×

مجلس نمی‌ تواند بودجه‌ای برای طرح وکیل خانواده اختصاص دهد

مجلس نمی‌ تواند بودجه‌ای برای طرح وکیل خانواده اختصاص دهد

مجلس نمی‌ تواند بودجه‌ای برای طرح وکیل خانواده اختصاص دهد

مجلس-نمی‌-تواند-بودجه‌ای-برای-طرح-وکیل-خانواده-اختصاص-دهد

امین حسین رحیمی ضمن استقبال از اجرای طرح وکیل خانواده در کانون وکلای دادگستری، الزامی برای ارائه این طرح توسط قوه قضاییه به مجلس ندانست و پرداختن به این طرح را بیشتر در قالب فرهنگی آن بیان کرد. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، گفت: بحث استفاده از وکیل در سطح جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ چرا که خانواده‌های ما در بیشتر امور، زمانی که با مشکل حقوقی و قضایی مواجه می‌شوند به وکیل مراجعه می‌کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اغلب معاملات رد و بدل شده بین تاجران، بدون آگاهی کافی از مسائل حقوقی انجام می‌شود که باعث افزایش جرایم و مشکلات اقتصادی و در نهایت منجر به افزایش پرونده‌های قضایی در دادسراها خواهد شد.

وی افزود: تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اگر مقداری دانش حقوقی افراد بالا باشد، افزون‌بر موفقیت در انجام امور تجاری و معاملات، مشکلات قضایی و حقوقی پیش نمی‌آید.

رحیمی با اشاره به نحوه استفاده از وکیل در جوامع جهانی یادآور شد: در تمامی کشورها، استفاده از وکیل برای کلیه امور حقوقی و گرفتن مشاوره از آنها، امری مرسوم بوده و باعث کاهش تخلفات کوچک مالی و اقتصادی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: فقر فرهنگی مردم ایران در ارتباط با استفاده از وکیل، افزون‌بر هزینه کلانی که وکلا برای خدمات خود از مردم دریافت می‌کنند، باعث ایجاد ابهامات حقوقی برای مردم شده و به دنبال ارتقای بار حقوقی خود نباشند.

وی با تاکید بر اقدامات فرهنگی برای ترویج استفاده از وکیل در تمام امور شغلی و غیرشغلی، تصریح کرد: این امر بیشتر از اینکه به بودجه‌ای از طرف دولت برای کانون وکلا در قسمت وکیل خانواده نیاز داشته باشد، نیاز به کارهای فرهنگی و آشنا ساختن مردم با مزایای وکیل دارد.

رحیمی ادامه داد: اما نکته‌ای که می‌توان در طرح وکیل خانواده به آن اشاره کرد، فعالیت رایگان این وکلا بوده که درصورت قرار دادن هزینه‌ای از طرف کانون برای آنها، می‌توان به گسترش خدمات آنها نیز کمک کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: دادگاه و بخش قضایی برای مجرمان برخی از پرونده‌های سنگین که توان مالی لازم برای تهیه وکیل را ندارند به صورت معاضدتی و یا تسخیری وکیل جذب می‌کند که این امر درباره وکیل خانواده صدق نمی‌کند و کلیه افراد جامعه می‌توانند از مشاوره حقوقی وکیل خانواده بهره برند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ترویج استفاده از وکیل برای تمام مسائل زندگی افراد در قالب وکیل خانواده را از مسئولان جامعه خواستار شد و این موضوع را باعث پیشگیری از حضور افراد در محاکم قضایی بیان کرد و گفت: مجلس از این طرح حمایت می‌کند اما بودجه آن را باید از طریق کانون وکلا تامین کرد./

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.