×

انتخاب بانوی سیستانی تغییر در رویکرد مردسالاری و قومیت گرایی منطقه

انتخاب بانوی سیستانی تغییر در رویکرد مردسالاری و قومیت گرایی منطقه

انتخاب بانوی سیستانی تغییر در رویکرد مردسالاری و قومیت گرایی منطقه

انتخاب-بانوی-سیستانی-تغییر-در-رویکرد-مردسالاری-و-قومیت-گرایی-منطقه وکیل 

بدلیل  وکالت و زندگی چند ساله در سیستان و آشنائی با این خطه از کشورمان ، مسائل و مشکلات و اتفاقات این منطقه جزئی از دغدغه های زندگیم شده . فقر و عسرت زندگی مردم ، در کنار شرایط آب وهوایی طاقت فرسا که طوفانهای همراه با شن آن معروف است ، کمبود شغل ، ناامنی و خشکسالی ؛ زندگی را بر ولایتمداران غیور سیستان تنگ کرده است اما این غیور مردان و شیر زنان سیستانی عرصه را خالی نکرده و همچنان با تحمل تمام سختیها به موطن خویش عشق می ورزند.

وضعیت فرهنگی کل استان و از جمله زابل ، مرد سالاری را همراه با عشق به خانواده توامان در بر می گیرد اما نقش زنان نسبت به سایر مناطق کشور در امور اجتماعی محدود است هرچند که در این سالها این روند به گونه ای رو به رشد در حال تغییر است و ضمن حفظ سنتها ، زنان نیز به حیطه های اجتماعی ورودی داشته اند اما بنظر می رسید گذار از این مرحله و دخالت موثر بانوان ، زمانی به مراتب بیشتر را بطلبد؛ چنانکه هنوز در کلیت جامعه ایران نیز باور به توانایی زنان در ایفای نقش موثر اجتماعی و آنهم در سطح کلان آن نهادینه نشده است.

انتخاب  خانم دکتر حلیمه عالی بعنوان نماینده منتخب مردم شریف سیستان از اتفاقات بسیار میمون و غیر قابل انتظار در حوزه سیاسی اجتماعی منطقه و پدیده مبارک و نوید بخشی برای کل کشور است.

بدون شک انتخاب یک بانو در منطقه ای که علائق قومی وقبیله ای در کنار نگاه مرد سالارانه راه را برای ورود زنان به مدارج عالی نظام سخت می کند را(جدای از وقایع خاص انتخاباتی منطقه ) باید در تغییر نگرش و باور به توانایی زن ایرانی حتی در این منطقه دانست.

جای بسی خوشبختی است که از میان نه زن راه یافته به مجلس  و در حضور کمرنگ نمایندگان زن شهر های بزرگ ، زنی متخصص از دیاری مظلوم ورنج کشیده با آشنایی از درد و رنج مردمش خصوصا زنان زجر کشیده ، گام به بهارستان می گذارد  و قطعا حضور وی می تواند منشا اثرات خیر باشد.

خانم دکتر عالی با تخصصی که در ارتباط مستقیم با مردم بوده و رشد در خانوده مذهبی و انتساب به شهیدی بزرگوار  و داشتن پشتوانه بالای رای مردم می تواند نماینده شایسته این مردم بوده و در جهت حفظ حقوق آنها بسیار موثر باشد.

خانم عالی بعنوان اولین زن نماینده استان رسالتی بس خطیر نیز پیش رو دارد و آن پاسداشت اعتماد مردم به بانوی ایرانی در مسند نمایندگی است که قطعا چنانچه در این جایگاه به خوبی ایفای وظیفه نماید در تداوم این روند و عبور از این مرحله اجتماعی ، می توان از او بعنوان پیشگام به نیکی نام برد . اما چنانچه خدای نکرده اینچنین نشود بیم از آنست که رویکرد به حضور زنان در عرصه های اجتماعی را تا سالها مردم به فراموشی بسپارند.

 برای ایشان و همه مردم شریف سیستان آرزوی روزهایی خوب و آینده ای درخشان دارم.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • naiime1391-06-04 پاسخ

    این چیزهایی که شما اینجا ذکر کردین یه چیزی هست که در حال حاضر اصلا توی سیستان وجود نداره شاید تو روستاها که این ممکنه همه جا دیده بشه. اصلا درست نیست این نظرات.

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.