×

لایحه آیین دادرسی تجاری تقدیم مجلس شد

لایحه آیین دادرسی تجاری تقدیم مجلس شد

لایحه آیین دادرسی تجاری تقدیم مجلس شد

لایحه-آیین-دادرسی-تجاری-تقدیم-مجلس-شد وکیل 

لایحه آیین دادرسی تجاری تقدیم مجلس شد
دادگاه‌های تجاری تشکیل می‌شوند

دادگاه‌های تجاری برای رسیدگی به دعاوی ناشی از امور تجاری در حوزه‌های قضایی مرکز هر استان تشکیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در جلسه 25 آبان ماه سال 1390 هیات وزیران بنا به پیشنهاد قوه قضاییه لایحه آیین دادرسی تجاری را به تصویب رسانده و این لایحه از سوی رییس‌جمهوری برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

در این لایحه 133 ماده‌ای اشاره شده که دادگاه تجاری برای رسیدگی تخصصی و تسریع در روند رسیدگی به دعاوی ناشی از امور تجاری در حوزه‌های قضایی مرکز هر استان تشکیل می‌شود.

رسیدگی به اموری از قبیل دعاوی ناشی از اعمال تجاری، امور شرکت‌های تجاری، سرمایه گذاری‌های خارجی و قراردادهای تجاری بین‌المللی در صلاحیت این دادگاه‌های تجاری است. قضات این دادگاه‌های تجاری نیز باید تنها دو شرط سابقه حداقل پنج سال قضاوت در محاکم حقوقی و گذراندن دوره‌های آموزش تخصصی قوه قضاییه را داشته باشند.

در مقدمه این لایحه عنوان شده است : « با توجه به توسعه چشمگیر امور و فعالیت‌های تجاری در سال‌های اخیر و اهمیت تنظیم روابط میان تجار در رشد و توسعه اقتصادی کشور و با عنایت به نقش انکارناپذیر رسیدگی تخصصی به امور و دعاوی تجاری در توسعه تجارت، تسهیل سرمایه‌گذرای و بهبود شاخص‌های اقتصادی جوامع امروزی و نظر به منسوخ شدن قوانین پیشین که محکمه تجاری براساس آن‌ها تشکیل و استقرار یافته بود و با لحاظ ضرورت احیای مجدد محاکم تجاری و رسمیت بخشیدن به چنین نهادی به منظور تسریع، دقت و تخصص و تسهیل رسیدگی به امور دعاوی تجاری و در اجرای بند (2) اصل (158) قانون اساسی و در راستای رشد و شکوفایی جامعه تجاری و تولید کشور، این لایحه برای طی تشریفات قانون تقدیم می‌شود.»

این لایحه در 9 فصل با عناوین تشکیلات دادگاه تجاری، صلاحیت دادگاه تجاری، اقامه دعوی و رسیدگی و صدور رای، رسیدگی به دلایل، شکایت از آراء، دعوای مشتق، دعوای توقف، اجرای موقت احکام و مرور زمان در دادگاه تجاری تدوین شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.