×

لایحه‌ای به نام حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب وجود ندارد

لایحه‌ای به نام حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب وجود ندارد

لایحه‌ای به نام حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب وجود ندارد

لایحه‌ای-به-نام-حمایت-از-کودکان-و-نوجوانان-در-معرض-آسیب-وجود-ندارد

در حالی که برخی اخبار از ارسال لایحه‌ای با نام «حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب» به مجلس خبر داده‌اند، مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این باره گفت: لایحه‌ای با این نام وجود ندارد، بلکه مواردی از لایحه کودکان و نوجوانان به حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب و آسیب دیده اختصاص دارد.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تدوین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در قوه قضاییه و ارسال آن به مجلس در آبان‌ماه گذشته، اظهار کرد: حدود هشت ماده از این قانون به فعالیت‌های سازمان بهزیستی اختصاص داد.
وی افزود: در این مواد مباحث کودک‌آزاری و سوء استفاده از کودکان آورده شده است. طبق این مواد قاضی باید نظر مددکاران سازمان بهزیستی را در مراحل مختلف پرونده لحاظ کند. همچنین در زمینه واگذاری کودکان بدسرپرست به مراکز نگهداری تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

افرادی که کودکان را مجبور به فروش مواد و یا تکدی‌گری کرده یا آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند، هم کودک آزار محسوب می‌شوند
مدیرکل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور در ادامه عنوان کرد: مجازات‌های مختلفی برای افراد کودک‌آزار در این قانون آورده شده است. افرادی که کودکان را مجبور به فروش مواد و یا تکدی‌گری کرده یا آنان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، هم کودک آزار محسوب می‌شوند.

فرید افزود: لایحه کودکان و نوجوانان به نوعی توسعه دادن قانون حمایت از کودکان مصوب 1381 مجلس شورای اسلامی است.
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به آمارهای بسیار تماس‌های اورژانس اجتماعی مرتبط با امر کودک‌آزاری گفت: این در حالیست که تنها موارد شدید و بسیار شدید کودک‌آزاری گزارش می‌شود و غفلت‌ها، محرومیت‌ از تحصیل و وادار کردن کودکان به کار، پنهان می‌ماند.
فرید در ادامه با تاکید بر لزوم به کاربردن رویکرد خانواده‌محور در برخورد با کودکان کار، عنوان کرد: در صورت جمع‌آوری و ممانعت از حضور کودکان در خیابان‌ها، خانواده‌ها آنها را به سمت کارگاه‌های تاریک و خفه سوق می‌دهند و در این صورت دسترسی به آنها با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: اگر همه موارد کودک‌آزاری از جمله غفلت، محرومیت از تحصیل، کار و ضرب و شتم لحاظ شود، آمار کودک آزاری‌ها افزایش چشمگیری می‌یابد.
اغلب والدین کودک آزار، نه پدر معتاد یا نامادری، بلکه پدر و مادر واقعی کودکان هستند
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیگان اجتماعی در ادامه با تاکید بر آموزش همه جانبه به والدین در این زمینه، اظهار کرد: بی‌توجهی و غفلت خود عامل 50 درصد کودک آزاری‌ها است. ضمن اینکه بر خلاف تصورات کلیشه‌ای، اغلب والدین کودک آزار، نه پدر معتاد یا نامادری، بلکه پدر و مادر واقعی کودکان هستند.
فرید افزود: اگر می‌خواهیم به ایران 1404 دست یابیم لازم است، به کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ داشته باشیم و یکی از ضرورت‌ها در توسعه اورژانس اجتماعی پیگیری از کودک‌آزاری است.

فرید در ادامه با اعلام برگزاری 80 دوره آموزش منطقه‌ای ویژه کارکنان اورژانس اجتماعی، عنوان کرد: برخی از این پروژه‌ها به صورت خاص به رویارویی به موارد کودک‌آزاری و آموزش در این رابطه می‌پردازد.
وی با اشاره به طولانی شدن مسیر تصویب این لایحه در مجلس اظهار امیدواری کرد: تصویب این لایحه پس از بررسی بودجه سال 91 را شاهد باشیم تا از طریق تصویب این قانون، مجلس هشتم دستاورد درخشان داشته باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.