×

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها معلولان را قربانی می‌کند

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها معلولان را قربانی می‌کند

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها معلولان را قربانی می‌کند

لایحه-هدفمند-کردن-یارانه‌ها-معلولان-را-قربانی-می‌کند

عدم اجرای صحیح معلولان به‌خصوص نابینایان قربانی می‌شوند./ افراد معلولی که سقف مستمری آنها از بهزیستی 60 هزار تومان بوده چه طور می‌توانند قبوض آب، گاز، برق و هم که یارانه‌شان حذف شده، بپردازند؟/

ایلنا: رئیس انجمن حمایت از نابینایان کشور گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صورت عدم اجرای صحیح می‌تواند معلولان از جمله نابینایان را قربانی می‌کند.
سهیل معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تصمیم مجلس برای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: اگر این طرح درست اجرا نشود اقشار در معرض آسیب، می‌توانند قربانیان این طرح باشند، اگر دولت سیاست جبرانی درستی را پیش‌بینی نکند، افراد بیکار نابینا به شدت از این طرح آسیب می‌بینند.

او افزود: اگرچه مطابق با این طرح، یک روند 5 ساله و تدریجی برای حذف یارانه‌ها منظور شده و 50 درصد یارانه حذف شده مجدد به 5 دهک پایین جامعه بر‌می‌گردد اما اگر این اقدام درست انجام نشود، بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر جامعه از این طرح آسیب می‌بینند.

رئیس انجمن حمایت از نابینایان کشور گفت: افراد معلولی که سقف مستمری آنها از بهزیستی 60 هزار تومان بوده چه طور می‌توانند قبوض آب، گاز، برق و هم که یارانه‌شان حذف شده، بپردازند؟

معینی در مورد وضعیت اشتغال افراد نابینا تاکید کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش حاضر نیست که افراد نابینا را به عنوان دبیر جذب کند و این اقدام تنها در آموزش و پرورش استثنایی صورت می‌گیرد.

او افزود: به کدام حق ، افراد نابینایانی که در دهه 20 به عنوان یک دبیر در آموزش و پرورش بوده را از ادامه کار محروم کرده و با ورود به قرن 21 اعلام می‌کنند که دیگر نباید کار کنند، مگر نه اینکه باید در کنار یک معلول زندگی کرد؟

معینی با بیان اینکه مدارس مهمترین امکان برای جذب افراد معلول نابینا بوده تصریح کرد: این اقدام مغایر مفاد کنوانسیون انسانی حقوق افراد دارای معلولیت بوده که ایران هم این کنوانسیون را رسما پذیرفته است.

رئیس انجمن حمایت از نابینایان کشور ادامه داد: مجلس باید برای اشتغال افراد نابینا اقدام جدی کند چراکه مدارس مهمترین فرصت برای جذب افراد معلول است.
به گفته معینی در حال حاضر بسیاری از آموزش‌های مربوط به افراد معلول نابینا متناسب با شرایط روز نیست و سازمان فنی حرفه‌ای نیز حاضر به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای آموزش این قبیل افراد نیست که این مساله اشتغال نابینایان درآیند را دچار مشکل می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق نابینایان گفت: دولت باید در فن‌آوری روز و تجهیزات کامپیوتری گران‌قیمت افراد نابینا سرمایه‌گذاری ملی کند تا این معلولان به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

او مستمری 60 تا 40 هزار تومانی افراد معلول که توسط بهزیستی تامین می‌شود را مضحک دانست و خاطرنشان کرد: سیستم تامین اجتماعی به هیچ عنوان پاسخگوی وضعیت این افراد نیست و ما از مجلس می‌خواهیم تا با تصویب قانون جامع تامین اجتماعی معلولان، حداقل حقوق آنها تامین شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق نابینایان گفت: وزارت کار و امور اجتماعی باید زمینه ایجاد اشتغال برابر برای معلولان را ایجاد و از آنها حمایت کند اما وقتی 50 درصد ظرفیت تولید کشور در حال تعطیل شدن است، چه طور ممکن است که فرد معلول بتواند مشغول به کار شود.

معینی ادامه داد: دولت با دادن وام‌های بدون بهره، معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات تشویقی به بخش خصوصی، زمینه جذب افراد معلول در کارخانه‌هایی که خط تولید آن متناسب با شرایط معلولان باشد را فراهم کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.