×

کم رنگ شدن اخلاق و مشکلات اقتصادی دلایل اصلی

کم رنگ شدن اخلاق و مشکلات اقتصادی دلایل اصلی

شهرهای بزرگ جدا از زیبایی‌های مختلف زشتی‌هایی را هم دارند که به گفته جامعه‌شناسان بخشی از این زشتی‌های در نتیجه دوری این جوامع از طبیعت رخ می‌دهد براساس آمار ارایه شده از سوی پزشکی قانونی درباره نزاع خیابانی در 10 ماهه امسال 521 هزار نفر برای معاینه در زمینه نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و در مجموع حدود 30 درصد مراجعه‌کنندگان را زنان و 70 درصد باقی‌مانده را مردان تشکیل می‌دهند

کم-رنگ-شدن-اخلاق-و-مشکلات-اقتصادی-دلایل-اصلی

شهرهای بزرگ جدا از زیبایی‌های مختلف زشتی‌هایی را هم دارند که به گفته جامعه‌شناسان بخشی از این زشتی‌های در نتیجه دوری این جوامع از طبیعت رخ می‌دهد. براساس آمار ارایه شده از سوی پزشکی قانونی درباره نزاع خیابانی در 10 ماهه امسال 521 هزار نفر برای معاینه در زمینه نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و در مجموع حدود 30 درصد مراجعه‌کنندگان را زنان و 70 درصد باقی‌مانده را مردان تشکیل می‌دهند. اگرچه به این آمار باید شمار افرادی را که از مراجعه پزشکی قانونی یا طرح شکایت خودداری کرده‌اند نیز اضافه کرد، اما جمع‌آوری این آمار با توجه به در دسترس نبودن تمامی موارد غیر ممکن است، بنابراین آمار فعلی معیار خوبی برای بررسی نزاع در استان‌های مختلف و به نوعی تعیین جغرافیای نزاع در کشور است.

 شهرهای بزرگ رکورددار بیشترین آمار نزاع خیابانی

بر اساس آمار پزشکی قانونی استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب دارای بیشترین آمار مراجعه نزاع به پزشکی قانونی بوده‌اند که از این بین تهران با 89 هزار و 561 مورد، خراسان رضوی با 48 هزار و 695 مورد و اصفهان با 37 هزار و 653 مورد رتبه‌های نخست تا سوم جدول بیشترین آمار نزاع را به خود اختصاص داده‌اند.

  زندگی شهری و مراوده‌های کمرنگ افراد

این موضوع در حالی بیان می‌شود که اگرچه خیلی‌ها از دور شهر را محلی مناسب برای زندگی می‌دانند اما آمارها خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.  یک آسیب‌شناس در گفت‌وگو با «حمایت» معتقد است که در شهرها انسان به طور مداوم با آهن و فلز در ارتباط است و این موضوع موجب می‌شود تا فرد خشن شود. «رویا نوری» یکی از موضوع‌های مهم تاثیرگذار در زندگی شهری را گرایش افراد به سمت زندگی فردی و دوری از مراوده‌ها می‌داند، به گفته وی بخش قابل توجهی از  انسان‌ها در شهر دنبال سود و منفعت فردی هستند و برای رسیدن به این هدف از عقل ابزاری استفاده می‌کنند.

  فردگرایی و ارتباط آن با نزاع خیابانی

به دلیل اینکه موضوع فردگرایی در استان‌های بزرگتر محسوس‌تر  است بنابراین استان‌های بزرگ بالاترین نزاع را به خود تخصیص می‌دهند این در حالی است که به گفته نوری در روستا اگر فردی با مشکلی مواجه شود افراد دیگر برای کمک به سراغش می‌آیند و همین موضوع موجب می‌شود از فشار روحی که به افراد وارد می‌شود کاسته و با این روش هیجان‌ها کمتر ‌شود به این ترتیب افراد بیشتر به سمت تغییر می‌روند.

  حلقه‌های زنجیری که به هم متصل هستند

اقتصاد و شهرنشینی مانند دو حلقه زنجیر به یکدیگر متصل هستند بنابراین یکی از مواردی که می‌تواند در زندگی شهرنشینی تاثیری مهم داشته باشد موضوع اقتصاد است. بنابراین این آسیب‌شناس تاکید می‌کند اگر جامعه به سمت سرمایه‌داری پیش رود بنابراین افراد برای کسب درآمد به کارهایی بدون اخلاق متوسل می‌شوند به طوری که سرمایه‌داری مانند قفسی آهنین انسان را در خود محبوس می‌کند.

 وی می افزاید : البته یکی از عوامل مهم در ایجاد نزاع خیابانی فقر است زیرا هر چقدر فشار اقتصادی بیشتر باشد فشار روانی برافراد نیز به تبع آن بیشتر خواهد شد  به گفته نوری به این ترتیب آستانه تحمل مردم به شدت کاهش می‌یابد و نزاع یکی از واکنش‌ها نسبت به  این موضوع است. بنابراین در چنین جامعه‌ای بستر لازم برای افزایش و بروز آسیب‌های اجتماعی باز است و به راحتی پذیرای آسیب‌های مختلف خواهد بود.

  زندگی شهری و رونق منفعت‌گرایی

اما نکته قابل تامل برخورد اطرافیان هنگام بروز نزاع است به طوری که این آسیب‌شناس معتقد است زندگی شهری منفعت شخصی را طلب می‌کند بنابراین اگر نزاعی صورت گیرد افراد به دلیل اینکه ممکن است به آنان آسیبی وارد شود کمتر مداخله می‌کنند به این ترتیب به خودی خود فردگرایی تبلیغ شده در جامعه شهری به بروز تنش‌ها و نزاع‌های خیابانی نیز دامن می‌زند. وی در پایان متذکر می شود که به طور کلی شهرنشینی و دوری از طبیعت حاصل زندگی جدید امروزی است و بررسی‌های جامعه‌شناسی نشان می‌دهند انسان هر چقدر از طبیعت دورتر شود فشارهای روانی بیشتری را متحمل خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.