×

رییس سازمان پزشکی قانونی باید مشکلات قانونی مرگ مغزی را حل کنیم

رییس سازمان پزشکی قانونی باید مشکلات قانونی مرگ مغزی را حل کنیم

رییس سازمان پزشکی قانونی باید مشکلات قانونی مرگ مغزی را حل کنیم

رییس-سازمان-پزشکی-قانونی-باید-مشکلات-قانونی-مرگ-مغزی-را-حل-کنیم وکیل 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از نظر حقوقی، باید مشکلات قانونی مرگ مغزی را حل کنیم؛ چراکه از نظر شرعی و فقهی مرگ مغزی پذیرفتنی است.
احمد شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این‌که «مرگ مغزی مساوی با مرگ است» اظهار کرد: اگر بتوانیم بخشنامه‌ای را ابلاغ کنیم و پزشک یا کمیته‌ای مرگ مغزی بیمار را تایید کند، ادامه درمان چنین بیماری ضرورت پیدا نمی‌کند و باعث می‌شود که بیمارستان‌ها از معالجه فردی که دچار مرگ مغزی است قطع درمان ‌کنند.

وی درباره اهداف سومین همایش سراسری طب و قضا ـ که در مشهد برگزار شد ـ گفت: مساله مهمی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد، این است که باید در عالم پزشکی بر روی این نکته اتفاق نظر شود که مرگ مغزی مساوی است با مرگ. به عنوان مثال اگر فردی دچار مرگ مغزی شد و نوار مغز این بیمار نشان داد که هیچ‌گونه فعالیتی ندارد، باید گفت که این فرد مرده است. در واقع باید در این موضوع به یک اتفاق نظر واحد برسیم.
وی تصریح کرد: از نظر حقوقی، باید مشکلات قانونی مرگ مغزی را حل کنیم. با این‌که از نظر شرعی و فقهی مرگ مغزی پذیرفتنی است ولی باز این سوال پیش می‌آید که آیا پزشکان مرگ مغزی را تایید می‌کنند؟ آیا احکام مرگ (موت) بر فردی که در مرگ مغزی به سر می‌برد، اطلاق می‌شود؟

رییس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود با این‌که قلبش کار می‌کند ولی روح در بدن ندارد و از نظر پزشکی قانونی مرده تلقی می‌شود. به عنوان مثال بسیاری از بیماران هستند که مدت‌ها دچار مرگ مغزی هستند و مدت‌ها در این وضعیت در بیمارستان به سر می‌برند.آیا این درست است که این فرد را مدت‌ها در این وضعیت نگه داریم در صورتی که احکام مرگ بر این فرد صادق است و بازگشت به زندگی در چنین فردی وجود ندارد؟
وی یکی دیگر از موضوعات بررسی شده در همایش طب و قضا را «زندگی نباتی» عنوان و خاطرنشان کرد: باید اتفاق نظر و وحدت رویه در موضوع زندگی نباتی صورت گیرد؛ زیرا در مواردی یک دیه به این فرد و گاهی چندین دیه به فردی که در زندگی نباتی به سر می‌برد، تعلق می‌گیرد؛ لذا این تفاوت‌ها در پرداخت دیه به این فرد مشکل‌ساز می‌شود. ان‌شاءالله پس از برگزاری این همایش‌ها بتوانیم در این زمینه اتفاق نظر و وحدت رویه‌ای هم در جامعه پزشکی قانونی و هم از سوی قضات و حقوقدانان داشته باشیم.

وی هم چنین درباره «خسارات مازاد بر دیه» گفت: در این زمینه، ابهامات زیادی وجود دارد به طوری که در حال حاضر مشخص نیست که دیه جبران خسارت است یا مجازات؟ باید این مساله از نظر علمی، فقهی و حقوقی بررسی شود. به عنوان مثال هنرمندی دستش قطع شده و دیگر قادر به نقاشی کردن نیست و شغل خود را از دست داده است. در این همایش سعی شده که بیکاری که از خسارت به فرد وارد شده را مورد بررسی قرار دهیم و این مساله‌ای است که باید جبران شود.
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.