×

برخی قضات صلابت را با تندی خلط می کنند

برخی قضات صلابت را با تندی خلط می کنند

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد فلسفه تشکیل نظام اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر است

برخی-قضات-صلابت-را-با-تندی-خلط-می-کنند

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: فلسفه تشکیل نظام اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر است.

اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - استقلال قاضی در آئین دادرسی - چرا باید قاضی مستقل باشد ؟ - در کشور ما هیچ قاضی برای صدور حکم از بالا دستور نمی گیرد 

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی در دومین همایش روحانیون و رابطین فرهنگی دادگستری استان تهران ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: به گفته شهید آیت‌الله بهشتی مسند قضا باید ضامن محتوای الهی باشد؛ بنابراین قضات باید شأن خود را بدانند و آگاه باشند که هر کدام از آنها نمایندگانی از امامت الهی هستند و مظاهر امامت را تجلی می‌دهند و هر حکمی که آنها صادر می‌کنند به نمایندگی از امام امت این کار را انجام می‌دهند.

قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد - استقلال قضایی و نقش آن در اجرای صحیح عدالت 

وی با بیان اینکه مسند قضا با وکالت مردم در مجلس شورای اسلامی فرق دارد، ادامه داد: قضات ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) موظفند که اراده الهی را تحقق بخشند و این اراده، احقاق و اجرای حق است. وظیفه قضات این نیست که خواست مردم را تحقق دهند، بلکه موظفند اراده الهی را جاری سازند و این موضوع به این معنا نیست که با نارضایتی مردم همراه شود. در اینجاست که کار سخت می‌شود؛ بنابراین قضات باید مظهر قدرت و عدالت قاطعانه باشند که از جانب امام امت جاری می‌شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اظهار تاسف از اینکه برخی از قضات ما به دلیل ضعف اراده و بینش، روش‌ها را نمی‌دانند، ادامه داد: این قضات نمی‌توانند معنای صلابت و قدرت را درک کنند و این دو موضوع را با تندی و خشونت خلط می‌کنند؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم تا این نقصیه را رفع کنیم.

صادقی با طرح این سوال که دستگاه قضایی چگونه می‌تواند هم مظهر سلامت و قدرت باشد و هم مظهر اخلاق؟ گفت: پیدا کردن این راه‌ها هنر شما قضات است.

وی افزود: بنده به کرات دیده‌ام که کسانی که حق خود را در دستگاه قضایی گرفته‌اند ناراضی بودند آن هم به دلیل دو مساله یعنی گوش شنوا کم بوده و بیانی برای اقناع و توجیه آنها در دستگاه قضایی نبوده است و این دو موضوع مشکل جدی است که متاسفانه رعایت نمی‌شود. همچنین به کرات در دستگاه قضایی دیدم که فردی رای به نفعش صادر نشده ولی از دستگاه قضایی و قاضی تشکر کرده است آن هم به دلیل اینکه قاضی به او فهمانده که به دلایل قانونی حق با تو نبوده است و فرد به دلیل اینکه توجیه شده موضوع را پذیرفته است.

معاون فرهنگی رییس قوه قضاییه تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم در جهت اقامه حق و کسب رضایت مردم در دستگاه قضایی عمل کنیم و بتوانیم این موضوع را بین قدرت و اقتدار و خواست امت و امام جمع کنیم.

صادقی یادآور شد: امام (ره) در چهارم اسفندماه 1358 آیت‌الله بهشتی را به ریاست دیوان عالی کشور منصوب کرد و به وی ماموریت داد تا تشکیلات نوینی را برای دادگستری جمهوری اسلامی ایران درست کند و وی این وظیفه را به نحو احسن انجام داد و به عنوان معمار تشکیلات نوین نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران نامیده شد.

علم قاضی در قانون مجازات اسلامی 

معاون فرهنگی رییس قوه قضاییه با اشاره به سخنان مرحوم شهید بهشتی درباره قوه قضاییه، گفت: شهید بهشتی درباره قوه قضاییه فرموده است که در نظام اسلامی ما نمی‌توانیم یک کار انتخابی درباره دستگاه قضایی داشته باشیم زیرا انتخاب قاضی بسیار ظریف‌تر از انتخاب نماینده مجلس شورای ملی است و سخت‌تر از انتخاب یک نماینده مجلس است. در واقع انتخاب در قوه قضاییه غیرمستقیم بوده و انتخاب امت است آن هم از طریق امامت و رهبری.

وی با اشاره به اینکه طبق فرموده مرحوم آیت‌الله بهشتی، در نظام اسلامی اینکه بگوییم «به من مربوط نیست و به من چه» نداریم، گفت: همه انسان‌ها موظفند که بر کار یکدیگر نظارت کنند ولی دخالت نداشته باشند زیرا دخالت در نظام اسلامی منع شده است و نظارت در این نظام لازم دانسته شده است. همه ما موظفیم که به یکدیگر تذکر خیر دهیم و همه انسان‌ها نسبت به یکدیگر اعم از دولت به مردم و مردم به دولت و ... موظف هستند که همدیگر را دعوت به خیر کنند و از شر و بدی یکدیگر را نهی کنند.

معاون فرهنگی رییس قوه قضاییه افزود: هر جا که خداوند خیر بزرگی را به مردم می‌دهد در برابرش، شر بزرگی در دنیا شکل می‌گیرد بنابراین در برابر هر نیکی، بدی قد قلم کرده است. به عنوان مثال ما در طول این 35 سال می‌بینیم که حملات به این نظام چقدر اوج گرفته است و هر چه جمهوری اسلامی قوی‌تر می‌شود شدت عمل نیز زیادتر می‌شود و این نزاع، نزاع حق و باطل است و تا انتها هم ادامه دارد حتی پس از قیام حضرت.

صادقی بار دیگر تاکید کرد که مسند قضا باید ضامن محتوای الهی باشد و باید قضات بدانند که در چه جایگاهی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی مشاور رییس قوه قضاییه، محمدی قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین فوادیان معاون فرهنگی رییس کل دادگستری استان تهران و جمعی از قضات و ... حضور داشتند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.