×

استفاده غیرمجاز از آرم و اصطلاح کانون وکلای دادگستری اردبیل

استفاده غیرمجاز از آرم و اصطلاح کانون وکلای دادگستری اردبیل

استفادۀ غیرمجاز از آرم و عنوان کانون وکلای دادگستری؛ توضیحات رئیس کانون وکلای دادگستری اردبیل در خصوص خبر خبرگزاری ایسنا

استفاده-غیرمجاز-از-آرم-و-اصطلاح-کانون-وکلای-دادگستری-اردبیل وکیل 

مدیریت محترم خبرگزاری ایسنا؛

با سلام و آرزوی موفقیت، در خصوص انعکاس خبر برگزاری «همایش حقوقدانان، وکلا و رؤسای حقوقی ادارات کل استان اردبیل» در تاریخ شنبه 9 اردیبهشت 1391 (کد: 91020904311) این جانب رضا زرعی به عنوان رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل و مواردی را بشرح آتی متذکر می شود:

الف- درج آرم و اصطلاح شناخته شدۀ «کانون وکلای دادگستری اردبیل» به جای آرم و عنوان «مرکز مشاوران قوه قضاییه نمایندگی اردبیل» در متن خبر چند تحلیل جداگانه و متفاوت را در ذهن ها متبادر می سازد:

- اینگونه اقدامات نسنجیده نه در شأن وکلا ، خبرگزاری ها و نیز خبرنگارهای با وجدان است و نه در شأن انسان هایی که علاقه مند مُلک و ملت و نظام خود هستند. چون برخلاف حقوق مکتسبه کانون های وکلا می باشد و استفاده از علامت و عنوان ثبت شدۀ مربوط به کانون های وکلا توسط اشخاص حقوقی و حقیقی دیگر غیر قانونی است.

-  با حسن ظن می توان گفت که این اقدام، به تأثیر از غلبۀ عرفی بوده و هیچ سوء نیتی نبوده است؛  چون این جانب به محض اطلاع از ماوقع، موضوع را با دوست و همکار خوبم، جناب آقای رضا عبادی، مسئول محترم مرکز مشاوران قوۀ قضاییه نمایندگی اردبیل، در میان گذاشتم و آقای عبادی از چگونگی امر و استعمال اصطلاح کانون وکلای دادگستری و همچنین آرم آن در متن خبرها صریحاً  و قاطعانه اظهار بی اطلاعی کردند و باور و انتظار ما نیز همین بود. 

پس با توجه به نحوۀ اظهارات این دوست عزیز ، می توان اقدام به شیوۀ فوق توسط خبرگزاری ها را ، که با آرم کانون ها و استعمال «کانون وکلای دادگستری» صورت گرفته است، حمل بر حسن نیت و به تأثیر از شیوع موضوع و کثرت استعمال این عنوان معتبر تاریخی دانست که بر اذهان و مکالمات و مکاتبات حقوقی غلبه کرده و در نتیجۀ در انعکاس خبر نیز به نحو فوق ظاهر شده است. چرا که عموماً حق قانونی اظهارنظر راجع به معاضدت های قضایی و دفاع از پرونده ها با کانون های وکلا و وکلای وابسته به این کانون هاست. (بدون اینکه زحمات عزیزان وابسته به ماده 187 را منکر باشیم) می خواهیم بگوییم که به احتمال خیلی زیاد، این خبرگزاری ها نیز از روی حسن نیت و بنا به همان غلبۀ عرفی به استدلال و اقدام ارتجالی خودشان، به شیوۀ مورد بحث عمل کرده اند و در نتیجه نه تنها نباید کسی سرزنش شود بلکه مشاهدۀ شیوۀ حاضر باید کانون ها را به رضایت مندی و سپاسگزاری هدایت کند و از خبرگزاری ها نیز قدردانی کنند که درست عمل کرده و از شیوه و اسلوب شناخته شده خارج نشده اند. به هر دلیل و توجیهی که حمل شود لازم دانستیم مجدداً اقدام به ارسال این پیام و همچنین درج آن در وبلاگ شخصی خود کنیم تا جایگاه ها و حقانیت ها حفظ شود.  

ب- در ماهیت امر نیز می گوییم:

    معلوم نیست که تکیه بر «استاندارد ها و آمارها» در قرار دادن 14 وکیل برای جمعیت 70 هزار نفری کمیته امداد استان اردبیل چگونه انجام شده است و منبع تعیین این استانداردها و آمار ها کجاست؛ چرا که حضرت آیت الله شاهرودی در جمع اعضای هیأت اجرای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه در تاریخ 11/7/80 با استناد به محتوای گزارشی که دیده بوده اند، برای 60 میلیون نفر جمعیت (ایران و انگلستان که در سال 1380 داشته اند)، «به ازای هر هزار نفر یک وکیل» را لازم دانسته بودند (صحیفه عدالت، جلد سوم، انتشارات حوزۀ ریاست قوۀ قضاییه، چ.اول ، بهار 1385 ، ص297) که ما نیز در مقاله ای به این موضوع پرداخته و نظر خود را اعلام داشته بودیم. این اتفاق را به فال نیک گرفته و مراتب را ذکر کردیم تا در خصوص نیاز روز مبنی بر تعیین تعداد وکلا برای جامعۀ فعلی ایران دقت و کنکاش بیشتری صورت پذیرد.

ج- البته به سرانجام رسیدن «تعداد دو هزار و 500 پرونده قضایی با انتخاب وکلای معاضدتی در سال گذشته» نیز خود بحث جداگانه ای است که از دو حالت خارج نیست:

1- تعابیر و اصطلاحات «پرونده قضایی» و «وکلای معاضدتی» بدرستی بکار نرفته است و معنی واقعی «به سرانجام رسیدن» نیز مجهول است و انتظار جامعه از حقوقدانان، وکلا و قضات این است که با پرهیز از کلی گویی، از تعابیر و اصطلاحات شناخته شده و روشنی استفاده کنند.

2- بر فرض صحت استعمال درست دو اصطلاح مذکور، عبارت «به سرانجام رسیدن» چه معنی  می دهد؟ آیا منظور طی شدن کلیۀ مراحل مختلف پرونده (اعم از قطعیت و ختم و اجرای آن پرونده ها ) بوده است؟ در صورت مثبت بودن جواب سؤال مذکور، این معنی حاصل است که گویا دادگستری اردبیل در سال 1390، دهها هزار پرونده در حال رسیدگی داشته که از آن تعداد، (بدون لحاظ شدن پرونده های معاضدتی اقدام شده توسط همکاران کانون وکلای دادگستری اردبیل) به مقدار دو هزار و پانصد پرونده فقط بر وکلای محترم وابسته به ماده 187 ارجاع شده و «به سرانجام» رسیده است. ما نیز به این مختصر قناعت کردیم که حرف بس است.

                 دیگران در هوای صحبت دوست                زر فشانند و ما سر اندازیم

                     با احترام مجدد:

رضا زرعی، رئیس کانون وکلای دادگستری اردبیل

16/2/1391

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • هادی مفتاح1392-05-21 پاسخ

    تابلوی ledکانون وکلا وتابلوی سه بعدی کانون وکلا 09199104784

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.