×

سید محمد خاتمی برنده جایزه گفتگوی جهانی

سید محمد خاتمی برنده جایزه گفتگوی جهانی

سید محمد خاتمی برنده جایزه گفتگوی جهانی

سید-محمد-خاتمی-برنده-جایزه-گفتگوی-جهانی وکیل 

روزنامه آفتاب یزد - شماره 2758 - 30/7/88

سید محمد خاتمی برندهجایزه "گفتگوی جهانی" در سال 2009 شد. به گزارش ایلنا، جایزه "گفتگوی جهانی" در سال 2009 تاسیس شده و اولین دوره از کنفرانس ها و جوایز خود را در ژانویه 2010 برگزار می کند. در این جایزه، نامزدهایی معرفی شده بودند که دو هفته پیش، از میان آنها داریوش شایگان و سید محمدخاتمی را به عنوان برگزیده معرفی و طی نامه ای اعلام کردند. در پایگاه اطلاع رسانی جایزه گفتگوی جهانی آمده است که این جایزه درباره تحقیقات بنیاد فرهنگی و همکاری و ارتباط های فرهنگی در جهان امروز است. این جایزه بر اهمیت تحقیقات میان فرهنگی در جامعه مدرن و ارزش مطالعات انجام شده تاکید دارد و به محققان، روزنامه نگاران و سازمان های مستقل در سراسر جهان که مسئولیت این گفتگو را برعهده دارند تعلق می گیرد.

این جایزه از سال 2009 تا 2017 هر دو سال یکبار برگزار خواهد شد. از برندگان جایزه (شایگان و خاتمی) برای شرکت در مراسمی که ماه ژانویه در دانشگاه <آرهوس> کپنهاگ برپا می شود، دعوت شده است. گفتنی است، خاتمی از زمانی که رئیس جمهور ایران شد، در توسعه گفتگوی تمدن ها نقش مهمی ایفا کرد؛ به ویژه بعد از نطقی که در سال 2001 در سازمان ملل خواند به طور مداوم پیگیر موضوع گفتگوی تمدن ها بوده و موسسه ای را هم تاسیس کرده است .

دربخشی از سخنرانی معروف خاتمی در نشست سازمان ملل آمده بود: شگفتا که کسانی به بهانه رستگاری مردم، گاه بر اندیشه و اراده آدمیان لجام زده اند و آزادی آنان را سرکوب کرده اند و گاهی دیگر رستگاری را در برداشتن هر گونه لجامی از کام هوس سیری ناپذیرانسان و قربانی کردن عقل و عشق در پای معبد هوس تفسیر کرده اند.گاه به نام آزادی، عدالت پایمال شده است و گاهی دیگر به بهانه عدالت، آزادی از میان رفته است و در نتیجه، بشر هم از آزادی عادلانه و هم از عدالت آزادانه محروم مانده است . از آن روز که کسانی علم حقیقی را آن دانستند که توانایی بیاورد نه آنکه قدرت را مهار کند چند قرن بیش نمی گذرد. در این مدت به جای آنکه علم در خدمت رستگاری انسان و اعتلای شخصیت او باشد، در بیشتر موارد در خدمت افراد و گروه هایی قرار گرفته که جز به آیین سود و فایده نمی اندیشند.

در این چند قرن، علاوه بر پیشرفت های بزرگی که نصیب بشر شده است و بزرگ هم هست، انسان بیش ازهمیشه طعم تلخی و تبعیض را چشیده است. بیاییم همگی علیه نسل کشی، تجاوز و تحقیر انسان در گوشه گوشه جهان، دست اتحاد به هم بدهیم و جلوی فاجعه های ننگینی که از جمله در فلسطین و افغانستان و کوزوو و در بسیاری از نقاط آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، چهره انسانی این قرن را سیاه کرده است، بگیریم. امنیت و صلح در خاورمیانه که امری ضروری است، با به رسمیت شناختن حق همه فلسطینیان برای حاکمیت بر سرزمین آباء واجدادیشان برقرار خواهد شد. بیت المقدس اشغالی خانه تفاهم و گفتگو است و به این جهت صدای بیت المقدس که از اعماق تاریخ به گوش می رسد صدای با لذات ضد نژادپرستی و ضد صهیونیستی است. در بیت المقدس، ادیان بزرگ می توانند در کنار یکدیگر به طور مسالمت آمیز زندگی کنند و سلطه حکومت اسرائیل در آنجا مخالف این همزیستی و همدلی است. فلسطین خانه فلسطینیان (اعم ازمسلمان، مسیحی و یهودی) است نه آزمایشگاه هوس های خشونت آمیز صهیونیست ها. در افغانستان هیچ راه حل نظامی برای از بین رفتن مشکل وجود ندارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.