×

با قضات متخلف برخورد می شود

با قضات متخلف برخورد می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌‌ای با اشاره به پیگیری تخلفات قضات گفت اگر تخلفی از یک قاضی گزارش شود، حتماً پیگیری می‌شود

با-قضات-متخلف-برخورد-می-شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌‌ای با اشاره به پیگیری تخلفات قضات گفت: اگر تخلفی از یک قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی - سوالات مرتبط با قاضی ) گزارش شود، حتماً پیگیری می‌شود.

استقلال قاضی - استقلال قاضی و وکیل را نباید دارای بار معنایی یکسانی  دانست - 300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف کشور قرار می گیرند 

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه "نگاه یک" تصریح کرد: تعداد دیگری از متخلفین هستند که ممکن است با وکلا و قضات ارتباط داشته باشند، اما گاهی جعل عنوان و حکم می‌کنند که ما در سال 92 بیش از 30 مورد از کسانی که جعل عنوان و نامه کرده بودند را بازداشت کردیم، همچنین برخی از وکلای متخلف نیز شناسایی شده و در بازداشت بسر می‌برند.

وی تاکید کرد: در داخل قوه قضائیه چنانچه احیانا قضاتی لغزش پیدا کنند با آنها نیز برخورد می‌شود، به طوری که در سال 92 برخی از قضات سلب صلاحیت قضایی شدند و ابلاغ قضایی‌شان لغو شد و حتی چنانچه کارمندان هم لغزشی داشتند و با دلال‌ها ارتباطی داشته، مورد شناسایی قرار گرفتند.

قاضی آگاه هیچ گاه تندی نخواهد کرد - در کشور ما هیچ قاضی برای صدور حکم از بالا دستور نمی گیرد 

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای نظارت بهتر در قوه قضائیه دارید، اظهار داشت: ما اکنون از چند دستگاه نظارتی استفاده می‌کنیم که یکی از آنها دادسرای انتظامی قضات ( مقالات مرتبط با قاضی - سوالات مرتبط با قاضی )، حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه است که هردو تقویت شده‌اند و البته دو نظارت دیگر نیز بر آن اضافه شده، از جمله نظارت خود دیوان عالی کشور که به صورت یک معاونت مستقل است و دیگری نظارت دادستان کل کشور بر همه دادسراها است، بنابراین ما یک معاونت مستقل نظارت داریم.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: گزارش‌های مردمی و رسیدگی و بازرسی‌های نوبه‌ای و همینطور استفاده از فناوری‌های جدید و شورای عالی نظارت که در داخل قوه قضائیه تشکیل و فعال‌تر شده است، از دستگاه‌های نظارتی ما هستند و همینطور بیرون از قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور این وظیفه را برعهده دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امیدوار هستیم با این نظارت‌ها، جدیت و عزم قوه قضائیه و اقداماتی که صورت گرفته با تخلفاتی که در داخل تشکیلات و خارج از آن است برخورد کنیم.

پاسخگوی مطالبات مردم هستیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم برای انعکاس تخلفاتی که مشاهده می‌کنند به کدام مرجع باید رجوع کنند، اظهار داشت: اولا باید تخلفی صورت گرفته باشد یعنی اینگونه نباشد که کسی بگوید من به جایی مراجعه کردم و به کارم به سرعت رسیدگی نشد، چرا که این امر را نمی‌توان تخلف محسوب کرد، شاید امکان سرعت در رابطه با کار آن فرد وجود نداشته باشد، اما چنانچه مردم تخلف از قانون را مشاهده کنند، چنانچه به دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات و یا حفاظت قوه قضائیه مراجعه کنند، ما جوابگوی آنها خواهیم بود.

دادستان کل کشور ادامه داد: ساز و کارهای رسیدگی به شکایات مردم برای شهرستان‌ها هم مشخص شده و این مراکز در همه دادگستری‌های استان‌ها وجود دارد، البته این شکایات نباید براساس شایعات باشد و باید مستند و متقن باشد.

اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - علم قاضی در حقوق جزایی ایران و مواد قانونی مربوط 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر فردی در فرآیند دادرسی دچار مشکل شود و نتواند به نحوی آن را اثبات کند، آیا دستگاه نظارتی وجود دارد که این تخلف را پیگیری کند، تصریح کرد: شما به فرآیند اشاره می‌کنید، اما باید در نظر داشته باشید فرآیندی که در بسیاری از مواقع ارباب رجوع از آن نام می‌برد، به این معنی نیست که زمان رسیدگی به پرونده آنها طولانی شده است، بلکه گاهی غیر از این نمی‌شود به پرونده‌ای رسیدگی کرد، مثلا اینکه فردی می‌گوید جرمی واقع شده و شما باید آن را شناسایی کنید اینگونه نیست که همه کارها توسط قوه قضائیه صورت بگیرد، بلکه ما با باید از سیستم‌های اطلاعاتی و انتظامی برای دستگیری برخی مجرمین کمک بخواهیم، بنابراین نمی‌توان گفت طولانی شدن روند رسیدگی به برخی از پرونده‌ها تخلف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌‌ای با اشاره به پیگیری تخلفات قضات گفت: اگر تخلفی از یک قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی - سوالات مرتبط با قاضی ) گزارش شود، حتماً پیگیری می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.