×

10 پاسخ درباره الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث

10 پاسخ درباره الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث

اعلام نرخ جدید دیه در سالجاری از سوی قوه قضائیه، لزوم اخذ الحاقیه برای افزایش تعهدات بیمه نامه شخص ثالث را برای بیمه گذاران دو چندان کرده است

10-پاسخ-درباره-الحاقیه-بیمه-نامه-شخص-ثالث وکیل 

اعلام نرخ جدید دیه در سالجاری از سوی قوه قضائیه، لزوم اخذ الحاقیه برای افزایش تعهدات بیمه نامه شخص ثالث را برای بیمه گذاران دو چندان کرده است.

 اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی به لحاظ اهمیت موضوعِ اخذ الحاقیه، به طرح پرسش و پاسخ های متداول در مورد صدور الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث پرداخته است که به شرح زیر است:

1- الحاقیه چیست؟

الحاقیه سندی رسمی است که هرگونه تغییر در مفاد بیمه نامه شخص ثالث در آن ثبت و جزو لاینفک بیمه نامه است.

2- نرخ دیه در سال جدید چقدر می باشد؟

طبق اعلام قوه قضاییه، معادل ریالی دیه در سال 1393 برای ماه های غیر حرام 150 میلیون تومان و برای ماه های حرام 200 میلیون تومان است.

3- ماههای حرام کدامند؟

بر اساس شرع مبین اسلام از 12 ماه قمری، چهار ماه رجب، ذی القعده، ذی‌ الحجه و محرم ماه‌های حرام هستند. سه ماه حرام پشت سر هم و یک ماه (رجب) جدا از بقیه است.

4 - آیا دریافت الحاقیه بیمه‌ شخص‌ ثالث‌، اجباری‌ است‌ یا اختیاری‌؟

بر اساس قانون‌ اصلاح قانون بیمه‌ شخص ثالث تمامی دارندگان‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ زمینی‌ مسؤول‌ جبران‌ خسارتهای‌ بدنی‌ و مالی ‌هستند که‌ بر اثر حوادث ‌وسایل‌ نقلیه‌ یا محصولات‌ آنها به‌ اشخاص‌ ثالث‌ وارد می‌شود بنابراین‌ موظفند مسؤولیت‌ خود را حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه حرام بیمه‌ نمایند که این میزان در سال 1393 معادل 200 میلیون تومان برای خسارات جانی و 5 میلیون تومان برای خسارات مالی وارد به اشخاص ثالث است.

5- آثار عدم دریافت الحاقیه افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث برای بیمه گذاران چیست؟

در صورت عدم اقدام برای دریافت الحاقیه افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه خسارت زیاندیدگان را حداکثر تا میزان مندرج در بیمه نامه پرداخت نموده و باقیمانده خسارت توسط مقصر حادثه (بیمه گذار) پرداخت می شود. به عنوان مثال در سال جاری حداقل به میزان 48 میلیون تومان به ازای هر نفر بر عهده بیمه گذار است.

6- زمان شروع اولین ماه حرام در سال 1393 چیست؟

اولین ماه حرام در تقویم سال 1393 ماه رجب است که برابر با روز پنجشنبه 1393/02/11 است. لازم به ذکر است که آغاز رسمی ماه رجب، شامگاه روز چهار شنبه 1393/02/10 است. شروع سایر ماه های حرام از 1393/06/06 خواهد بود.

7- تفاوت ماههای حرام با ماههای عادی در چیست؟

چنانچه حادثه رانندگی و فوت زیاندیده هر دو در ماههای حرام اتفاق افتد، بر اساس قانون مجازات اسلامی، میزان دیه یک سوم بیشتر از ماه های عادی خواهد بود.

8- برای دریافت الحاقیه بیمه نامه باید به کجا مراجعه کرد؟

بیمه گذاران برای دریافت الحاقیه افزایش سقف تعهدات بیمه نامه (تعهدات مالی و بدنی ثالث و حوادث راننده) باید به همان واحدی که بیمه نامه خود را دریافت نموده اند مراجعه کنند. در صورت عدم دسترسی به نماینده صادر کننده بیمه نامه شخص ثالث، برای دریافت الحاقیه به شعب اصلی شرکت بیمه در همان شهر و یا شهرهای دیگر مراجعه گردد.

9- آیا صدور الحاقیه با مبلغ 200 میلیون تومان تاثیری در تعهدات شرکت بیمه برای حوادثی که قبل از صدور الحاقیه اتفاق افتاده دارد؟

خیر؛ ملاک تعهد شرکت های بیمه در قبال زیاندیدگان، سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه در زمان وقوع حادثه می باشد. بنابراین الحاقیه فقط در مورد حوادثی که بعد از تهیه آن اتفاق می افتد اعتبار دارد.

10- کدامیک از شرکت های بیمه مجاز به صدور الحاقیه نیستند؟

در حال حاضر تمام شرکت های بیمه که قبلاً بیمه‌نامه شخص ثالث را صادر کردند مجاز به صدور الحاقیه برای بیمه گذاران خود هستند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.