×

سقط درمانی با تشخیص 3 پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مجاز است

سقط درمانی با تشخیص 3 پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مجاز است

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی از مجوز سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی خبر داد

سقط-درمانی-با-تشخیص-3-پزشک-متخصص-و-تایید-پزشکی-قانونی-مجاز-است

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی از مجوز سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی خبر داد.

 حسن محمدزاده مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی در نشست آموزه‌های قانونی بارداری و سقط درمانی گفت: 120 هزار مورد سقط غیرقانونی جنین در سال 91 گزارش شده که این مساله تأثیر منفی در سلامت مادران دارد.

وی افزود: اولین قانون کیفری سقط جنین در ایران در سال 1304 تصویب شده و این موضوع همواره مدنظر قانونگذاران بوده است تا اینکه در نهایت در سال 1384 قانون سقط درمانی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی عنوان کرد: بر اساس قانون سقط درمانی مصوب سال 1384، سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب سختی مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

محمدزاده بیان کرد: آمارها نشان از افزایش تقاضای سقط جنین از سال 1387 تا سال 1392 دارد، به‌گونه‌ای که در سال 87، 20 مورد تقاضای سقط جنین درمانی وجود داشته که با 14 مورد موافقت شده است و در سال 92، 57 مورد تقاضای سقط جنین درمانی وجود داشته که با 40 مورد موافقت شده است.

وی افزود: در سال 88 از 22 مورد تقاضای سقط جنین درمانی با 15 مورد، در سال 89 از 29 مورد با 20 مورد، در سال 90 از 40 مورد با 31 مورد و در سال 91 از 48 مورد با 44 مورد تقاضای سقط جنین درمانی موافقت شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی اظهار کرد: سن درخواست مادرانی که تقاضای سقط جنین درمانی کرده‌اند نیز بین 21 تا 30 سال گزارش شده است.

محمد زاده درباره سقط جنین بدون مجوز قانونی گفت: قانون مجازات اسلامی برای سقط جنین بدون مجوز قانونی دیه تعیین کرده است، به‌گونه‌ای که اگر نطفه‌ای که در رحم مستقر شده است بدون مجوز سقط شود 2 درصد دیه کامل دارد.

آرزو ارفع، معاون اداره‌کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی در نشست آموزه‌های قانونی بارداری و سقط درمانی اظهار کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 91، 220 هزار سقط جنین در کشور انجام شده که از این میزان 120 هزار غیرقانونی و 100 هزار مورد قانونی بوده است.

وی افزود: از 100 هزار مورد سقط جنین قانونی نیز 7 هزار مورد با مجوز پزشکی قانونی انجام شده و بقیه آن با تشخیص پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام گرفته است.

معاون اداره‌کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی اظهار کرد: بقای خانواده به‌ عنوان مهمترین نهاد اجتماعی و تأمین منافع اجتماعی از طریق افزایش جمعیت از مهم‌ترین دلایل مخالفان سقط جنین و تنظیم خانواده، گریز از بارداری ناخواسته، مشکلات اجتماعی و اقتصادی از دلایل موافقان سقط جنین است.

ارفع گفت: این در حالیست که قرآن مجید در آیه 31 سوره اسرا « وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبِیراً؛ فرزندان خود را از ترس تنگدستی نکشید، ما هستیم که به آنان و شما روزی می‌دهیم. همانا کشتن آنها گناهی بزرگ است» که اشاره به سقط جنین به دلیل مشکلات اقتصادی دارد.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده 306 قانون مجازات اسلامی جنایت عمدی بر جنین ولو پس از حلول روح موجب قصاص نیست بلکه علاوه بر پرداخت دیه مرتکب به مجارات تعزیری مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.