×

پرسش و پاسح حقوقی 1

پرسش و پاسح حقوقی 1

پرسش و پاسح حقوقی 1

پرسش-و-پاسح-حقوقی-1 وکیل 

پاسخ به پرسش‌های حقوقی

قصد ازدواج با پسری را دارم که 7 سال از من کوچک‌تر است. با موافقت او تصمیم گرفته‌ام با گرفتن حکم دادگاه، شناسنامه‌ام را اصلاح کنم. آیا در آینده دچار مشکل می‌شوم؟

اصلاح شناسنامه برای تغییر سن از آن دست اموری است که با وجود جواز قانونی در شرایط خاص، برای شما که می‌دانید واقعا چه سنی دارید و برای طرف شما که با همین سن حاضر به ازدواج با شما شده امری منطقی و متعارف به نظر نمی‌رسد و اصولا کسب چنین اجازه‌ای از دادگاه ممکن نیست. بنابراین حتی اگر شرایط موجود در قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها را ندارید حتی اگر بتوانید حکم مربوطه را از مرجع ذی‌ربط بگیرید باز هم بدان معنا نیست که در آینده هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی‌‌آید.

چندی پیش به عنوان مظنون به سرقت تحت تعقیب قرار گرفتم، اما بعد ثابت شد که بی‌گناهم. آیا می‌توانم اعاده حیثیت کنم؟

فقط در صورتی که در شیوه دستگیری و بازجویی شما تخلفی صورت گرفته باشد، می‌توانید تقاضای اعاده حیثیت کرده و جبران خسارات معنوی را مطالبه کنید، وگرنه به صرف ظنین شدن ماموران انتظامی و چند سوال ساده نمی‌توانید شکایت و حقی را مطالبه کنید، اما اگر به عنوان متهم و با شکایت شاکی خصوصی کارتان به دادگاه کشیده می‌شد و تبرئه می‌شدید به هر حال حق اعاده حیثیت داشتید.

خانواده ما صاحب باغی است که تا مدت‌ها بدون هیچ قراردادی در اختیار یکی از اقوام دورمان بود. 2 سال پیش وقتی از او خواستیم که باغ را به ما تحویل بدهد زیر بار نرفت. بالاخره پس از 2 سال دوندگی توانستیم حکم خلع ید او را از دادگاه بگیریم، اما حالا که می‌خواهیم کارهای مورد علاقه‌مان را در آن باغ انجام دهیم، مزاحم می‌شود و نمی‌گذارد. ما باید چه کنیم؟

شما ابتدا سعی کنید به او بفهمانید که لطف یا به تعبیری یک کار خیر که برای مدتی در حق او کرده‌اید و باغی را بدون این که قراردادی منعقد کنید در اختیار او گذاشته‌اید، یک حق دائمی و مادام‌العمر برای ایشان ایجاد نکرده و نمی‌تواند مانع‌تراشی کند، اما اگر این توصیه‌ها و یادآوری‌ها کارساز نشد می‌توانید علاوه بر درخواست «رفع تجاوز» از طریق مجاری حقوقی به اتهام تصرف عدوانی (مزاحمت یا ممانعت از حق)‌ او را تحت پیگرد کیفری قرار دهید. در این صورت دادگاه مربوطه این فرد را که بعد از اجرای حکم، مجددا باغ را به صورت عدوانی (به زور)‌ تصرف کرده علاوه بر رفع تجاوز به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد کرد.

چندی پیش پلیس در منزل پسر دایی‌ام نزدیک به یک کیلوگرم مواد مخدر پیدا کرد و او حالا در زندان است، در حالی که او این کار را نکرده و ما فکر می‌کنیم برایش پاپوش درست کرده‌اند. آیا می‌توان کاری کرد تا او آزاد شود؟

واقعیت این است که از بس قاچاقچیان مواد مخدر از این قبیل ادعاها نزد مقامات انتظامی مطرح کرده‌اند، دیگر پلیس به این حرف‌ها توجه نمی‌کند و سیر پرونده را به روال مرسوم و معمول پیگیری می‌کند. با این حال راه، کاملا مسدود نیست. اگر شما با گرفتن یک وکیل بتوانید مدارک و مستنداتی محکمه‌پسند ارائه دهید تا ثابت کند این مساله پاپوشی است که دیگران برای او درست کرده‌اند و آنها نیز پس از احضار به دادگاه و طی بازجویی و تحقیق به این کار اعتراف کرده باشند، حتما پسر دایی شما تبرئه می‌شود.

حدود یک ماه پیش خودرویی را وکالتی خریدم، حالا می‌گویند اعتبار ندارد و باید سند قطعی باشد. آیا این موضوع صحت دارد؟

سند وکالتی شما بی‌اعتبار نیست مگر این که فوت یا دیوانگی برای یکی از طرفین ایجاد شود. البته در هر حال تنظیم سند قطعی در معاملات بهتر از سند وکالتی است و چه بهتر که با کمی هزینه بیشتر این کار را انجام دهید. ضمنا در معامله وکالتی، شما به ظاهر وکیل شناخته می‌شوید نه مالک و تا زمانی که سند قطعی به نام شما صادر نشده مالک، فروشنده وکالتی است و به نوعی اصطلاحا معامله شما دچار تزلزل و بی‌اعتباری قانونی است تا زمانی که سند قطعی صادر شود یا در صورت بروز اختلاف در محکمه مالکیت شما به اثبات رسیده و حکم صادر شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.