×

هشدار به دارندگان جت اسکی، رانندگان فاقد گواهینامه جت اسکی مجازات مالی و حبس می شوند

هشدار به دارندگان جت اسکی، رانندگان فاقد گواهینامه جت اسکی مجازات مالی و حبس می شوند

دارندگان جت اسکی شخصی برای راندن این وسیله موظف به دریافت گواهینامه از سوی انجمن جت اسکی کشور هستند در غیر اینصورت طبق قانون مجازات می‌شوند

هشدار-به-دارندگان-جت-اسکی،-رانندگان-فاقد-گواهینامه-جت-اسکی-مجازات-مالی-و-حبس-می-شوند وکیل 

داوود سلیانچی گفت: جت اسکی وسیله‌ای ورزشی و موتوری است برطبق قانون رانندگان هر وسیله موتوری برای راندن نیازمند به کسب گواهینامه از مراجع مربوط هستند. کسب مدرک گواهینامه برای راندن جت اسکی فقط تحت نظر انجمن جت اسکی کشور است.

رئیس انجمن جت اسکی ادامه داد: به منظور رعایت نظامات دولتی و رعایت قوانین و مقررات، همچنین رعایت دستورالعمل‌ها در خصوص بخش ورزش‌های آبی و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حوادث ورزشی بر حسب وظیفه ذاتی و سازمانی صدور هرگونه گواهینامه مربیگری- داوری و راندن درخصوص رشته جت اسکی طبق دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان تصویب‌نامه شماره 5/32645 مورخه 1/5/91 کمیسیون مرکزی ماده 5 برعهده انجمن جت اسکی بوده است و رعایت نظامات دولتی الزامی است.

سلیانچی تصریح کرد: جت اسکی وسیله موتوری است و مشمول بخش قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده از فصل بیست‌ونهم جرائم ناشی از تخلفات رانندگی "ق.م.ا" است لذا انجمن جت اسکی به دارندگان جت اسکی شخصی هشدار می‌دهد در راستای کسب گواهینامه راندن جت اسکی خود اقدام کنند درغیراینصورت برای جلوگیری از صدمات و عمل به قانون مجازات می‌شوند.

رئیس انجمن جت اسکی افزود: بر حسب ماده 723(949) ق.م.ا هرکس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است کند و همچنین هرکس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد، به رانندگی وسایل مذبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا 2 ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو تا 6 ماه حبس محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به مصوبه کمیسیون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان به شماره 5/32645 مورخ 1/5/92 که راندن وسیله ورزشی جت اسکی مستلزم داشتن گواهینامه از جانب انجمن جت اسکی و جت بت ایران است لذا افراد حق سپردن وسیله موتوری خود (جت اسکی) را به افرادی که فاقد گواهینامه از جانب انجمن نیستند را ندارند. باتوجه به عمدی بودن این موضوع طبق ماده 723(949) اینگونه افراد معاون درجرم محسوب می‌شوند. البته محرومیت افراد از راندن جت اسکی از جانب انجمن در حکم نداشتن گواهینامه مخصوص است.

سلیانچی افزود: اگر افرادی که از دادن مجوز محروم هستند یا اجازه‌ دادن مجوز را ندارند مبادرت به صدور آن نمایند بر حسب ماده 725 (951) ق.م.ا به حبس تعزیری از 6 ماه تا یک‌سال و به پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم خواهند شد و پروانه صادره نیز ابطال می‌گردد. انجمن جت اسکی هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این‌گونه افراد ندارند.

رئیس انجمن جت اسکی افزود: بر حسب مورد ماده 714 (940) هرگاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسائل نقلیه زمینی، یا هوایی یا آبی) یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمد شود مرتکب به 6 ماه تا سه سال حبس و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می‌شود.

سلیانچی افزود: مست بودن راننده یا متصدی وسیله موتوری و یا نداشتن پروانه از طرف انجمن و به کار انداختن وسیله دارای نقص و عیب مکانیکی و راندن در محل‌های ممنوعه و عدم رعایت سرعت مقدره منجر به حوادث مواد 714(940)- 715(941)- 716 (942) شود، وفق ماده‌ی 718(944) ق.م.ا بیش از دوسوم حداکثر مجازات را محکوم می‌شود و نیز دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات فوق، مرتکب را به مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم نماید.
 
وی تصریح کرد: هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مرکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل را ترک و مصدوم را رها کند به بیش از دوسوم حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شوند و دادگاه نمی‌تواند در این مورد ماده اعمال کیفیت مخففه نماید.

رئیس انجمن جت اسکی ادامه داد: طبق اساسنامه فدراسیون‌های ورزش آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/2/1381 ماده کمیسیون 5 وزارت ورزش و جوانان به شماره 5/32645 مورخ 1/5/91 انجمن جت اسکی و جت بت ایران به عنوان بالاترین مرج فنی رشته‌ی ورزشی جت اسکی در سطح کشور است بدیهی است هرگونه اظهارنظر کارشناسی و فنی در صلاحیت مرجع مذکور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان رئیس انجمن جت اسکی جهت جلوگیری از خطرات احتمالی در این ورزش همکاری‌های لازم را با وزارت ورزش و جوانان سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌دهم و طبق قانون با افراد خاطی برخورد جدی می‌کنم.

سلیانچی ادامه داد: انجمن جت اسکی بخش‌نامه مذکور را به همه‌ی استان‌های فعال در این رشته ابلاغ کرده است. مهمترین هدفمان اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب به همه‌ی دارندگان این وسیله ورزشی است تا از بروز حوادث تلخ و مشکلات بسیار جلوگیری کنیم. به عنوان رئیس انجمن و فردی مسئول در خصوص صدور گواهینامه جت اسکی، به افرادی که گواهینامه جت اسکی ندارند توصیه می‌کنم در سریع‌ترین زمان به انجمن جت اسکی مراجعه و درخصوص دریافت گواهینامه خود اقدام کنند. البته افرادی که تحت نظر باشگاه‌های معتبر فعالیت دارند نیاز به اخذ گواهینامه ندارند.  

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.