×

فعالیت های اقتصادی مجاز بانک ها

فعالیت های اقتصادی مجاز بانک ها

همیشه سخن از فعالیت هایی است که انجام آنها برای بانک ها ممنوع بوده و از انجام آنها منع می شوند در این گزارش فهرستی تهیه کردیم از فعالیت هایی که بانک ها مجاز به انجام آنها هستند

فعالیت-های-اقتصادی-مجاز-بانک-ها

همیشه سخن از فعالیت هایی است که انجام آنها برای بانک ها ممنوع بوده و از انجام آنها منع می شوند در این گزارش فهرستی تهیه کردیم از فعالیت هایی که بانک ها مجاز به انجام آنها هستند.

 امروز در خبرها آمده بود  معاون نظارتی بانک مرکزی با اعلام اینکه با استفاده از عقود مشارکت حقوقی و سرمایه‌گذاری مستقیم، بانک‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری درامور شرکت‌داری هستند، گفت: مانده سرمایه‌گذاری بانک ها و موسسات اعتباری در سهام شرکت‌ها نشان می‌دهد که در اسفند ماه سال 92 سرمایه‌گذاری های هر بانک به سرمایه پایه آن بانک به طور متوسط معادل 51 درصد بوده است که 11 واحد درصد از حد تعیین شده بیشتر است و بانک مرکزی بازگشت حدود مقرر را در مورد بانک‌هایی که تجاوز از حد داشته‌اند با جدیت دنبال می‌کند.

فعالیت هایی که بانک ها مجاز به انجام آنها هستند عبارتند از:

سپرده ها

افتتاح انواع حسابهای قرض الحسنه جاری، پس انداز و سایر حسابهای مشابه.

قبول انواع سپرده های سرمایه گذاری کوتاه و بلندمدت یا مشابه آنها.

قبول سپرده های مدت دار برای مصرف در موضوع های خاص و صدور گواهی سپرده.

قبول مدیریت وجوه.

افتتاح حساب جاری به نام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدت دار دربانکها و موسسه های مالی واعتباری در داخل و خارج ازکشور و استفاده از آنها.

تسهیلات

دریافت تسهیلات یا تحصیل وام و اعتبار از داخل و خارج کشور با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه.

اعطای انواع تسهیلات با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه.

تامین مالی طرحهای خاص با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه.

خدمات

انتشار، خرید و فروش اوراق مشارکت به حساب بانک یا به نمایندگی و وکالت از طرف دیگران.

صدور اعتبار نامه و انواع چک اعم از مسافرتی و غیره و انجام معاملات مربوط به آنها.

صدور، تایید و قبول هر گونه تعهد نامه و یا ضمانت نامه بانکی با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه.

انجام دادن انواع معاملات ارزی، از قبیل افتتاح، ابلاغ، تایید ومعامله انواع اعتبارات اسنادی، معامله بروات ارزی مالی و تجاری و یا وصولی، معامله اسناد تجاری، صدور ضمانت نامه های ارزی و قبول آنها برای صدور ضمانت نامه های مجدد یا غیر آن اصالتا یا به نمایندگی، مباشرت و وساطت و انجام دادن هر نوع عملیات مربوطه و استفاده از آنها پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و طبق مقررات ذیربط.

خدمات ویژه

سرمایه گذاری و مشارکت در طرحها و فعالیت های اقتصادی به صورت های مختلف با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه.

نقل و انتقال وجوه در داخل کشور.

اجاره دادن صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و سایر اشیاء و اموال مجاز قانونی.

برقراری، ایجاد و حفظ رابطه کارگزاری با بانکها و موسسه های مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور.

قبول پذیره نویسی و انجام دادن کلیه عملیات مربوط به آن و خرید و فروش سهام نرخ بندی شده به حساب خود یا مشتریان و مراجعان، سرمایه گذاری و انجام دادن کلیه عملیات مرتبط با آن و ارایه خدمات مشابهی که تحت عنوان فعالیت بانکداری سرمایه گذاری (INVESTMENT BANKING)طبقه بندی می شوند.
 
ارایه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان از قبیل خدمات حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، خدمات پرداخت مالیات، حساب متمرکز و کارتهای پیش پرداخت، بدهکار و بستانکار طبق مقررات جاری کشور و سایر خدمات مشابه.
ارایه خدمات برنامه ریزی کسب و کار، مشاوره، ارزش یابی و قیمت گذاری و خدمات مشاوره مالی مشابه.
انجام دادن هر گونه عملیات بیمه مربوط به بانک که به موجب قوانین و مقررات برای بانکها ممنوع نباشد توسط بانک و یابا استفاده از خدمات شرکتها و موسسه های بیمه مجاز.
 
قبول نمایندگی موسسه های پولی و بانکی داخل و خارج از کشور که به موجب قانون تشکیل شده یا بشوند.

قبول وصایت و قیمومیت، نظارت و همچنین قبول وکالت جهت اداره امور مربوطه از جمله اداره اموال اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از حقوق موکل به هر عنوان اعم از دعوی و دفاع با حق توکیل غیر ولو کرارا با داشتن حق عزل و نصب مجدد وکیل برای یک یا چند بار.
 
ترخیص کالا از گمرک ها و حمل و نقل کالا از بنادر و گمرک ها به حساب بانک یا مشتریان توسط بانک یا با استفاده از خدمات شرکتها و موسسه ها، ترخیص و حمل و نقل مجاز و هر نوع معامله و خرید و فروش آنها و معامله قبوض انبارهای عمومی.

اعطای تسهیلات اعتباری و تامین مالی برای فعالیتهای صادراتی و به ویژه خدمات فنی و مهندسی.
تاسیس و گسترش شبکه بانک در داخل کشور، مناطق آزادو ویژه و در خارج از کشور ونیز تاسیس و گسترش هر نوع موسسه مالی تابعه در این مناطق با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.