×

تحلیلی بر نتایج انتخابات کانون وکلای مرکز

تحلیلی بر نتایج انتخابات کانون وکلای مرکز

تحلیلی بر نتایج انتخابات کانون وکلای مرکز

تحلیلی-بر-نتایج-انتخابات-کانون-وکلای-مرکز وکیل 

دقت در نتیجه انتخابات هیأت مدیره در 7  دوره سابق (از سال 1376 تا کنون) ما را با حقایقی غیرقابل انکار مواجه می­کند .

اول اینکه: تعداد شرکت کنندگان در انتخابات، در مقایسه با جمعیت واجدان شرایط رأی دادن، بسیار کم بوده است و مشارکت وکلا در انتخابات از سطح قابل قبولی برخوردار نبوده است. در دورة 26، که از حیث تعداد شرکت کنندگان، رکورد محسوب می­شود و تعداد آنها 3817 نفر بوده و به نسبت دوره­های قبل ، ناگهان رشد 50 درصدی داشته ، تعداد شرکت ­کنندگان نسبت به کل وکلای عضو کانون مرکز، که حق رأی داشته اند، کمتر از 25٪  بوده است. میزان مشارکت در دورة 25 (که شرکت­کنندگان حدود 2600 نفر) و در دوره 24 (که حدود 1800 نفر بوده­اند)، کمتر از 20٪ بوده است. به عبارت دیگر حدود 10 هزار نفر از وکلا در انتخابات کانون شرکت نکرده­اند.

این آمار؛ بسیار ناامید کننده و پیام اصلی آن ، این است که وکلا با نیامدن خود ، هیأت مدیره کانون را انتخاب کرده­اند و نه با آمدن خود. به عبارتی؛ هیأت­مدیره کانون وکلا، حاصل اراده اقلیت وکلا می­باشد و شاید به همین دلیل باشد که مدیریت کانون وکلا درحال حاضر نتوانسته رضایت­مندی اکثریت جامعه وکلا را جلب نماید.

بدیهی است؛ مدیرانی که حاصل انتخاب یک اکثریت واقعی نباشند ، نمی­توانند از نیازها ، خواست­ها و انتظارات جامعه خود به طور کامل و دقیق مطلع شوند و به همین علت در حل معضلات جامعه تحت مدیریت خود هم عاجز خواهند بود.

نکته قابل تأمل در انتخابات گذشته هیأت­مدیره کانون وکلای مرکز، تکراری بودن نتایج آن است، به طوری که تقریباً در تمام دوره­های انتخابات، افرادی از صندوق رأی بیرون آمده­اند که دارای سابقه انتخاب در دوره­های قبلی هم بوده­اند. تا امروز، 3 عضو هیأت مدیره در 5 دوره، 7 نفر در 4 دوره، 11 نفر در 3 دوره و 14 نفر در 2 دوره از ادوار هیأت مدیره کانون وکلا حضور داشته­اند.

شاید دلیل تکراری بودن نتایج انتخابات در همین امر نهفته باشد. بنظر می­رسد کسانی که در دوره­های مختلف انتخابات ، برای رأی دادن حضور یافته­اند، دارای ترکیب هویتی مشابهی بوده­اند و به همین جهت رأی آنان ، همیشه در حول چند نفر تکراری دور زده است و باعث شده که بجای انتخاب شدن 126 نفر (7 دوره که باید در هر دوره 18 نفر انتخاب شوند) تنها 54 نفر در تمامی این ادوار 7 گانه انتخاب شده­اند.

حضور 3800 نفر در انتخاباب دوره 26 ، که حاصل حضور 1200 نفر وکیل بیشتر از دورة قبلی بود، به­نوبه خود در این دایره بسته شکاف ایجاد کرد و باعث شده افراد تازه­ وارد به هیأت مدیره، برای اولین بار به 7 نفر برسند. درحالی که در دورة 25، تعداد تازه واردین ، 5 نفر و در دوره 24، سه نفر و در دوره 23، پنج نفر بوده­اند، با این وصف ثابت می­شود افزایش میزان مشارکت وکلا در انتخابات، چه نتیجه­ای دربر خواهد داشت و این امر در سرنوشت چه کسانی تأثیر مستقیم خواهد داشت؟

بدیهی است؛ سیاست کانون وکلا برای تشویق وکلا به حضور در انتخابات (بدون اینکه به فهرست­های انتخاباتی توجهی داشته باشد)، باعث بالا رفتن میزان مشارکت وکلا و این امر باعث افزایش توان مدیران کانون وکلا می­شود. بدون شک؛ این قدرت و توان در این برهه حساس، کمک شایانی به مدیران کانون در تعامل با نمایندگان قوه قضاییه و مقننه می­کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.