×

برگزاری 38 دوره آموزش برای اعضای شورا

برگزاری 38 دوره آموزش برای اعضای شورا

کاهش تعداد پرونده‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که توسط مسئولان مرتبط دنبال می‌شود بر این اساس مجموعه قضایی استان سمنان با استقرار شعبه‌های شورای حل اختلاف در دادگاه‌ها ارجاع پرونده به دادگاه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است این طرح یکی از راهکارهایی است که برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی مدنظر قرار گرفته است

برگزاری-38-دوره-آموزش-برای-اعضای-شورا

  کاهش تعداد پرونده‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که توسط مسئولان مرتبط دنبال می‌شود بر این اساس مجموعه قضایی استان سمنان با استقرار شعبه‌های شورای حل اختلاف در دادگاه‌ها ارجاع پرونده به دادگاه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این طرح یکی از راهکارهایی است که برای  کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی مدنظر قرار گرفته است.

هر شورای حل اختلاف متشکل از سه عضو  است. روسای شوراها با حکم رئیس قوه قضاییه انتخاب  و نفر دوم با نظر شورای اسلامی شهر یا بخش یا روستا برگزیده می‌شود و یک «معتمد محلی» نیز عضو سوم شورا را تشکیل می‌دهد. شوراهای حل اختلاف این روزها جایگاه نخست را در حل و فصل مخاصمات بر اساس صلح‌وسازش از آن خود کرده‌اند و هر روز گره از کار بسیاری از شهروندان می‌گشایند. رییس شورای حل اختلاف استان سمنان از طرح 2هزار و 895 پرونده در سال 92 در این شورا خبر می‌دهد  محمدحسن قادری تعداد پرونده‌های ورودی به این شورا را در سال گذشته (1391) 37هزار 137 پرونده اعلام می‌کند و می‌گوید: با احتساب پرونده‌های باقی‌مانده از سال 90، در  این سال  37هزار و 924 پرونده بسته شد که در این میان 6هزار و 839 مورد از آنها به سازش ختم شده است.

  پرونده‌های مالی در صدر جرایم غیرعمد

به گفته وی، بیشترین پرونده‌های مطرح‌شده در شوراهای حل اختلاف استان، در موضوع‌های مالی مانند: مطالبه وجه، چک و... است و در این میان تعداد پرونده‌های کیفری به قدری کم است که قابل بیان نیست.

یکی از موضوع‌های مهم که در آغاز هر سال و در زمان تعطیلات نوروز مطرح می‌شود بروز تصادف‌هایی است که در جاده‌ها به واسطه سفرهای برون شهری رخ می‌دهد و به همین دلیل است که آمار تصادف‌های جرحی و فوتی در روزهای آغازین هر سال بالا می‌رود. قادری نیز بیشترین پرونده‌هایی را که در نوروز سال جاری به این شوراها ارجاع داده شده  است، مرتبط با تصادف اعلام می‌کند و می‌گوید: در میان پرونده‌های مربوط به تصادف نداشتن گواهینامه و تخلف‌های رانندگی جزو بیشترین پرونده‌های ورودی در این بخش هستند. البته بعد از اتمام تعطیلات نوروزی، موضوع پرونده‌ها تغییر می‌کند به طوری که رییس شورای حل اختلاف استان سمنان از افزایش پرونده‌های مالی پس از عید نوروز سخن به میان می‌آورد.

برگزاری دوره‌های آموزشی هم یکی از فعالیت‌های شورای حل اختلاف است به طوری که قادری از برگزاری  38 دوره آموزشی برای اعضای شورای حل اختلاف خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این دوره‌ها که متشکل از 10هزار و 450 نفر-ساعت در دو دوره کارگاهی بود،989 نفر از اعضا شرکت کردند. این کارگاه‌‌ها سال گذشته در دو بازه زمانی 6ماهه اول و دوم سال برگزار شد.  اعضای 195 شعبه با 182 جلسه در شش ماه نخست سال گذشته آموزش دیدند و  در 6ماه دوم سال 92 هم، 146 دوره آموزشی در 75 شعبه برگزار شد.

 نظارت با کمک قاضی

رییس شورای حل اختلاف استان سمنان درباره شیوه نظارت هیات‌های استانی و شهرستانی بر عملکرد شوراها نیز توضیح می‌دهد: در استان یک قاضی به همراه دو مدیر دفتر از نزدیک پرونده‌ها را بررسی می‌کنند نسبت به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف اقدام می‌شود.135 شعبه در کل استان فعالیت دارند به طوری که 77 شعبه به صورت شهری و 58 شعبه دیگر در روستاها فعال هستند که از این تعداد 112 شعبه عمومی و 23 شعبه تخصصی خدمات به مردم ارائه می‌کنند. شعبه‌های تخصصی در حوزه‌های خانواده، چک، راهنمایی و رانندگی، بیمه و... آماده پاسخگویی هستند.قادری در ادامه از سازش سه پرونده قتل از طریق شورای حل اختلاف و رفع اختلاف دو طایفه در استان خبر می‌دهد.

 فرهنگسازی گسترش صلح و سازش در اولویت برنامه‌ها

به گفته وی، شورای استان نیز برنامه‌هایی در زمینه تحقق شعار سال تدوین کرده  است که شامل طرح‌های علمی و عملیاتی می‌شود. در این میان فرهنگ‌سازی صلح و سازش نقش مهمی دارد به طوری که با گسترش این کار تعداد پرونده‌ها به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد، بنابراین با کمک رسانه‌های مختلف این موضوع را در استان فرهنگ‌سازی می‌کنیم. قادری تاکید می‌کند:  وظیفه شورای حل اختلاف رسیدگی به پرونده‌ها پیش از دادگاه است که بر این اساس با استقرار شعبه‌های این شورا در دادسراها موفقیت‌های زیادی کسب شده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.