×

استفتائات قضایی

استفتائات قضایی

استفتائات قضایی

استفتائات-قضایی

 استفتائات قضایی

1.استفتاء 684 : چگونگی دعوا بر میّت

پرسش:

الف – آیا طرح دعوا به موجب سند عادی بر علیه میّت مسموع است؟

ب – در فرض فوق ، آیا سوگند دادن مدعی توسط حاکم ، لازم است؟

پاسخ:

آیت الله العظمی جعفر سبحانی

هر گاه سند عادی همراه با امضاء یا مهر میّت باشد و دو شاهد عادل شهادت دهند که خط و یا امضاء از آن میّت است، ادعای طرف ثابت می شود به شرط این که نزد حاکم شرع قسم بخورد که ذمه میّت مشغول است والله العالم. ( 5 رجب المرجب 1430 هـ. ق)

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

آری در طرح دعوا علاوه بر موازین دیگر در مورد میّت سوگند نیز لازم است. همیشه موفق باشید.(25/03/1388)

آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

الف. اگر مدرک معتبری باشد مسموع است.

ب. لازم است. (08/04/1388) 

2.استفتاء 7009: میزان شرطیت تطابق ایجاب و قبول در عقود

پرسش:

  1. آیا تطابق ایجاب و قبول در همه مسایل شرط است، یا تطابق آن در ارکان و مسایل رئیسه کفایت می کند؟
  2. آیا تطابق ایجاب و قبول در شروط مندرج در عقد (شروط ضمن عقد)شرط است؟
  3. آیا تطابق ایجاب و قبول از حیث شروط ضمن عقد از ارکان عقد محسوب می شود که در صورت عدم مطابقت موجب بطلان عقد شود یا از ارکان به حساب نمی آید و بطلان عقد را موجب نمی شود و تنها موجب خیار تخلف شرط می شود؟
  4. اگر مشتری مدعی است که بیع با این شرط منعقد شده است که بایع پروانه تجاری را نیز برای مبیع اخذ کند و قبول وی منوط به وجود و تحقق آن شرط بوده ولی بایع منکر وجود چنین شرطی است و معتقد است چنین شرطی وجود نداشته است، آیا با وجود چنین اختلافی بیع واقع می شود یا اختلاف مزبور موجب می شود تا بیع منعقد نشود؟

پاسخ:

آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره)

  1. در عقود و معاملات شرط است.
  2. باید طبق شروط تراضی و توافق طرفین باشد.
  3. موجب بطلان عقد نمی شود و اگر یکی از طرفین عقد آن شرط را قبول نکرده، آن شرط شرطّت و اعتبارندارد.
  4. صحت بیع مانعی ندارد ولی مشتری باید با بیّنه و حجت شرعیه، این ادّعا را ثابت کند.(10/10/1387)

آیت الله العظمی جعفر سبحانی

  1. آنچه شرط است باید محتوای قبول و ایجاب یکی باشد بنابراین هر گاه یکی از لغت تزویج بهره بگیرد و دیگری از واژه نکاح یا یکی کلمه مهر و دیگری کلمه صداق به کار ببرد ضرری به عقد نمی زند.
  2. تطابق در شرط لازم است.
  3. هرگاه از نظر شروط اختلاف پیدا کنند این اختلاف در محتوا است و بیع منعقد نمی شود.
  4. بیع صحیح است و قول بایع مقدم است با قسم نزد حاکم شرع والله العالم.(25ذی الحجه الحرام 1429هـ.ق)

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

1 تا 4. تطابق ایجاب و قبول در تمام ارکان و شروط صحت معامله است و در زمینه اختلاف در وجود و عدم شرط طرفین قسم می خورند و حکم به بطلان بیع می شود. همیشه موفق باشید.(16/09/1387)

3.استفتاء 7013: زمان انعقاد بیع و محل تحویل مبیع در تجارت الکترونیک

 پرسش:

معامله از چه زمانی واقع می شود؟ از زمان نوشتن یا گفتن  ایجاب، از زمان نوشتن یا گفتن قبول، از زمان ارسال قبولی توسط مشتری،از زمان وصول جواب قبولی به بایع و یا...؟

ب- مکان وقوع معامله کجاست؟محل سکونت بایع یا محل سکونت مشتری؟

ج- محل تسلیم مبیع وثمن کجاست؟ محل سکونت بایع، محل سکونت مشتری، محل وجود کالا، محلی که نیاز است کالا در آن جا مصرف شودویا...؟

   پاسخ:

آیت الله العظمی محمد تقی بهجت(ره)

با قبول ، معامله ، تمام می شود.

بعد از تمامیت معامله است که آن هم به قبول است و خیار از محل جدایی قابل، از مجلس است.(10/10/1387)

آیت الله العظمی جعفر سبحانی

  1. هر موقع طرف قبول را به وسیله گفتار یا کتابت انجام داد معامله منجز می شود هر چند فروشنده از آن در آن لحظه آگاه نباشد.
  2. اگر مقصود خیار مجلس است هر گاه پس از گفتن قبول از آن مکان برخیزد خیار مجلس ساقط می شود.
  3. هر گاه مبیع عین شخصی است محل تحویل مکان وجود مبیع است و اگر کلی باشد و قرینه ای بر تعیین مکان نباشد، محل تحویل مکان وجود بایع است والله العالم.(9 ذی القعده الحرام 1429هـ.ق)

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

الف، ب و ج . معامله از زمان قبول مشتری محقق می شود و مکان معامله مکان مشتری است و تحویل ثمن و مثمن طبق قرارداد یا عرف و عادت محل است. همیشه موفق باشید.(25/07/1387)

آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

الف- از زمان علم طرفین به ایجاب و قبول.

ب- مکان خاصی ندارد.

ج- اگر عرف معمول متداول ندارد، باید خود متبایعین تعیین کنند.(10/10/1387)

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

الف- بعداز تحقیق ایجاب و قبول، معامله انجام شده و باید میان ایجاب و قبول به اندازه ای فاصل نیفتد که موالات عرفی بین ایجاب و قبول از بین برود.

ج- بستگی به قرارداد طرفین دارد.(15/08/1387)

4.استفتاء 7015: حق استرداد و حبس مبیع در صورت امتناع از پرداخت ثمن

پرسش:

1.زید یکی از اموال خود را که در دست عمرو بوده به وی فروخته، در صورتی که مشتری حاضر به پرداخت ثمن نباشد ا آن را به تاخیر اندازد، آیا بایع در صور ذیل حق استرداد و حبس مبیع را دارد؟

الف. مال مزبور عدواناً در دست عمرو بوده؛

ب. مال مزبور به عنوان عاریه یا ودیعه و امثال آن در دست وی بوده؛

ج. مال مزبور را به عنوان این که برایش بفروشد در دست داشته ولی موفق به فروش نشده و سپس آن را از زید خریده؛

د. مال مزبور را در وقت بیع برای مشاهده و بررسی کیفبت آن گرفته است؛

2. بین زید و عمرو بیعی واقع شده ولی فعلاً مشتری نسبت به پرداخت یک باره ثمن قدرت ندارد، از این رو به دادگاه مراجعه و محکمه نیز حکم به پرداخت اقساطی ثمن می کند، آیا در این گونه موارد برای بایع حق حبس وجود دارد یا خیر؟

پاسخ:

آیت الله العظمی جعفر سبحانی

  1. در همه این صور بیع و قبض محقق شده است حتی در صورت اول که استیلای او عدوانی بوده ولی به وسیله بیع عنوان بودن زایل شده است. در درجه اول باید تلاش کند پول میبع را بگیرد در غیر اینصورت می تواند مبیع را به عنوان تقاص اخذ کند. هرگاه قیمت مبیع بیش از بدهکاری طرف باشد باید مقدار اضافی را به خود مشتری برگرداند.
  2. هر گاه تقسیط ثمن به رضایت فروشنده بوده ثمن حال مبدل به موجل می شود باید مبیع را تحویل دهد ودر غیر اینصورت حق دارد از تحویل مبیع امتناع ورزد.(25ذی القعده الحرام 1429 هـ.ق)

آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی

1و2. حق دارد.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

  1. آری اگر مشتری حاضر به پرداخت ثمن نباشد صاحب مال می تواند مال را حبس کند و یا استرداد کند تا زمانی که مشتری ثمن را بپردازد.
  2. آری حق وجود دارد ولی به مقداری که ثمن پرداخت می شود باید مبیع را آزاد کند. همیشه موفق باشید.(29/07/1387)

آیت الله العظمی سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی

  1. حق دارد، مگر آن که شرط و تعهدی در بین باشد.
  2. اگرمشتری به موقع قرارداد، ثمن را به هر علتی پرداخت نکند،فروشنده حق فسخ دارد ونیز می تواند تحویل مبیع را موکول به گرفتن ثمن بنماید و دادگاه نمی تواند فروشنده را مجبور به تحویل مبیع، بدون گرفتن ثمن بنماید.( 10/10/1387)

5.استفتاء 7168: تعزیر ناظر و مشوق لواط

 پرسش:

الف. آیا صرف نظاره گر بودن مجازات دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، مجازاتش چیست؟

ب. مجازات تشویق فاعل توسط ناظر چیست؟

ج. آیا عدم توجه ناظر به فریادهای کمک خواهی مفعول مجازات دارد؟اگر دارد نوع مجازات چیست؟

د. در صورتی که عمل واقع شده کمتر از لواط باشد حکم شریک و ناظر در فروض فوق چیست؟

   پاسخ:

آیت الله العظمی جعفر سیستانی

کلیه مواردی که در نامه شما آمده است مجازات دارد ولی نه حد شرعی بلکه بستگی دارد به نظر حاکم که چگونه این فرد را گوشمال دهد که این کارها را در آینده تکرار نکند والله العالم.(28 جمادی الثانیه1430 هـ.ق)

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

در تمام صورت هایی که گفتید تعزیر شدید دارد و مقدارش بسته به نظر حاکم شرع است. همیشه موفق باشید.(21/03/1388)

آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

موارد فوق، موجب تعزیر مناسب است و حد ندارد.(08/04/1388)

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

مربوط به محاکم قضایی است.(02/04/1388)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.