×

وارسی تطبیقی نظام های حقوقی دوازده کشور اسلامی در گذشته و حال

وارسی تطبیقی نظام های حقوقی دوازده کشور اسلامی در گذشته و حال

هدف کتاب انجام مطالعه ای تطبیقی و هم زمان از مجموعه ای از نظامات حقوقی اسلامی حال و گذشته قرار گرفته است؛ مطالعه ای که‌ به منظور تمهید شناختی عمیق تر از نظام های فعلی حقوقی اسلامی به نظام های قدیمی نیز پرداخته است و و با این کار کوشیده است درکی تاریخی از نحوه تطور و چندوچون تکامل سیستم های حقوقی اسلامی به دست دهد

وارسی-تطبیقی-نظام-های-حقوقی-دوازده-کشور-اسلامی-در-گذشته-و-حال وکیل 

هدف کتاب انجام مطالعه ای تطبیقی و هم زمان از مجموعه ای از نظامات حقوقی اسلامی حال و گذشته قرار گرفته است؛ مطالعه ای که‌ به منظور تمهید شناختی عمیق تر از نظام های فعلی حقوقی اسلامی به نظام های قدیمی نیز پرداخته است و و با این کار کوشیده است درکی تاریخی از نحوه تطور و چندوچون تکامل سیستم های حقوقی اسلامی به دست دهد.

کتاب «شریعت در نگاهی ترکیبی: وارسی تطبیقی نظام های حقوقی دوازده کشور اسلامی در گذشته و حال»، به ویراستاری علمی جن میشل آتو نگاشته شده است.

در نگارش این کتاب کوشش شده است تا از آسیبی فراگیر،‌ به ادعای نویسندگان کتاب، پرهیز گردد. این آسیب خالی الذهن نبودن و جانب دارانه عمل کردن مطالعاتی است که توسط غربیان یا مسلمانان در ارتباط با نظام های حقوقی اسلامی شکل گرفته است. در واقع، به باور نویسندگان این کتاب، در فضای فعلی ما با اختلاط ناصحیح دغدغه های سیاسی در مطالعه این عرصه حقوقی مواجه هستیم؛ اختلاطی که راه را بر فهم واقعیت های نظام های حقوقی اسلامی بسته است و از یک سوی غربیان را به پیش داوری های ناروا نسبت به این گروه از سیستم های حقوقی واداشته است و از سوی دیگر خصلتی تدافعی به مطالعات مسلمانان در این زمینه داده است و راه را بر نگرش های پژوهشی و انتقادی تنگ نموده است.

از جمله مباحث قابل توجه در کتاب مقدمه ای است که جن میشل آتو ارایه داده است. وی در مقدمه خود نشان داده است که گفتمان های غربی در باب حقوق اسلامی به صورت فراگیری متمایل به آن گردیده اند تا از یک سوی بنیادها و از سوی دیگر تاثیرات شریعت اسلامی ساده و سطحی بیانگارند. به باور ویراستار علمی این کتاب چنین رویکردی در واقع به فهم ناصحیح و ساده وارانه این نظام ها منجر شده است و از درک زمینه های شکل دهنده و بسترهای تاریخی سازنده آن به دور افتاده است.

با توجه به این آسیب هدف کتاب انجام مطالعه ای تطبیقی و هم زمان از مجموعه ای از نظامات حقوقی اسلامی حال و گذشته قرار گرفته است؛ مطالعه ای که‌ به منظور تمهید شناختی عمیق تر از نظام های فعلی حقوقی اسلامی به نظام های قدیمی نیز پرداخته است و و با این کار کوشیده است درکی تاریخی از نحوه تطور و چندوچون تکامل سیستم های حقوقی اسلامی به دست دهد. در واقع نویسندگان این کتاب در مقالات تخصصی خود در باب نظام های حقوقی کشورهای مختلف اسلامی بر جریان شکل گیری و سامان یابی نظامات فعلی حقوقی آن ها، در اکثر مواقع، متمرکز گردیده اند.

موضوعات مورد مطالعه قرار گرفته در کتاب نیز طیف نسبتا وسیعی از عرصه های حقوقی را شامل می شود. با این حال تاکید کتاب بر مطالعه حقوق اساسی و عمومی در دوازده کشور مورد مطالعه است. به این ترتیب نویسندگان مقالات کتاب کوشیده اند بسترهای کلان اندیشه حقوقی و نظامات قانونی را در جهان اسلام مطالعه کنند و نمایی کلی از آن ها به دست دهند.

این کتاب در 676 صفحه به دست انتشارات دانشگاه لیدن و در سال 2010 به بازار نشر عرضه گردیده است.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.