×

نکات مثبت قانون پیش فروش ساختمان از زبان مسئولان کانون سردفتران

نکات مثبت قانون پیش فروش ساختمان از زبان مسئولان کانون سردفتران

دو نفر از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران به مواردی همچون بیمه، مدت قرارداد و تنظیم سند رسمی بدون اخذ مجوز در پیش فروش ساختمان‌ها و که در قانون پیش فروش ساختمان آ‌مده است، پرداختند

نکات-مثبت-قانون-پیش-فروش-ساختمان-از-زبان-مسئولان-کانون-سردفتران وکیل 

دو نفر از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران به مواردی همچون بیمه، مدت قرارداد و تنظیم سند رسمی بدون اخذ مجوز در پیش فروش ساختمان‌ها و ... که در قانون پیش فروش ساختمان آ‌مده است، پرداختند.

سیروس در نشست خبری که با حضور نایب رییس کانون سردفتران و دیگر عضو هیات مدیریه این کانون برگزار شد، اظهار کرد: قانون پیش‌فروش ساختمان به موضوع مالکیت تدریجی به عنوان یک اصل اساسی پرداخته است و طبق این موضوع خریدار نسبت به ثمنی که پرداخت می‌کند در مال پیش فروش شده، مالک می‌شود.

وی افزود: اگر قانون پیش‌فروش ساختمان که اخیرا آیین‌نامه آن تصویب شده، به تصویب نهایی برسد مشکلاتی که مردم در خریدن ملک دارند و دغدغه آنها از آینده ملک پیش فروش شده،‌ حل می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه قانون پیش فروش ساختمان دارای نکات مثبتی است، ادامه داد: طبق این قانون کسانی که مستاجر هستند، برایشان حقی ایجاد شده است. همچنین مسائل موجود در مورد شرکای املاک و ... در قانون فوق تفکیک شده و مراحل دادرسی با اینگونه مسائل کمتر می‌شود.

سیروس با بیان اینکه در موضوع پیش فروش ساختمان‌، انتقال به چند نفر منتفی شده است، ادامه داد: دفترخانه می‌خواهد ملک را انتقال رسمی دهد باید موارد را از دفاتر ثبت استعلام کند و شهرداری باید شناسنامه فنی را به دفاتر ثبت بدهد و بر همین اساس انتقال معارض در قانون مذکور منتفی شده و این موضوع یکی از موارد حسن قانون مذکور است و بر این اساس دیگر انتقال معارض نداریم.

وی درباره بنگاه‌های املاک گفت: این بنگاه‌ها دلال هستند و وظیفه‌شان دلالت کردن است و آنها قرارداد را به دفترخانه ارجاع می‌دهند برای تنظیم سند رسمی. مشاورین املاک کار خود را انجام می‌دهند و این مشاورین حق ندارند مبایعه‌نامه تنظیم کنند و ماده 19 آیین‌نامه پیش فروش ساختمان این موضوع را مطرح کرده که مشاورین املاک حق تنظیم مبایعه نامه را ندارند.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: از 26 شهریورماه سال 92 ثبت آنی ایجاد شده است و دفاتر به سازمان ثبت متصل شدند و همه دفترخانه‌ها به این سیستم متصل هستند.

سیروس با بیان اینکه در قانون پیش‌فروش ساختمان، پیش‌بینی شده که قرارداد دارای مدت است ادامه داد: طبق این مدت باید ملک به خریدار تحویل داده شود در غیر این صورت باید خسارت پرداخت شود.

وی در مورد بیمه املاک نیز گفت: در قانون پیش فروش ساختمان آمده که پیش فروشنده باید ملاک را بیمه کند و باید تمام امور بیمه‌ای را رعایت کند تا زمان ساخت. این موضوع در آیین نامه پیش فروش ساختمان مطرح شده و بر طبق آن مدت بیمه سه سال است.

عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفت که آیین نامه پیش فروش ساختمان ان‌شالله در ماه آینده در روزنامه رسمی چاپ خواهد شد.

در ادامه این نشست عظیمیان عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و رییس دفتر حقوقی این کانون گفت: قانون پیش فروش ساختمان دارای سه گروه از مخاطبین است. گروه اول مالکین، گروه دوم مشارکت‌کنندگان؛ کسانی که با مالک مشارکت دارند و گروه سوم مستاجرین که حق احداث بنا را دارند.این سه گروه با اسناد رسمی به دفاتر رسمی مراجعه و نسبت به فروش واحدهای احداثی اقدام می‌کنند.

رییس دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه در قانون پیش فروش ساختمان تکالیفی برای پیش فروشندگان در نظر گرفته شده است‌، ادامه داد: این قانون شهرداری ها را مکلف کرده که برای هر واحد شناسنامه فنی صادر کند و مواردی همچون کیفیت، مساحت ملک و غیره در این شناسنامه توسط افراد اهل فن شهرداری و در سند را در نظر گیرد.

عظیمیان در مورد تبلیغات مربوط به پیش‌فروش ساختمان توسط اهالی رسانه ادامه داد: کسانی که در رسانه‌ها نسبت به پیش فروش ساختمان تبلیغات می‌کنند با مجوز وزارت راه و شهرداری امکان درج آگاهی‌های پیش فروش در مورد آنها صادر می‌شود.

وی با اشاره به ماده 23 قانون پیش فروش ساختمان تاکید کرد: شاه بیت جلوگیری از اقدامات خلاف مربوط به ساختمان‌ها در این ماده آمده است و طبق ماده 23 قانون مذکور اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش فروش ساختمان یا بدون اخذ مجوز اقدام به درج آگهی کنند به حبس از 99 روز تا یکسال یا جزای نقدی به دو یا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شوند و این موضوع جرم است و با شخص مرتکب برخورد خواهد شد.

رییس دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران در مورد ارتباط کانون سردفتران و دفتریاران با سازمان ثبت نیز گفت: ارتباط ما با سازمان ثبت خوب است و پاسخ استعلاماتمان را به صورت اینترنتی دریافت می کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.