×

کاهش 10 درصدی ورودی پرونده ها به محاکم قضایی

کاهش 10 درصدی ورودی پرونده ها به محاکم قضایی

«دادگستری استان گلستان در سالی که گذشت بسیاری از برنامه‌ها و سیاست‌های قضایی را جامه عمل پوشاند » «احمد فاضلیان» با بیان این مطلب اظهار کرد دادگستری استان گلستان در سال 92 تلاش کرد با نگاه جدید در مدیریت قضایی و باز مهندسی برخی فرآیندها سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و رییس قوه قضاییه را اجرایی کند

کاهش-10-درصدی-ورودی-پرونده-ها-به-محاکم-قضایی

 «دادگستری استان گلستان در سالی که گذشت بسیاری از برنامه‌ها و سیاست‌های قضایی را جامه عمل پوشاند.» «احمد فاضلیان» با بیان این مطلب اظهار کرد: دادگستری استان گلستان در سال 92 تلاش کرد با نگاه جدید در مدیریت قضایی و باز مهندسی برخی فرآیندها سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و رییس قوه قضاییه را اجرایی کند.

وی ادامه داد: مهمترین اقدامی که دادگستری استان گلستان در سال جاری انجام داد، تلاش برای احقاق حقوق مردم و گسترش عدالت قضایی بود و در این حوزه مسئولان مختلف قضایی استان تلاش کردند با حفظ حقوق شهروندی و تقویت نهادهای نظارتی این امر را محقق کنند. به گفته فاضلیان، گفت‌وگوی رو در رو با مردم در مساجد و تشکیل اتقان کمیته آرا از فعالیتهای اصلی برای تحقق برنامه‌های قوه قضاییه بود.

وی افزود:‌ روزآمد کردن فناوری‌های نوین به خصوص در فرآیند توسعه دادرسی و استفاده از برنامه جامع سمپ برای جمع‌آوری داده‌های قضایی و حقوقی در دادسراها و استفاده از شبکه اتوماسیون اداری در تمامی محاکم قضایی از برنامه های ابلاغی قوه قضاییه به شمار می‌رفت که مسئولان قضایی استان گلستان توانستند زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این برنامه ها فراهم کنند. رییس‌کل دادگستری استان گلستان افزود: علاوه بر اجرای برنامه های ذکرشده مقدمات آموزش مسئولان قضایی را فراهم  کردیم تا سیاست‌هاوبرنامه های جدید و نوین به بهترین شکل اجرا شود. فاضلیان در خصوص اقدام دیگر دادگستری گلستان در سال جاری گفت: ارزیابی عملکرد واحد‌های مختلف از جمله مسایلی بود که پیگیری شد واقدامات خوبی دراین خصوص صورت گرفت .وی درباره ارتقای منزلت قضات نیز اظهار کرد: مسئولان قضایی در سال جاری سعی کردند تا منزلت و استقلال قضات را ارتقا دهند. قاضی رکن و محور دستگاه قضا است و حتی مقام معظم رهبری هم بر این امر مهم تاکید کردند. بر همین اساس تلاش کردیم تا حد امکان برای ارتقای شان قضات گام برداریم.

  پیشگیری در سالی که گذشت

وی در ادامه با اشاره به موضوع پیشگیری افزود:خوشبختانه می‌توان با قاطعیت مدعی شد که بیشتر سیاست‌های پیشگیرانه تا حد قابل توجهی موثر واقع شد؛ مصداق این ادعا کاهش 10 درصدی ورودی پرونده‌های قضایی به دادگاه و دادسرا است .فاضلیان همچنین به ایجاد زمینه‌های ارتقای معنوی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت در حوزه نظام اداری اشاره کرد و ادامه داد: زمینه‌های یاد شده از زیرساخت‌های بهبود و سرعت بخشیدن به عملکرد دستگاه قضایی خواهد بود و می‌تواند خدمت‌رسانی به مردم را تسهیل کند. وی از تعامل و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با دانشگاه‌ها و حوزه علمیه در سال جاری خبر داد و افزود: از طریق تعامل با نهادهای فرهنگی و آموزشی، تلاش کردیم تا بستر مناسبی برای ارتقای مراجع  قضایی به وجودآید و این امر در سال جاری با موفقیت‌های چشمگیری مواجه بود.

  توسعه نهادهای مردمی با حضور معتمدان

رییس‌کل دادگستری استان گلستان در ادامه از توسعه نهادهای مردمی در سال 92 یاد کرد و گفت: درسال جاری توسعه مصالحه دراولویت فعالیتهای شوراهای حل اختلاف قرارگرفت و هسته‌هایی از معتمدان و مصلحانی از میان اقوام و معتمدان محل تشکیل شد که به امر مصالحه در شورای حل اختلاف کمک بسزایی کرد.

فاضلیان خاطرنشان کرد:‌ دادگستری استان گلستان به ایجاد بنیاد صیانت از خانواده هم اقدام کرد و توانستیم مهارت‌های زندگی را آموزش دهیم تا از پرونده‌هایی که در اثر نداشتن اطلاع کافی تشکیل می‌شود، جلوگیری شود. وی ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی در این استان به‌ گونه‌ای بود که آمارهای مراکز قضایی و حقوقی استان گلستان، کاهش 5 درصدی طلاق را در روزهای پایانی سال نشان داد.

  حفاظت از منابع طبیعی

رییس‌کل دادگستری استان گلستان با اشاره به فعالیت شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: با توجه به اینکه بیش از 64 درصد از استان گلستان را منابع و اراضی طبیعی تشکیل داده است، ضرورت دارد که حفاظت از منابع طبیعی یکی از دل‌مشغولی‌های مسئولان باشد.

فاضلیان با بیان اینکه دادگستری استان گلستان شورای حفاظت از منابع طبیعی را ازقبل فعال‌تر کرد، گفت: با فعال‌تر شدن این شورا، مناطقی که آسیب‌پذیرتر بودند، شناسایی و مورد حفاظت جدی قرار گرفتند. وی ادامه داد: کمیته‌های حمایت از سرمایه‌گذاری هم برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی فعال است و با توجه به تاکید رییس محترم قوه قضاییه برنامه‌های جدی‌تری برای حمایت از سرمایه‌گذاران اجرا خواهد شد.

فاضلیان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با گسترش توسعه کمیته‌ حمایت از سرمایه‌گذاری، فقر فرهنگی و اقتصادی را از بین ببریم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.