×

کارگران با مشکلات بیمه ای دست و پنجه نرم می کنند

کارگران با مشکلات بیمه ای دست و پنجه نرم می کنند

بیمه تمام اقشار جامعه یکی از موضوعاتی است که در اصل 29قانون اساسی به آن تاکید شده است موضوعی که نقش مهمی در کاهش هزینه های درمانی دارد

کارگران-با-مشکلات-بیمه-ای-دست-و-پنجه-نرم-می-کنند وکیل 

 بیمه تمام اقشار جامعه یکی از موضوعاتی است که در اصل 29قانون اساسی به آن تاکید شده است. موضوعی که نقش مهمی در کاهش هزینه های درمانی دارد.

بیمه کارگران نیز از موضوعاتی است که سال‌هاست در خصوص آن صحبت می‌شود اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده باشد. یک فعال کارگری تاکید می‌کند: با توجه به تاکید قانون باید همه افراد جامعه تحت پوشش بیمه قرار گیرند.حمید حاج اسماعیلی با بیان اینکه دولت باید پیش از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بیمه شدن همه اقشار جامعه را در دستور کار خود قرار دهد، خاطرنشان می‌کند: باید در نظر داشته باشیم که تحریم‌ها و گرانی بیشترین فشار را به مردم وارد می‌کند. بر این اساس ممکن است قشر ضعیف آسیب بیشتری تحمل کند بنابراین بیمه نقش مهمی در کاهش هزینه‌های درمانی دارد. به گفته وی در حال حاضر حدود 80 درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند، در صورتی که در زمان تصویب قانون کار در سال 69 این میزان حدود 5 درصد بود.وی با رد اظهاراتی مبنی براینکه افزایش دستمزد، تورم را بالا می‌برد، می‌گوید: فقط 10 درصد از قیمت تمام شده کالاها مربوط به دستمزد است و 90 درصد بقیه به سایر بخش‌ها مانند انرژی، سرمایه‌گذاری، سیاست بازار و نقدینگی است بنابراین افزایش دستمزد اثر چندانی در قیمت تمام شده محصول نهایی ندارد.

 نظام بیمه‌ای باید کارآمد شود

وی با انتقاد از وجود بیمه‌های متعدد در کشور بیان می‌کند: نظام بیمه‌ای در کشور برای کارگران کارآمد نبوده است بنابراین در خدمات بیمه‌ای دچار مشکلات زیادی هستیم. بر این اساس دولت برای گام نخست با دو موضوع بیمه همه اقشار جامعه و کارآمد شدن خدمات بیمه‌ای مواجه است که همین موضوع‌ها مسیر طولانی را برای رسیدن به هدف ایجاد می‌کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه  25درصد کارگران فاقد بیمه هستند، می‌گوید: علاوه بر این تعداد  15درصد از کارگران نیز بیمه مستمر ندارند و پس از اینکه به محل جدید برای کار کردن می‌روند حدود 2-3ماه بدون بیمه مشغول به کار می‌شوند. این در حالی است که در قانون کار چنین موضوعی وجود ندارد و کار کردن به صورت آزمایشی نیز باید با بیمه صورت گیرد.

 اعتمادسازی شرط اجرای صحیح مصوبه‌های دولت

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «حمایت» با تاکید بر اینکه باید بی‌اعتمادی‌هایی که در زمینه بیمه به وجود آمده است با اجرای صحیح مصوبه‌های قانونی  رفع شوند خاطرنشان می‌کند: دولت باید با انجام طرح‌های بر زمین مانده اعتمادسازی کند.
محمداسماعیل سعیدی تاکید می کند که بعضی صندوق‌های بیمه‌ای به تعهدهای خود عمل نکرده‌اند. به گفته وی در حال حاضر باید به صورت مجموعه‌ای از حمایت‌های اجتماعی، مراقبت و پیشگیری، پوشش بیمه‌ای گسترده، نظارت و بازرسی از کارگاه‌ها، جلوگیری از خطر‌پذیری نیروی کار و ایجاد محیط ایمن شغلی مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده کارگران در مجلس نیز تاثیرات ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را از اهم مشکلات جامعه کارگری در سال‌های اخیر عنوان می کند.

به گفته وی هدفمندسازی یارانه‌ها در گام نخست به‌ رکود واحدها، تورم بیشتر و گرانی قیمت‌ها ‌انجامید و این امر هم به سایر مشکلات آنها از جمله دریافت نکردن حقوق، اجرا نکردن قوانین بازنشستگی پیش از موعد از سوی سازمان تأمین اجتماعی و احراز نشدن سوابق در این سازمان ختم شد. وی با اشاره به مشکلات کارگران می‌گوید: نگرانی بزرگ ما توسعه رکود و تعطیلی تعداد بیشتری از واحدها در گام نخست بود و در حال حاضر نیز بی‌توجهی به این قشر سبب تشدید این نگرانی ها خواهد شد.

آنچه امروزه قشر کارگری را با مشکل رو به رو می کند نگرانی از آینده و نا مشخص بودن روند کاری آنان در سال‌های آتی است. نبود بیمه کارگری قدرتمند، نبود حمایت های لازم برای امضای قرار دادهای بلند مدت، کاهش میزان اشتغال از یک طرف و افزایش هزینه‌های تولید که به معنای تعطیل  کارخانه‌ها و یا تعدیل نیرو است از طرف دیگر، این قشر زحمت‌کش جامعه را با مخاطره رو به رو کرده است.

 "کارگران مشغول کارند" و بی وقفه چرخ‌های تولید کشور را به حرکت در می آورند و فقط گوشه چشمی به مسئولان این حوزه دارند تا اوضاع موجود را برای عبور آنان از دشواری های زندگی تسهیل کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.