×

بررسی لوث و قسامه در موضوع نقصان حس شنوایی

بررسی لوث و قسامه در موضوع نقصان حس شنوایی

بررسی لوث و قسامه در موضوع نقصان حس شنوایی

بررسی-لوث-و-قسامه-در-موضوع-نقصان-حس-شنوایی

بررسی لوث و قسامه در موضوع نقصان حس شنوایی

بهزاد اکبرآبادی                                        
یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: لوث معمولا در مواقعی ایجاد می‌شود که برای قاضی ظن به ادعا حاصل شود اما ماده 456 قانون مجازات اسلامی چنین قیدی را نیاورده بلکه به صورت مطلق مورد را از موارد لوث محسوب کرده است و ظاهرا اعم است از صورتی که برای قاضی ظن به صحت ادعای مجنی علیه پیدا بشود یاپیدا نشود.


بهزاد اکبرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه کرمانشاه، در ادامه مبحث دیه حس شنوایی اظهارکرد: اختلاف جانی ومجنی علیه گاه در شنوایی وعدم شنوایی کامل است و گاه درنقصان شنوایی هردو گوش است و گاه نیز در نقصان شنوایی یک گوش است که در همه این موارد بهتر است از نظر کارشناس استفاده شود.


وی افزود: اما در روایات و کتاب‌های فقهی راه‌هایی برای تشخیص این موارد بیان شده است که معمولا به دلیل نبودن دستگاه‌های پیشرفته پزشکی به این راه ها متوسل می‌شدند و گرنه موضوعیتی در این شیوه‌ها وجود ندارد به همین دلیل است که قانونگذار آنها را در قانون وارد نکرده است.


این کارشناس حقوقی به برخی از این راه‌ها اشاره و افزود: امام صادق (ع) درمورد شخصی که به گوش او زده شده بود و ادعا می کرد که شنوایی یکی از گوش‌های او کم شده است فرمود؛ گوشی که ضربه دیده کاملا بسته می شود و گوش صحیح باز گذاشته می شود و ناقوسی به صدا در می آید و او به تدریج دور می شود هرجا که گفت دیگر صدا را نمی‌شنوم آنجا را علامت می‌گذارند سپس از طرف دیگر حرکت می‌کنند و هرجا گفت صدا را نمی شنوم آنجا را علامت می‌گذارند و این فاصله‌ها اندازه‌گیری می شود اگر فاصله‌ها یکسان بود معلوم می‌شود راست می‌گوید.

اکبرآبادی خاطرنشان کرد: این روایت برای موردی است که نقصان شنوایی یک گوش مورد اختلاف باشد یا حتی ممکن است مورد اختلاف هم نباشد بلکه حاکم بخواهد میزان نقص شنوایی را برای تصمیم خودش تعیین نماید البته برخی از فقها گفته‌اند در این صورت مجنی علیه باید سوگند هم یاد کند چون ممکن است نقص شنوایی مربط به قبل از جنایت باشد و سوگند وی این شبهه را برطرف می‌کند و به احتیاط هم نزدیک‌تر است.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهارکرد: نصاب قسامه در اینجا همان نصاب مذکور در ماده 254 قانون مجازات اسلامی است یعنی اگر جنایت موجب دیه کامل باشد شش قسم و اگر موجب نصف دیه باشد سه قسم و اگر موجب ثلث یا ربع یا خمس باشد دو قسم و اگر موجب سدس دیه (یک ششم) یا کمتر باشد یک قسم جاری می‌شود.

اکبرآبادی درپایان گفت: نحوه قسامه هم به این صورت است که مجنی‌علیه به اتفاق تعداد لازم از اقوام خود سوگند می‌خورند و اگر اقوامی نداشت یا اقوام او سوگند نخوردند خودش باید سوگندهای لازم را ادا کند.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.