×

نظارت های سرزده از حوزه های قضایی-روشن شدن تکلیف ممنوع المعامله ها

نظارت های سرزده از حوزه های قضایی-روشن شدن تکلیف ممنوع المعامله ها

رئیس قوه قضائیه به ضرورت توجه به سه موضوع نظارت‌های سرزده از حوزه‌های قضایی، روشن شدن تکلیف ممنوع‌المعامله‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم اشاره کرد

نظارت-های-سرزده-از-حوزه-های-قضایی-روشن-شدن-تکلیف-ممنوع-المعامله-ها

رئیس قوه قضائیه به ضرورت توجه به سه موضوع نظارت‌های سرزده از حوزه‌های قضایی، روشن شدن تکلیف ممنوع‌المعامله‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم اشاره کرد.

 آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی به مردم ضروری است، گفت: وقتی ما می‌بینیم که حضور مردم در عرصه‌های مختلف آنهم برای حفظ نظام چگونه است و صبر آنها را بر مشاکل می‌بینیم از هر جهت شایسته است که برای خدمت به این مردم بهتر از گذشته عمل کنیم و حتی از آسایش خود بگذریم تا بیشتر خدمت کنیم.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در کنار اقتدار قانونی خود مسئولیت‌های بزرگی نیز بر عهده دارد، گفت: در این مسیر خطراتی ما را تهدید می‌کند زیرا قدرت معمولاً انسان را از مسیر حق دور می‌کند و باید توجه کنیم که در برخورد با مردم از قدرت خودمان سوء استفاده نکنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه باید اخلاق حرفه‌ای را در همه سطوح ترویج کنیم، گفت: عموماً کسانی که به ما مراجعه می‌کنند گرفتار مشکل هستند و حال وضع خوبی ندارند و نباید در برخورد با آنها از مسیر عدالت خارج شویم.

وی گفت: ما گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد در برخی از حوزه‌ها رفتارهای خوبی با مردم صورت نگرفته است که توقع داریم این روند اصلاح شود.

آملی لاریجانی گفت: به این نکته توجه داشته باشید که باید میان مجازات و جرم تناسب وجود داشته باشد و در کنار آنکه قانون این تناسب را رعایت کرده قضات نیز باید در این مسیر در انتخاب مجازات دقت کنند.

رئیس قوه قضاییه به ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: در یکی از پرونده‌ها شاهد آن بودیم که نوجوانی را به خاطر یک سرقت کوچک مجازات سختی کرده بودند و به زندان طویل‌المدتی محکوم کرده بودند در حالی‌که این مجازات، عاقلانه نبود زیرا مجازات باید با هدف اصلاح و بازآموزی باشد.

آملی لاریجانی گفت: نباید اینگونه باشد که قاضی عصبانی شود و حداکثر مجازات را برای متهمان اعمال کند.

رئیس قوه قضاییه به مسئله‌ای که اخیراً در رابطه با پزشکان رخ داده بود و همچنین آیین نامه‌ای که چند روز گذشته از سوی رئیس قوه قضاییه صادر شده اشاره کرد و گفت: هرچند که ما می‌دانیم پشت سر این اتفاقات اهدافی بوده است که می‌خواستند به دستگاه قضایی فشار بیاورند.

وی گفت: در گذشته آیین نامه‌ای داشتیم که بر اساس آن پزشکان حبس نمی‌شدند که به نظرم این آیین‌نامه خوب و معقول بود.

وی گفت: چه لزومی دارد پزشکی که کارش طبابت و صحت مردم است حال به یک اشتباه به زندان بیفتد می‌توان حکم وی را تبدیل کرد و از حضور وی در زندان جلوگیری کرد.

آملی لاریجانی گفت: هرچند برخی از قضات مدعی هستند براساس موادی از قانون جدید مجازات اسلامی نمی‌توان مجازات حبس را تبدیل کرد اما باید بگوییم این یک برداشت اشتباه از قانون است و لفظی که در قانون درباره تقلیل مجازات حبس آمده می‌تواند برداشت به تبدیل نیز باشد.

وی گفت: به هر تقدیر بخشنامه‌ای که دو روز گذشته صادر شد لازم‌الاجراست و از روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها می‌خواهم در جهت اجرای آن اهتمام ورزند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به قانون آئین دادرسی کیفری جدید اشاره کرد و گفت: هرچند از زمان ابلاغ 6 ماه برای اجرا فرصت باقیست اما ما معتقدیم این زمان هم کم است.

وی گفت: براساس قانون جدید، تشکیلات دستگاه قضایی با تغییراتی روبرو می‌شود که می‌توان بخشی از آن را در حوزه رسیدگی‌های ماهوی مورد اشاره قرار داد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نظارت در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: بحث نظارت با هدف تطهیر کل قوه قضاییه انجام می‌شود و باید به این نکته توجه داشته باشید که اعلام مجازات برخی از قضات باعث می‌شود تا وجهه دستگاه قضایی حفظ شود.

وی از رؤسای دادگستری خواست نظارت بدون اطلاع و سرکشی‌های یکباره  را افزایش دهند و از اتاق‌های خود بیرون آمده و به حوزه استحفاظی‌شان سر بزنند.

آملی لاریجانی گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم چند نفر سودجو اعتبار و آبروی 9 هزار قاضی و 35 هزار کارمند را ببرند و باعث شوند ما دچار مشکل شویم.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: باید بدانید که وقت اداری برای انجام کار در نظر گرفته شده و باید در این زمان برای مردم کار کرد و این صحیح نیست که در چنین وقتی زیارت عاشورا خوانده شود.

وی گفت: جای زیارت عاشورا در خانه یا پیش از ساعت اداری است، این درست نیست  که فردی از یک شهرستان به مرکز استان بیاید و به جای آنکه به کارش رسیدگی شود قاضی با یک ساعت تأخیر به محل کارش بیاید.

وی در خاتمه درباره افراد ممنوع‌المعامله نیز گفت: همانطور که در بحث ممنوع الخروجی‌ها اقدامات خوبی انجام شد و افراد می‌توانند پیش از اقدام برای سفر از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود باخبر شوند در زمینه ممنوع المعامله‌ها هم باید تدبیری اندیشیده شود تا در صورت آنکه شرایط ممنوعیت افراد از انجام معامله برطرف شده این موضوع روشنگری شود تا مبادا حقی از کسی ضایع شود.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.