×

رابطه مستقیم حقوق مالکیت فکری و رشد اقتصادی

رابطه مستقیم حقوق مالکیت فکری و رشد اقتصادی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت که حمایت از حقوق مالکیت فکری با اعتلای توسعه و رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد

رابطه-مستقیم-حقوق-مالکیت-فکری-و-رشد-اقتصادی وکیل 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت که حمایت از حقوق مالکیت فکری با اعتلای توسعه و رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد.

احمد تویسرکانی ضمن گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی، اظهار کرد: اطمینان دارم که این همایش نتایج سازنده و مفیدی را برای تحقق اهداف برنامه پنج ساله توسعه کشور و سندچشم‌انداز که در آنها حمایت از ابتکارات و خلاقیت‌ها و تولید فکر و اندیشه نقش موثری در توسعه اقتصادی دارد، ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از طرف رهبری به اقتصاد متکی به دانش و فناوری و عدالت و استفاده از منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور و نیز پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و سازماندهی نظام علمی نوآوری تاکید شده است. بدیهی است موضوعات مورد بحث در این همایش در ارتباط تنگاتنگ با این الزامات اقتصاد مقاومتی باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: حمایت از حقوق مالکیت فکری با اعتلای توسعه و رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد، از طرف دیگر رشد و توسعه کشور از ملزومات و پیش نیاز مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

معاون رییس قوه قضاییه تصریح کرد: از سال 2000 میلادی همه ساله در این روز اهمیت فکر و اندیشه و نقش نوآوری در ارتقای کیفیت زندگی و پیشرفت و تعالی بشر مورد تاکید قرار گرفته و با یادآوری نقش موثر حقوق مالکیت فکری در توسعه اقتصادی انگیزه بیشتر برای گسترش ابتکارات فراهم می‌شود.

وی افزود: رشد و توسعه اقتصادی و عوامل موثر در آن همواره مورد بحث علمای اقتصاد است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: فناوری و دانش موتور توسعه اقتصادی است و توسعه اقتصادی نیز به خلق دانش کمک می‌کند. این رابطه بین فناوری و توسعه اقتصادی و تاثیر متقابل آن دو بر یکدیگر در سال‌های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: از دهه 1990 پررنگ‌تر شدن نقش حمایت از مالکیت معنوی در ایجاد خلاقیت و نوآوری جهان شاهد تحولات و انقلاب شگفتی بوده است که این تحولات با سرعت دائم تا امروز ادامه دارد و در آینده نیز جهان را بیش از پیش متحول خواهد ساخت.

وی بیان کرد: در قرن 20 ما شاهد پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای در فناوری بوده‌ایم. در این قرن جهان شاهد انقلاب سوم صنعتی است که بر اثر توسعه سریع شش فناوری ایجاد شده که این فناوری‌ها عبارتند از صنایع میکروالکترونیک، رایانه، ارتباطات راه دور، صنایع رباتیک،‌ تولید مواد و داروهای جدید و فناوری زیستی و ژنتیکی. سرعت این تحولات به قدری است که حمایت از دانش متبلور در آنها وضع قوانین معاهدات جدید را می‌طلبد.

تویسرکانی ایجاد مالکیت‌های معنوی را مدیون آفرینش‌های فکری و ذهنی دانست و گفت: اگر از این آفرینش‌های حمایت لازم به عمل نیاید ایجاد و خلق دانش نیز تشویق نخواهد شد. علاوه بر فناوری و دانش عوامل مهم دیگری در رشد و توسعه اقتصادی دخیل هستند. جهانی شدن، همبستگی متقابل کشورها، آزادسازی‌های تجاری، اینترنت و سیاست‌های داخلی کشورها همگی در رشد و توسعه اقتصادی دخیل هستند که این پدیده‌ها هریک به نوبه خود فرصت‌ها و چالش‌هایی را به وجود می‌آورند که درجه این فرصت‌ها و چالش‌ها بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با یکدیگر متفاوت است.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دانش و فناوری موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: رشد و توسعه اقتصادی معلول عوامل متعدد است، ولی امروزه توسعه اقتصادی به صورت فزاینده‌ای دانش‌بنیان شده است.

وی تصریح کرد: حقوق مالکیت معنوی نظامی است که به مالکیت‌های معنوی ویژگی‌های شبیه به دارایی‌های مادی اعطا می‌کن. این نظام با اعطای حق بهره‌بردرای انحصاری به پدید آورنده سبب می‌شود که دارنده حق بتواند با دریافت قیمتی بالاتر از هزینه نهایی برای محصولات خود هزینه‌های انجام شده را جبران و منافعی را برای خود درنظر گیرد. بنابراین اگر عنصر مالکیت معنوی در کالاها صورت نپذیرد به انگیزه خلق دانش جدید کمکی نشده و توسعه اقتصاد دانش محور با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حقوق مالکیت معنوی هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای خلق دانش، فناوری و توسعه اقتصادی بیشتر است، گفت: در نظام حقوق مالکیت معنوی استیفای حقوق پدیدآورنده به جبران هزینه‌های انجام شده منحصر به فرد نیست، بلکه منافع اجتماع و مصرف‌کننده نیز مورد نظر است.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: بعلاوه حقوق مالکیت فکری با ایجاد انگیزه برای صاحبان این حقوق سبب گسترش فناوری و خلق محصولات جدید شده است.

وی تصریح کرد: قیمت‌های بالاتر برای مالکیت‌های فکری و کمبود امکانات مادی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سبب می‌شود که تقاضا برای این محصولات در این کشورها رشد نکند و از نظر مالکیت فکری با مشکل روبرو شوند. بنابراین در تدوین نظام‌های حمایت از حقوق مالکیت فکری باید به وضعیت خاص کشورها و نیازهای آنان توجه شود.

تویسرکانی تصریح کرد: تعیین نظام بهینه حمایت از مالکیت معنوی که مقتضی حداکثر نفع برای توسعه اقتصادی باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ لذا انتظار می‌رود که این همایش بتواند ضمن تعیین جنبه‌های مختلف نقش مالکیت معنوی در توسعه اقتصادی ابعاد این نظام بهینه را مشخص کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.