×

دادستان تهران درجمع خبرنگاران هفته یکی، دو روز با متهمان دیدار می‌کنم

دادستان تهران درجمع خبرنگاران هفته یکی، دو روز با متهمان دیدار می‌کنم

دادستان تهران درجمع خبرنگاران هفته یکی، دو روز با متهمان دیدار می‌کنم

دادستان-تهران-درجمع-خبرنگاران-هفته-یکی،-دو-روز-با-متهمان-دیدار-می‌کنم

دادستان تهران درجمع خبرنگاران: هفته یکی،دو روز بامتهمان دیدارمی‌کنم کسانی که تحقیقاتشان تمام شده آزاد می‌شوند پرونده نبوی وصفایی فراهانی به دادگاه ارسال شد

دادستان تهران اعلام کرد که در مورد کسانی که تحقیقاتشان تکمیل شده و می‌توانند با قرار آزاد شوند حتما اگر افرادی باشند مثل آقای مازیار بهاری عمل می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، دکتر عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه مراسم معارفه سرپرست جدید دادسرای کارکنان دولت و رسانه (دادسرای ناحیه 28) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با آزادی افرادی که دادگاهشان برگزار شده با قرار تامین که اخیرا یکی از نمایندگان آن را مطرح کرده بود؟ گفت: در مورد کسانی که محاکمه می‌شوند امکان آزادی شان منوط به دستور قاضی است. در این رابطه دو دیدگاه وجود دارد. برخی از قضات معتقدند که بعد از رسیدگی، فارغ از رسیدگی هستند و برخی نیز معتقدند اگر به حکم اعتراض شد چون ممکن است رسیدگی به طول بیانجامد با قراری که ممکن است در پرونده باشد، آزاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است چنین اتفاقی بیفتد یا خیر؟ اظهار کرد: این امر فقط در اختیار قاضی است و اگر چنین استنباطی داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر وکیل مدافع آقایان نبوی و صفایی فراهانی مبنی بر این که پرونده موکلانشان به دادگاه ارسال شده از دادستان تهران خواستار توضیح بیشتر شد که وی گفت: پرونده این دو نفر به دادگاه ارسال شد. در مورد آقای نبوی توضیح دادیم و وضعیت بیماری وی به پزشکی قانونی اعلام شد، کمیسیون پزشکی از وی معاینه کرد، محل بستری و سوابق وی را دید و به صورت کتبی به ما اعلام کردند که باید در یک مرکز تخصصی نگهداری شود بنابراین ادامه حضور وی در بیمارستان ناشی از پزشکی قانونی بوده است.

جعفری دولت آبادی یادآور شد: اخیرا 12 پرونده را به دادگاه ارسال کرده‌ایم که پرونده این دو نفر نیز از جمله اینها بوده است. در مورد مابقی اسم نمی‌برم تا خود به خود موجباتی برای افراد نشود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که با توجه به وضعیت نبوی که خواستار صدور قرار وثیقه هستند آیا امکان صدور چنین قراری وجود دارد؟ گفت: چون متهم و موکلش درخواست کرده بودند که با صدور قرار آزاد شود به پزشکی قانونی برای اعلام نظر ارسال شد که آیا وی می‌تواند در زندان تحمل حبس کند یا خیر. پزشکی قانونی نظر داد که این امر مستلزم امکانات پزشکی است. وقتی پزشکی قانونی اعلام کند ما باید در محل درمانش، وی را نگه داریم و چون پرونده به دادگاه رفته دادستانی دیگر نمی‌تواند قرار را تبدیل کند مگر این‌که دادگاه به این نتیجه برسد.

دادستان تهران در ادامه در جواب این سوال که گفته می‌شود حتی در مورد احکام قطعی وقتی فرد دارای بیماری است که نیازمند دوری از شرایط استرس است ممکن است که حکم قطعی اجرا نشود؟ اظهارکرد: بله به موجب قانون امکان دارد ولی حکم قطعی برای وی صادر نشده است این تصمیم در چارچوب کار قضایی گرفته شد. این ها اصرار به آزادی داشتند که این امر مستلزم نقض قرار بازداشت بود و چون پزشکی قانونی اعلام کرده که ادامه بازداشتش در بازداشتگاه امکان پذیر نیست و باید به مرکز تخصصی برود ما او را در مرکز تخصصی نگه داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که دادگاه افرادی که پرونده شان به دادگاه ارسال شده چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: فکر نمی‌کنم خیلی به درازا کشیده شود.

وی هم چنین در مورد علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه‌ها گفت: تشخیص علنی بودن با محکمه است اگر اعلام به علنی بودن شود باید مقدمات محاکمه فراهم شود و نماینده مدعی العموم در آن حضور یابد ولی تا این لحظه چیزی به ما اعلام نشده است.

دادستان تهران در مورد آزادی افرادی که در کهریزک نگهداری می‌شدند و پس از تعطیلی به جای دیگری منتقل شده‌اند نیز گفت: چون پرونده در دادسرای نظامی است نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم.

به گزارش ایسنا در ادامه دادستان تهران در مورد برگزاری دادگاه 7 بهایی اظهار کرد: آخرین باری که تشکیل شد به خاطر نقص در پرونده و لزوم حضور نماینده دادستان این جلسه تجدید وقت شد و امیدواریم که دیگر تجدید نشود و تصمیم گیری کنیم و این محاکمه نیز انجام شود.

خبرنگاری با اشاره به شکایت 100 نماینده مجلس از میرحسین موسوی از دادستان تهران سوال کرد آیا پرونده‌ای در این زمینه یا در مورد آقای کروبی در دادستانی تشکیل شده یا خیر که وی گفت: تا این لحظه چیزی به ما اعلام نشده است. اعلان شکایت است و شکایت تلقی نمی‌شود.

از دادستان تهران در مورد اعلام جرم دانشجویان، اساتید و حقوقدانان دانشگاه امام صادق(ع) از میرحسین موسوی سوال شد که وی گفت: ما آن را در مطبوعات خواندیم، خواندن در مطبوعات به معنای رسمیت داشتن شکایتی به دادستان نیست هر وقت اعلام شود ما بررسی می‌کنیم.

همان خبرنگار یادآور شد: طبق آن چه خودشان اعلام کرده‌اند گفتند که دادستان به یکی از معاونانشان دستور بررسی داده که جعفری دولت آبادی پاسخ داد: دادستان بنده هستم و در این مورد بی خبرم.

وی در مورد احتمال آزادی بازداشت شدگانی که پرونده آنها به دادگاه ارسال نشده است گفت: در این مسیر به دو سیاست عمده توجه شده است. سیاست اول سرعت در انجام تحقیقات است. من مرتبا هفته یکی دو روز با متهمان دیدار و سعی می‌کنم که پرونده‌شان زودتر تکمیل و به دادگاه ارسال شود. دوم در مورد کسانی است که تحقیقاتشان تکمیل شده و می‌توانند با قرار آزاد شوند و در این مورد حتما اگر افرادی باشند مثل آقای بهاری عمل می‌شود.

دادستان تهران در مورد جلسه بعدی دادگاه متهمان پس از انتخابات اظهار کرد: اگر دادگاه علنی باشد اعلام می‌کنیم، در غیر این صورت اگر اعلام نشود به منظور این است که غیرعلنی خواهد بود.

خبرنگار دیگری با اشاره به صحبت دکتر محمود احمدی نژاد مبنی بر این‌که دستگاه‌های دولتی شکایات خود را از رسانه‌ها پس گیرند و این‌که برخی از مدیران مسوول بیان می‌کنند که هنوز چنین چیزی اتفاق نیفتاده است از دادستان تهران خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد: به طور مشخص می‌دانم ولی خوشحال می‌شویم که اگر مسوولان شکایت خصوصی داشتند، موجب خوشحالی ماست که پرونده‌ها مختومه شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات سرپرست سابق دادسرای ناحیه 28 مبنی بر این‌که پیش از این هزار و 500 پرونده داشتند و اکنون به بیش از دو هزار پرونده رسیده است از دادستان تهران سوال کرد که آیا این افزایش پرونده‌ها مربوط به حوادث پس از انتخابات است که وی پاسخ داد: نه، نمی‌تواند باشد. ما این ها را تفکیک کردیم در دوره بحران که فشار کاری زیاد بوده بعضا این طور بوده ولی اکنون این گونه نیست و تمام پرونده‌های مربوط به حوادث به دادسرای انقلاب ارجاع شده است

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.