایرتهای شغلی حرفه وکالت با سایر مشاغل در مواد 111 تا 123 فرمان 27 نوامبر 1991 امده است و در حالت کلی حرفه وکالت با دیگرمشاغل موجود در یک جامعه تفاوتی فاحش دارد بویژه با فعالیتهایی که با ماهیت تجاری درامیخته اند اعم از اینکه شخص خود، مستقیما ان مشاغل را انجام دهد یا اینکه توسط دیگران انجام شود.

از طرف دیگرحرفه وکالت از این نظر که در فرانسه ، وکلاء معمولا در یک کابینه وکالت ولی بصورت مستقل ازیکدیگر به حرفه  وکالت اشتغال دارند با مشاغل شراکتی که با حالت جمعی انجام می گردند مانند عضویت در هیئت مدیره شرکت با مسؤلیت محدود ، رییس شورای اداریشرکت ، عضویت درهیئت مدیره یا مدیر عامل یک شرکت  تجاری بی نام ، مدیر یک شرکت مدنی مشروط براینکه درجهت اداره منافع خانوادگی یا حرفه ای باشد ونه تجاری که در این صورت کانون وکلائی که نام وکیل در ان ثبت گردیده می تواند تمامی مواردلازم را مطالبه کند متمایز می گردد و اجتماع وکلاء در یک کابینه وکالت سبب اشتراک انها در عوائد حرفه ای نمی گردد.

سید یاسر رحیمی        

وکیل پایه یک دادگستری  و    

دانشجوی داوری تجاری بین المللی دانشگاه اکس- مارسی فرانسه

[email protected]

منابع:

 1)سایت کانون وکلای دادگستری مارسی فرانسه

Accueil» Ordre des Avocats du Barreau de Marseille

  2 ) سایت شورای ملی کانونهای وکلای فرانسه

Avocats deFrance | CNB | Conseil National des Barreaux | Toute l...

 3 )

   Légifrance- Le service public de l'accès au droit

4)   wikipédia français

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.