×

سنگین ترین تنبیه تخلف زندانی چیست؟

سنگین ترین تنبیه تخلف زندانی چیست؟

این روزها خبری منتشر شد که گروهی از زندانیان مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند و با رسانه ای شدن آن ، همگان با نگاهی حساس پی جوی حقیقت ماجرا شدند

سنگین-ترین-تنبیه-تخلف-زندانی-چیست؟

این روزها خبری منتشر شد که گروهی از زندانیان مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند و با رسانه ای شدن آن ، همگان با نگاهی حساس پی جوی حقیقت ماجرا شدند.

در پی آن رییس سازمان زندان‌ها ضمن دروغ خواندن خبر ، صرفا از یک بازرسی ساده و عمومی از یک بند زندان خبر داد و فردایش در تکمیل خبر گفت ، چون برخی از زندانیان از داخل زندان نسبت به انعکاس اخبار دروغ به شبکه های خبری بیگانه اقدام می کردند.

در ادامه نیز منابع خبری آگاه گفتند : در این بازرسی دستگاه تلفن همراه، سیم کارت های رایتل و ایرانسل، تبلت، فلش مموری، کارت های شارژ اعتباری ایرانسل و حتی وسایل لهو و لعب مانند آلات قمار و مشروبات الکی کشف گردید.

بنظر می رسد که خلاصه تمام داستان همین باشد که نوشتم و اگر درست باشد چند نکته قابل تامل خواهد بود:

یکم: اقتضا و طبیعت یک زندانی ، تمایل به آزادیست و اینکه زندانی بخواهد تبلت یا موبایل داشته باشد چیز عجیبی نیست، هرچند خلاف آیین نامه زندان ها باشد.

دوم: در ماده یازده از آیین نامه اجرایی بازداشتگاههای موقت پیش بینی شده که متهمان می توانند از وسایل شخصی خود مانند تلفن همراه و رایانه استفاده نمایند.

سوم: آنچه که بنا بر اظهارات روسای زندان رخ داده است ، ورود اشیایی است که آنرا غیر مجاز می دانند. آیا در این میان مجازات زندانبان اقوی و اولی بر زندانی نیست؟ که اگر ورود مشروبات الکلی را فرض به صحت کنیم ، نگهبانی زندانبان جای پرسشی اساسی دارد.

چهارم: حداکثر مجازات تنبیهی یک زندانی چیست؟ در ماده 169 از آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور می خوانیم: تندخویی، دشنام، ادای الفاظ رکیک یا تنبیه بدنی متهمان و محکومان و اعمال تنبیه‏ های خشن، مشقت‏بار و موهن در مؤسسه‏ ها و زندان‏ها به کلی ممنوع است.

همچنین در ماده 175 این آیین نامه به مجازات تنبیهی به شرح زیر اشاره شده است:.

ماده 175 تنبیه‏‌های انضباطی عبارتند از:

1 محرومیت از ملاقات حداکثر سه نوبت.

2 محرومیت از مرخصی تا 3 ماه.

3 عدم پیشنهاد عفو و آزادی مشروط حداکثر تا 6 ماه.

4 نگهداری در واحدهای تک نفره حداکثر تا بیست روز.

والسلام

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.