×

سوالات مدنی8 دی ماه90 دانشگاه آزاد خرمشهر

سوالات مدنی8 دی ماه90 دانشگاه آزاد خرمشهر

سوالات مدنی8 دی ماه90 دانشگاه آزاد خرمشهر

سوالات-مدنی8-دی-ماه90-دانشگاه-آزاد-خرمشهر وکیل 

به نام خدا

سوالات مدنی8 دی ماه90 دانشگاه آزاد خرمشهر
 

  •     از بین سوالهای ذیل به سه سوال به دلخواه پاسخ دهید.
  •     صرف نوشتن مواد قانونی بدون توضیح(استدلال) نمره تعلق نمی گیرد.
  •     استفاده از قانون بدون حاشیه نویسی مجاز است.
  •     مستدل و مستند پاسخ دهید.
  •     در صورت پاسخ به سوال اضافی، سوال آخر حتی اگر صحیح باشد تصحیح نخواهد شد.

1 - با توجه به ماده822 قانون مدنی در خصوص اسقاط حق شفعه (قبل و بعد از بیع) آنرا توضیح دهید.
2 – در خصوص ماده 808 ق.م موارد ذیل را مستدل و مستند تفسیر نمائید.
«هرگاه مال غیر منقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دونفر حصۀ خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند ، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است به او بدهد و حصۀ مبیعه را تملک کند. این حق را حق شفعه و صاحب آنرا شفیع می گویند.»
الف – منظور از شرکت و مستندات قانونی آنرا با ذکر مثال بیان نمائید.
ب – به قصد بیع به چه معناست.
ج – آیا آپارتمانهای ساخته شده در زمین مشاع مشمول حق شفعه خواهد شد فرض های آنرا بیان نمائید.
3 – شخص الف سهم مشاعی شخص ب را به موجب بیع خریداری و به علت عدم نقدینگی ثمن معامله بصورت موجل تعیین می گردد و خریدار تعهد می نماید ظرف مهلت 6 ماه ثمن را پرداخت نماید. پس از تنظیم بیع، شریک دیگر(ج) از موضوع بیع مطلع گردیده و قصد اخذ به شفعه را دارد. در این فرض با توجه به ماده 808 قانون مدنی و آنچه مستدل و مستند و منطقی و اصولی تشخیص می دهید آیا شفیع (شریک دیگر) باید ثمن معامله را نقداً به خریدار پرداخت نماید تا بتواند مبیع را تملک نماید یا خیر؟
4 – شخص الف به عنوان شریک مشاع شخص ب سهم مشاع خود را به شخص ج انتقال و شخص ب با اطلاع از معامله صورت گرفته حق شفعه را اعلام ولی شخص الف و شخص ج از قبول حق شفعه و تسلیم حصه مبیع به شخص ب خود داری و خریدار (شخص ج) اظهار می دارد بعد از خرید سهم شخص الف آنرا به شخص دیگری انتقال داده است لذا چنانچه شما وکیل شخص ب (شفیع)باشید مستدل ومستند با بیان فرضیه ها، دعوا را چگونه مطرح می نمائید.
5 – اوصاف ذاتی وصیت را نام برده و توضیح دهید.
6 – شخصی مازاد بر ثلث را به نفع شخص ب وصیت می نماید که قبل از فوت موصی ورثه مازاد بر ثلث راتنفیذ و با فوت موصی و افزایش قیمت مورد وصیت، ورثه به موصی له اعلام می نمایند قبول وصیت قبل از فوت اعتبار حقوقی ندارد. لذا فروض قضیه را بیان نمائید.
7 –شخص الف فوت می نماید و مازاد بر ثلث وصیت می نماید و ماترک او پس از تصفیه 90میلیون تومان می باشد و ورثه مازاد بر ثلث را قبول نمی نمایند ، لذا با توجه به اینکه ثلث ترکه 30میلیون تومان می باشد، بر اساس ماده849ق.م وصیت ترتیبی و دفعی را توضیح دهید.

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.