×

پاسخ رئیس کانون وکلا به شبهه های حرفه وکالت

پاسخ رئیس کانون وکلا به شبهه های حرفه وکالت

رئیس کانون وکلای ایران به پاسخ چند سوال و شبهه در کار وکالت پرداخت

پاسخ-رئیس-کانون-وکلا-به-شبهه-های-حرفه-وکالت

رئیس کانون وکلای ایران به پاسخ چند سوال و شبهه در کار وکالت پرداخت.

بهمن کشاورز با حضور در همایش تشریح اخلاق حرفه‌ای وکالت در سالن همایش اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای در همه نقاط دنیا که از عرصه وکالت بهره می‌برند مطرح و از آن به‌عنوان مسئله‌ای جدی تلقی می‌شود.

وی افزود: دل مشغولی قوه قضائیه نسبت به ضوابط وکالت و به‌ویژه اخلاق حرفه‌ای نیز نشان از اهمیت این مسئله دارد که نیاز است فعالیت بیشتری برای فراگیر شدن این مهم صورت گیرد. رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران بیان کرد: برای بهره بردن از اخلاق حرفه‌ای باید در ابتدا نگاه ما به مسئله وکالت اصلاح شود و لازمه چنین کاری آگاهی از رسالت فعالیت یک وکیل و ارزشی دانستن چنین فعالیتی است، چرا که به دفاع از حقوق موکل خود خواهد پرداخت.

کشاورز عنوان کرد: برخی جامعه وکالت را مورد نقد قرار می‌دهند و با عنوان این مطلب که چگونه می‌توان از مجرمان، قاتلان و تروریست‌ها دفاع کرد سعی در زیر سوال بردن جامعه وکلا را دارند. وی اضافه کرد: به موجب اسناد بین‌المللی و نیز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر کدام از افراد تا زمانی که حکمی در مورد آنان صادر نشده است حق دفاع از خود را دارند و این کار به وسیله وکلا در جامعه اعمال می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران ادامه داد: دفاع وکلا از متهمان به جرایم اثبات نشده نیز نه تنها منافاتی با عفت ندارد بلکه این کار آنان می‌تواند در تشخیص برائت و محکومیت متهمان تأثیرگذار واقع شود. کشاورز عنوان کرد: دفاع درست و به جا از حقوق مردم سبب خواهد شد تا نقش عدالت در جامعه به وضوح دیده شود و رسالت وکلا از این دیدگاه بااهمیت و قبول آن نیز مسئولیتی خطیر است.

وی افزود: برخی با طرح این سوال که چگونه می‌توان با آگاهی از حاکم شدن یکی از طرفین در دعاوی مدنی وکالت فرد محکوم را پذیرفت، می‌خواهند ارزش و جایگاه رسالت وکیل را زیر سوال ببرند. رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران با تشریح مهم‌ترین مصداق‌های اخلاق حرفه‌ای این قشر در برخورد با موکلان خود افزود: توجه به منافع به حق موکلان، سعه صدر و رعایت ادب در برابر آنان، دقت نظر در کار و وقت‌شناسی از مهم‌ترین معیارهای اخلاق حرفه‌ای یک وکیل است.

کشاورز تصریح کرد: وکلا باید نسبت به اخلاق، رفتار، نحوه تکلم و برخوردهای خود در محیط کاری، اجتماع و حتی محیط‌های دوستانه اشراف و دقت نظر داشته باشند، چرا که عملکرد آنان جنبه‌ای شخصی نداشته و بیان‌گر شخصیت و هویت جامعه وکلا است. وی ادامه داد: هر کدام از وکلا نماینده صنفی است که به منزله دارا بودن ویژگی‌هایی شاخص باید آن را پاس داشت.

این مسئول عنوان کرد: صداقت، صراحت و تعادل در کار وکالت نیز از مسائلی است که باید وکلا در ارتباط حرفه‌ای با موکلان خود به درستی و با در نظر گرفتن حد و مرزهای منطبق بر اخلاق حرفه‌ای رعایت کنند. رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران در پایان عنوان کرد: تجارب به دست ‌آمده در عرصه وکالت نشان می‌دهد، نداشتن دل مشغولی و عذاب وجدان در هنگام شب بیانگر موفقیت و گام برداشتن در صراط مستقیم است، در غیر این صورت نشان از وجود مشکل در کارها دارد.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.