×

آیا یارانه نقدی جزئی از نفقه زوجه است؟

آیا یارانه نقدی جزئی از نفقه زوجه است؟

مراجع قضائی به ویژه دادگاههای خانواده با دعوا و شاید هم ادعای جدیدی روبرو شده اند که ظاهرا راه حل مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است و آن دعوا همانا مطالبه سهم یارانه زوجه از زوج می باشد

آیا-یارانه-نقدی-جزئی-از-نفقه-زوجه-است؟ وکیل 

بر اساس قانون سرپرست خانوار در حالت عادی همسر خانواده [یعنی زوج ] بوده و علی الحساب مبلغ واریزی نیز به حساب وی واریز می شود . حال باتوجه به اینکه برخی همسران به دلائل مختلف از جمله اختلافات خانوادگی در مفارقت از هم زندگی می کنند یکی از دغدغه های همسران و فرزندان ایشان با توجه به افزایش قیمت ها دریافت این یارانه ها است که علی الظاهر فعلا در خصوص آن راه حلی پیش بینی نشده و صرفا با صدور حکم طلاق از سوی دادگاه است که میتوان آنها را ازدایره سرپرستی زوج خارج و به آنان مجال داد تا فرم دریافت یارانه را به صورت جداگانه امضا و ثبت نام نمایند . حال با عنایت به مراتب فوق این سئوال مطرح می گردد که اصولا یارانه واریزی حق کیست ؟ آیا این یارانه جزئی از نفقه است یا مبلغی است که علاوه بر نفقه در نظرگرفته شده و متعلق به تک تک افراد خانواده است ؟

زنان بد سرپرست برای دریافت یارانه نیاز به حکم دادگاه نداشته و می توانند با یک استشهادیه جهت اثبات عدم صلاحیت زوج به فرمانداری یا بخشداری محل مراجعه نموده تا با تشکیل کمیته ای متشکل از دادگستری و فرمانداری رفع مشکل نمایند .

صرف نظر از تشکیل یا عدم تشکیل چنین کمیته ای و آنکه کمیته مذکور مجوز خود را از چه مرجعی کسب نموده باشد ، باید خاطر نشان نمود : موضوع دریافت یارانه نقدی نیز امری جدا از سایر امور خانواده نبوده و تابع عمومات قانونی است .

برابر قوانین و مقررات حاکم از جمله قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 15/4/73 و قانون اختصاص تعدادی از دادگاه های موجود به دادگاههای اصل 21 قانون اساسی مصوب 8/5/76 ، هرگونه اظهارنظر درخصوص مسائل حقوقی خانواده ها ،خصوصا موضوع پرداخت نفقه در صلاحیت دادگاه خانواده بوده و هیچ کمیته و یا تشکلی خارج از چهار چوب دادگاه نمی تواند به این موارد رسیدگی و حکم صادر نماید

فلذا وقتی زنی که به هردلیل به شوهر خود دسترسی نداشته یا درمفارقت از زوج به سر می برد ، جهت خروج مکرر [نه موقتی ] ازکشور یا اخذ حکم حضانت از اطفال ، نیاز به مراجعه به دادگاه خانواده و اخذ حکم دادگاه دارد.

پس چگونه میتوان گفت برای دریافت یارانه نقدی خانوار و بدون تعیین تکلیف سرنوشت حقوقی خانوار می تواند با توسل به یک اسشتهادیه عادی و مراجعه به یک مرجع اجرائی.عدم صلاحیت زوج را اثبات نماید ؟

برابر قوانین و مقررات حاکم از جمله قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 15/4/73 و قانون اختصاص تعدادی از دادگاه های موجود به دادگاههای اصل 21 قانون اساسی مصوب 8/5/76 ، هرگونه اظهارنظر درخصوص مسائل حقوقی خانواده ها ،خصوصا موضوع پرداخت نفقه در صلاحیت دادگاه خانواده بوده و هیچ کمیته و یا تشکلی خارج از چهار چوب دادگاه نمی تواند به این موارد رسیدگی و حکم صادر نماید . از طرفی با توجه به اینکه برابر استدلال مندرج در مقاله ، یارانه نقدی جزئی از مجموع نفقه ای است که زوج باید به زوجه مستحق نفقه [و نه زوجه ناشزه ] بپردازد و وجه مستقلی نیست و همچنین با در نظرگرفتن عمومات قانونی که بر اساس آن زنی که مطالبه نفقه می نماید ، موظف است به دادگاه خانواده مراجعه و نفقه خود را از طریق این دادگاه از زوج مطالبه نماید .

محقق و مسلم است که پرداخت یارانه نقدی به صورت مستقل به زوجه در هر صورت مستلزم دریافت حکم از دادگاه خانواده است و راه حل ارائه شده توسط کمیسیون قضائی به لحاظ حقوقی واجد خدشه و اشکال خواهد بود .

فلذا با عنایت به مراتب مشروحه می بینیم که موضوع خانواده های بد سرپرست یا خانواده هایی که به هر دلیل در مفارقت از یکدیگر به سر می برند دراین قانون پیش بینی نشده و تعیین تکلیف این قبیل موارد تابع تشریفات دادرسی و صدور حکم از سوی دادگاه هاست مگر اینکه مجلس با اصلاح قانون ، بودجه ای را جهت رفع مشکل موقتی این قبیل خانواده ها پیش بینی نماید

منابع: سایت حقوق امروز/ وبلاگ محمد رضا سماواتی پور وکیل دادگستری

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.