×

اجرای آزمایشی قانون جدید مجازات اسلامی به طول 3 سال

اجرای آزمایشی قانون جدید مجازات اسلامی به طول 3 سال

اجرای آزمایشی قانون جدید مجازات اسلامی به طول 3 سال

اجرای-آزمایشی-قانون-جدید-مجازات-اسلامی-به-طول-3-سال

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم با بیان اینکه قانون جدید مجازات اسلامی با اعمال تغییرات و اصلاحات، به قوه قضاییه ابلاغ شده است، از اجرای آزمایشی آن به مدت 3 سال خبر داد. محمد تقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، گفت: قانون جدید مجازات اسلامی پس از اعمال تغییرات لازم و هماهنگ شدن با احکام اسلامی، با تایید شورای نگهبان به قوه قضاییه کشور ابلاغ شد و به مدت 3 سال اجرای آزمایشی خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که این قانون پس ابلاغ به مدت زمانی که گفته شد، اجرایی شود، قوه قضاییه می‌تواند پیشنهادات خود را در قالب اصلاح آن، به مجلس ارائه کند تا به شکل نهایی تصویب شده و به اجرای رسمی برسد.

وی حذف قانون سنگسار از قانون جدید را از نکات مورد بحث آن بیان کرد و افزود: حکم اعدام برای افرادی که زنای مفسده انجام داده‌اند جایگزین حکم سنگسار شده است و با دستور قاضی اعمال خواهد شد.

رهبر یادآور شد: حذف حکم سنگسار در قانون جدید باید پیش از اینها صورت می‌گرفت، زیرا این قانون پیش از این در حد اسم در قانون وجود داشت و حواشی زیادی را با خود به همراه داشت.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس، هدف نمایندگان مبنی بر حذف این حکم و جایگزین اعدام برای آن را، پایان دادن به تمام بحث‌ها و حواشی که در جهان درباره این قانون وجود داشت اعلام کرد.

وی با بیان اینکه فقه اسلامی فقهی پویاست، گفت: پویایی فقه، امکان تغییر در آن را به وجود می‌آورد که با توجه به زمان و شرایط قانون برای یک حکم و با در نظر گرفتن صحبت حضرت امام (ره) که فرمود «ولی فقیه می‌تواند حتی برخی احکام را برای مدتی متوقف و یا حذف کند» ولی امر، تغییر لازم را در آن به وجود بیاورد.

رهبر ادامه داد: تغییر قوانین از اختیاراتی است که نظام اسلامی و ولایت و ولی امر با استفاده از نظرات مجتهدان امکان اعمال آن را دارد که این اتفاق درباره قانون مجازات اسلامی هم رخ داد و بسیاری از مشکلات این قانون که باعث بروز بی‌عدالتی‌هایی می‌شد، رفع شد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با پیش‌بینی درباره بازتاب آینده قانون جدید مجازات اسلامی، گفت: بازتاب قانون اصلاح شده مجازات اسلامی برای جامعه اسلامی، بازتاب خوبی خواهد بود و بسیاری از حواشی جهانی که درباره این قانون وجود دارد، با اجرای آن از بین خواهد رفت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.