×

70 درصد افراد از نوجوانی سیگار می‌کشند

70 درصد افراد از نوجوانی سیگار می‌کشند

طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 8 تا 10 میلیون نفر در کشور از سیگار استفاده می‌کنند، بر اساس همین آمار که از سوی وزارت بهداشت در اختیار روزنامه «حمایت» قرار داده شده، حداکثر یک درصد کل زنان کشور مابین 15 تا 64 سال سیگار می‌کشند

70-درصد-افراد-از-نوجوانی-سیگار-می‌کشند وکیل 

طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 8 تا 10 میلیون نفر در کشور از سیگار استفاده می‌کنند، بر اساس همین آمار که از سوی وزارت بهداشت در اختیار روزنامه «حمایت» قرار داده شده، حداکثر یک درصد کل زنان کشور مابین 15 تا 64  سال  سیگار می‌کشند.

این در حالی است که 70 درصد سیگاری‌ها از نوجوانی استعمال دخانیات را آغاز می‌کنند. بر اساس آخرین بررسی‌ها مصرف سیگار در کشور؛ چیزی حدود 65 میلیارد نخ در سال است که حدود 6 هزار و پانصد میلیارد تومان برای خرید سیگار هزینه می‌شود. نکته عجیب اینکه مطالعات بانک جهانی در کشورهای فقیر و در حال توسعه نشان می دهد که دولت‌ها، دو برابر این مبلغ را صرف هزینه درمان بیماری‌های ناشی از سیگار می‌کنند یعنی 20 میلیارد تومان در روز که در سال به رقمی حول و حوش 8 هزار میلیارد تومان می رسد و این یعنی معادل کل بودجه سلامت درمان در کشور است. فقط این عددها و رقم‌ها آسیب‌های ناشی از مصرف سیگار نیستند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز از مرگ سالانه 11 هزار ایرانی به دلیل استعمال دخانیات خبر دادو گفت: سیگار 4 هزار ماده شیمیایی و 40 ترکیب سرطان زا دارد. نیمی از مصرف کنندگان سیگار به دلیل بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار جان خود را از دست می‌دهند، همچنین از هر دو نفر سیگاری 15 تا 25 سال، یک نفر زودتر می‌میرد.

خدیجه محصلی،کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت نیز در این مورد گفت: صنایع دخانی از طریق تبلیغات در مجلات، طرح‌های جذاب، بسته‌بندی‌های فریبنده و تصاویری با موضوع لاغری، استقلال و زیبایی دختران را هدف قرار داده‌اند. این درحالی است که ما در کشورمان قوانین خوبی برای کنترل استعمال دخانیات داریم اما اجرای قانون اهمیت بالایی دارد زیرا پشتوانه آن خواهد شد. قانون جامع مبارزه با دخانیات قانون جامعی است اما هنوز اجرایی نشده است زیرا اجرای آن مربوط به وزارت بهداشت به تنهایی نیست. ساماندهی اماکن عرضه دخانیات که از موارد قانون جامع کنترل دخانیات است از فروش دخانیات به زیر 18 سال یا نخ‌فروشی جلوگیری می‌کند و از طرفی قاچاق کنترل می‌شود اما باید همه سازمان‌ها در این کار مداخله کنند. سن آغاز مصرف در دنیا کاهش یافته و در کشور ما نیز به 13 تا 15 سال رسیده است.

 جریمه کالاهای آسیب رسان به دست وزارت بهداشت نمی‌رسد

مشاور معاون بهداشت و رییس واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان  نیز به «حمایت» گفت: طبق ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه (ایجاد تنبیه و جریمه برای کالاها و خدمات آسیب‌رسان) باید درصدی از سود ناشی از فروش دخانیات به دلیل عوارضی که بر سلامت افراد دارند به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص یابد. بخشی از این جریمه به دلیل آسیب‌های روانی و حتی اجتماعی که برای افراد ایجاد می‌کند و هزینه‌های درمان را افزایش می‌دهد به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد.

دکتر بهزاد دماری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته چنین بودجه‌ای به وزارت بهداشت و درمان نرسیده، تاکید کرد: باید از مراجع سابق بودجه وزارت بهداشت پرسید که چرا این اتفاق رخ نداده است؟ به‌طور قطع ماده 37 در مورد الزامات و نحوه اخذ جرایم، آیین‌نامه‌ای خواهد داشت که با حمایت‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت این مبالغ وزارت بهداشت و درمان بازخواهد گشت. متاسفانه سال 92 هم این موارد به کمیسیون تلفیق رفت اما با وجود دفاع وزارت بهداشت و درمان متاسفانه رقم تصویبی آن چیزی نبود که وزارت بهداشت انتظار داشت.

وی با اشاره به اینکه دریافت این مبالغ بسیار مهم است، اذعان داشت:  این قانون همیشه بوده اما باید دید چند درصد سود حاصل از کالا و خدمات آسیب‌رسان که به وزارت بهداشت تعلق ‌گرفته محقق می‌شود؟ ما تمام تلاش خود را برای جذب این مبلغ در وزارت بهداشت و درمان خواهیم کرد.

 خوابگاه‌های دانشجویی وضع خوبی ندارند

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در مورد کنترل وضعیت دخانیات نیز  به «حمایت» گفت: وظیفه ما اطلاع‌رسانی است. به غیر از این هم تلاش می‌کنیم حداقل قانونی را که مصوب شده و در خلال این چند سال ضعف‌های جدی داشته  است اجرا کنیم. ولی دستور‌العمل‌ها توسط دکتر هاشمی،‌ وزیر بهداشت و درمان طی بخش‌نامه‌ای به سازمان‌ها ابلاغ شده است. طی این بخش‌نامه برای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و براساس مصوبه دولت جریمه کردن خرده فروشی سیگار، کسانی که در اماکن عمومی سیگار مصرف می‌کنند، فروش به افراد زیر 18، فروش توسط افراد 18 سال به پایین که در قانون بوده و متاسفانه 6-7 سال است که اقدامی جدی در این مورد نشده قرار است اقداماتی انجام شود.

دکتر محمدرضا مسجدی با اظهار نگرانی در مورد مصرف دخانیات بین دختران و پسران دانشجو به عنوان قشر فرهیخته جامعه، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده؛ استعمال دخانیات در خوابگاه دانشجویان وضع خوبی ندارد.

 این نشان می‌دهد که هنوز هم نقطه ضعف‌هایی وجود دارد. در دنیا کارهای فرهنگی که کردند به موازات یکدیگر پیش رفته  به همین دلیل مردم در کشورهای دیگر نمی‌توانند اعتراض کنند زیرا هم به مردم آگاهی داده‌اند و هم علایم هشداردهنده وجود دارد. اما ما در دخانیات ضعیف عمل می‌کنیم، نه اطلاع‌رسانی خوبی  داشتیم، نه اعمال قانون می‌کنیم. بهانه‌ جوانان هم این است که امکانات و تفریحات مناسب ندارند. این وظیفه دولت است که امکانات ورزشی و رفاهی مناسب را برای جوانان فراهم کند تا جوان ها در خلأ برنامه‌های فراغتی و ... به سمت مصرف دخانیات و مواد مخدر گرایش پیدا نکنند. تبلیغات گمراه‌کننده‌ای که وجود دارد نیز نقاط ضعف ما را نشان می‌دهند. وقتی ما اقدامی نمی‌کنیم دیگران برای سودجویی خود همه کاری می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه در مورد مصرف دخانیات آمار دقیقی در دست نیست، ادامه داد: اما در حدود 26 درصد مردان و 2 تا 3 درصد زن‌ها در ایران سیگار مصرف می‌کنند و در طی این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که مصرف سیگار در بین خانم‌های جوان بیشتر شده‌است. ضمن آنکه آمار سیگارها قاچاق مختلف است بر این اساس 20 تا 35 درصد سیگارها قاچاق هستند که این وحشتناک است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.