×

حضار مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به دادسرای کارکنان دولت

حضار مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به دادسرای کارکنان دولت

حضار مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به دادسرای کارکنان دولت

حضار-مدیرعامل-کانون-هموفیلی-ایران-به-دادسرای-کارکنان-دولت

حضار مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به دادسرای کارکنان دولت

نماینده خواهان پرونده هموفیلی‌ها گفت: مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با شکایت وزارت بهداشت و درمان به اتهام نشر اکاذیب به دادسرای کارکنان دولت احضار شد.

احمد قویدل در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان در رابطه با موضع کانون هموفیلی ایران در مورد فاکتور 8 ساخت کشور کره که توسط شرکت گرین‌کراست که اساس آن توجه دادن مسوولان وزارت بهداشت به تامین داروهای بیماران هموفیلی از منابع مورد تایید بین‌المللی و استاندارد است، اقدام به شکایت از این موسسه کرده است.

وی گفت: کانون هموفیلی ایران معتقد است در حالی که میلیون‌ها دلار سالانه صرف هزینه‌های دارویی بیماران هموفیلی می‌شود به مصلحت کشور و سلامتی بیماران نیست که این داروها از منابعی وارد شود که فاقد تاییدیه‌های بین‌المللی هستند. معتبرترین تاییدیه‌های بین‌المللی در حال حاضر در جهان FDA از آمریکا و EMEA از اروپا است.

نماینده‌ی خواهان پرونده هموفیلی‌ها با تاکید بر اینکه فاکتورهای کره‌ای وارداتی فقط مورد تایید وزارت بهداشت کره بوده، افزود: مسوولان وزارت بهداشت نیز در نامه‌ی رسمی خود آن را تایید کردند.

وی ادامه داد: جامعه هموفیلی ایران دو فاجعه‌ی بزرگ را در دهه‌ی 60 و 70 پشت‌سر گذاشته است و بالغ بر 300 قربانی تا کنون از طریق محصولاتی که فاقد تاییدیه‌ی بین‌المللی بوده و از استانداردهای جهانی برخوردار نبوده فوت کرده‌اند و بالغ بر هزار نفر در آستانه‌ی مشکلات جدی هستند که اگر به موقع درمان نشوند مخاطرات بزرگی را به وجود خواهد آورد.

قویدل افزود: ما معتقدیم در حالی که دولت میلیاردها تومان برای درمان بیمارانی که از طریق فرآورده‌های خونی غیراستاندارد آلوده شدند به درستی هزینه کرده و از حدود 628 نفر درمان شده بالغ بر 60 درصد آنها ویروس از بدن‌شان پاک شده است، انصاف نیست با واردات دارو از منابع غیرمعتبر مشکلات دیگری را نیز برای این بیماران به وجود آورد. بیماری هموفیلی به اندازه‌ی کافی رنج و سختی به بیماران تحمیل می‌کند و ابتلای بیماران به بیماری‌های دیگر اساس زندگی آنها را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: کانون هموفیلی ایران به بیماران تاکید کرده است که توصیه به عدم مصرف این دارو به معنای امکان آلودگی آنها به ویروس نیست و آنچه مدنظر هیات مدیره‌ی کانون هموفیلی ایران است عوارض ناشناخته‌ی داروهای فاقد تاییدیه‌ی بین‌المللی است.

نماینده‌ی خواهان پرونده هموفیلی‌ها در ادامه تصریح کرد: امروز برای اولین بار ما با یک مورد سرطان کبد در یک جوان 26 ساله که کاندیدای پیوند کبد است، مواجه هستیم و این مورد اساسا با موارد دیگر آلوده شده‌گان که سن آنها بسیار بالاتر است و کاندیدای پیوند کبد هستند ، تفاوت زیادی دارد.

وی گفت: از وزیر بهداشت و درمان استدعا داریم با توجه به تغییر مدیریت‌ها در حوزه‌ی معاونت دارویی نظارت جدی را بر هزینه کردن بودجه‌های کشور جهت خرید داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی از منابع تایید شده‌ی بین‌المللی اعمال کند.

قویدل ابراز داشت: اختلاط مباحث علمی با مباحث سیاسی که در مواردی حتی به عنوان مقابله‌ی فکری، موضوع ضرورت تاییدیه‌های اروپایی و آمریکای به صورت‌های غیررسمی مطرح می‌شود عوارض سنگینی برای سلامت آحاد مردم به بار خواهد آورد.

نماینده‌ی خواهان پرونده هموفیلی‌ها افزود: خوشبختانه اخیرا فاکتور 8 وارداتی توسط وزارت بهداشت از یک منبعی کاملا مطمئن و دارای گواهینامه‌ی FDA و از نوع نوترکیب که اساسا از خون انسانی تهیه نمی‌شود در دسترس بیماران قرار گرفته است و ما امیدواریم با سیاست‌گذاری یکسان وجلوگیری از اعمال سلیقه داروهای موردنیاز بیماران هموفیلی در شان ملت ایران برای آنها تامین شود.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.