×

آزادی شامل محکومان به پرداخت مهریه بالای 110 سکه می شود

آزادی شامل محکومان به پرداخت مهریه بالای 110 سکه می شود

آزادی شامل محکومان به پرداخت مهریه بالای 110 سکه می شود

آزادی-شامل-محکومان-به-پرداخت-مهریه-بالای-110-سکه-می-شود

با ابلاغ اجرای ماده 22 لایحه حمایت از خانواده زندانیان مهریه آزاد می شوند
آزادی شامل محکومان به پرداخت مهریه بالای 110 سکه می شود


نویسنده: سهیل بانج شفیعی- غزل حضرتی
 
    گروه اجتماعی| زندانیان محکوم به پرداخت مهریه بالای 110 سکه در آستانه آزاد شدن قرار گرفتند. ماده 22 لایحه جنجال برانگیز خانواده که همه مواد و تبصره هایش مورد نقد شدید کارشناسان و متخصصان و حتی خود مردم قرار گرفته بود، پس از تایید شورای نگهبان به تایید بالاترین مقام اجرایی کشور هم رسید و از سوی رییس دولت به سازمان زندان ها جهت آزادی زندانیان مهریه که شامل این قانون می شوند، ابلاغ شد. این ماده از لایحه حمایت از خانواده که برای میزان مهریه قابل استرداد، سقف ایجاد کرده است، مردانی را که 110 سکه از مهریه را پرداخت نکنند، محکوم به زندان می کند نه بیشتر. بلافاصله پس از ابلاغ این قانون، آزادی محکومان مهریه بالای 110 سکه هم کلید خورد. با دستور علی فرهادی دادستان استان البرز، اجرایی شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره مهریه در دستور کار این سازمان قرار گرفت. بنا بر گزارش واحد خبری پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب کرج (حدید) در راستای اجرایی کردن مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره مهریه، دادستان عمومی و انقلاب کرج در 28 فروردین ماه دستوری به شعب ناظر بر زندان صادر کرد. طبق دستور وی، در کلیه سوابق و پرونده های دارای محکومیت به پرداخت مهریه، ملاک محاسبه وثیقه تودیعی 110 سکه بوده و مازاد بر آن، قانونی نیست. لازم به ذکر است که این اقدام تاثیر فراوانی در رفع مشکلات محکومین به پرداخت مهریه های سنگین و بیشتر از 110 سکه داشته و در کلیه سوابق از جمله تقسیط و سایر شروط دیگر بر مبنای آن اقدام خواهد شد.از آنجایی که شورای نگهبان نظر نهایی خود را درباره لایحه حمایت از خانواده اعلام کرده بود و بر این اساس از نظر اعضای شورا ایرادی به ماده 22 این لایحه که طبق آن، سقف مهریه 110 سکه طرح جدید اعلام شده، وارد نیست، این را می شد به منزله تصویب نهایی این ماده از لایحه حمایت از خانواده دانست. لایحه حمایت از خانواده مصوب جلسه شانزدهم اسفند سال گذشته مجلس شورای اسلامی در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس رای و نظر شورای نگهبان مواد 5، 29، 30، 32 و 36 آن خلاف موازین شرعی تشخیص داده شد، همچنین این اعضا مواد 19، 39، 43، 49، 50 و 57 لایحه را نیز دارای اشکال و ابهام دانسته اند.
    با این حال اما ماده 22 این لایحه که به نوعی یکی از بحث برانگیزترین مواد آن بود از نظر اعضای شورای نگهبان فاقد هرگونه ایرادی بود، و اکنون که خبر ابلاغ آن رسیده، باید منتظر آزادی 5400 زندانی مهریه هم باشیم. متن کامل ماده 22 لایحه حمایت از خانواده مصوب مجلس شورای اسلامی به این شرح است: «هر گاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (2) قانون اجرایی محکومیت های مالی است و چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد درباره مازاد فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.»لایحه حمایت از خانواده به پیشنهاد قوه قضاییه در جلسه هیات دولت به ریاست محمود احمدی نژاد در تیر 1386 تصویب و به مجلس ارسال شد. بخش هایی از این قانون مورد انتقاد فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفت و آن را در جهت تضعیف خانواده و مغایر با قانون اساسی می دانند گرچه از بخش هایی از مفاد این قانون نیز به عنوان اقدامات مثبت حمایت می کنند. نیره اخوان بیطرف، نماینده مجلس هشتم، با ابراز تاسف از پاشیده شدن خانواده ها بر سر مهریه های بالای زنان به خبرنگار ما گفت: «متاسفانه خانواده های بسیاری به دلیل عدم توان در پرداخت مهریه از هم پاشیده شده است، چون مرد خانواده به زندان رفته است و برای همین ما تصمیم گرفتیم سقفی برای تعیین مهریه در نظر گرفته شود.»با توجه به قیمت روز سکه 650 هزار تومان، و یک ضرب ساده در تعداد 110، میزان سقف مهریه یی که نمایندگان مجلس در نظر گرفته اند، می شود 71 میلیون و 500 هزار تومان.»
       
    مهریه، هدیه مرد به زن است
    فاطمه رهبر، نماینده مجلس هشتم، درباره ماده 22 لایحه حمایت از خانواده به «اعتماد» گفت: «درباره بحث مهریه در مجلس پیگیری های زیادی شد و در بحث قضایی با نشست هایی که با کارشناسان مختلف داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای مهریه حد معینی نمی توان تعیین کرد زیرا مهریه هدیه یی است از طرف مرد به زن. بنابراین چیزی که به صورت قانون به تصویب رسید، بر این مبناست که میزان مهریه آزاد است و خانواده ها آزاد هستند هر مهریه یی که می خواهند ثبت کنند ولی در صورتی که زوجه درخواست مهریه کرد و مهریه خود را به اجرا گذاشت، دو حالت به وجود می آید: حالت اول آن است که اگر قاضی بعد از بررسی هایی که انجام می دهد، متوجه شود مرد استطاعت مالی دارد و در پرداخت مهریه توانمند است تا یک ریال آخر مهریه مطالبه می شود و به زوجه تعلق می گیرد. اما در حالت دوم در صورتی که مرد توانایی مالی نداشته باشد و این موضوع برای قاضی به اثبات برسد، تا 110 سکه بهار آزادی مطالبه می شود و مابقی بخشوده می شود. این 110 سکه با توجه به توانمندی مرد قسط بندی می شود و در اختیار زوجه قرار می گیرد. برای مردهایی که توانایی پرداخت 110 سکه را ندارند، در دادگاه قسط بندی صورت می گیرد و مرد موظف است مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند.»
    
    مردم چه می گویند
    از آنجایی که عکس العمل اقشار مختلف جامعه نسبت به مساله مهریه و پرداخت آن و همچنین توافق بر سر مهریه های سبک و سنگین متفاوت است، تلاش کردیم با تهیه گزارشی میدانی از اقشار مختلف جامعه با سطح درآمد های بالاو پایین، دید کلی جامعه را نسبت به این لایحه و اجرای آن جویا شویم. این چهار سوال مشترک از چهار قشر متفاوت (ثروتمند، متوسط، ضعیف و فقیر) پرسیده شده است. البته هرکدام جوابی متناسب با سطح رفاه و زندگی خود داده اند.
    1- اگر در شرایطی قرار بگیرید که مجبور به انتخاب یکی از این دو حالت باشید (پرداخت مهریه یا رفتن به زندان) کدام یک را انتخاب می کنید؟
    2- موافق اجرای این طرح با تعداد سکه های کمتر هستید؟
    3- در چه شرایطی حاضر به بخشیدن مهریه تان می شوید، آیا حاضر هستید به خاطر گرفتن حکم طلاق از مرد، مهرتان را ببخشید؟
    4- با تصویب این طرح دوران مهریه های کلان پایان می یابد؟
    
        نظر سنجی 1
    آذین 30 ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، بیکار، محل سکونت: امیرآباد
    1- اگر مرد بودم و واقعا توانایی پرداخت سکه ها را داشتم، هرگز حاضر نبودم به زندان بروم. سکه ها را پرداخت می کردم و تمام.
    2- به نظر من تعداد سکه ها کم است. تو یک زن را در نظر بگیر که بعد از طلاق چگونه می تواند با 110 سکه باقی زندگی خود را سپری کند.
    3- در بعضی شرایط آنقدر تحت فشار قرار می گیرید که حاضر به انجام دادن هر کاری (مانند بخشیدن مهریه تان) هستید تا زندگی مشترک تان به پایان برسد.
    4- تا زمانی که درباره مهریه بحث فرهنگسازی صورت نگیرد و خانواده ها از آن به عنوان وسیله یی برای چشم و هم چشمی استفاده کنند، نه دولت و نه هیچ نهاد دیگری نمی توانند جلوی مهریه های کلان را بگیرند.
    
        نظر سنجی 2
    زهرا 20 ساله، دانشجوی کامپیوتر، بیکار، محل سکونت: واوان
    1- من اگر پسر باشم سعی می کنم مهریه را پرداخت کنم ولی اگر توانایی پرداخت نداشته باشم، ترجیح می دهم به زندان بروم تا اینکه بخواهم برای مهریه، مقروض عالم و آدم بشوم.
    2- به نظر من این تعداد سکه به عنوان سقفی برای مهریه، عددی مناسب نیست، چون واقعا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی خیلی از افراد هستند که توانایی پرداخت این سکه ها را ندارند.
    3- بستگی به نوع اختلاف با طرف دارد، اگر واقعا اختلاف در سطحی باشد که حاضر نباشم دیگر قیافه طرف را ببینم بی خیال همه چیز می شوم ولی اگر قضیه لج و لج بازی باشد، طرف را آنقدر اذیت می کنم تا آخرین سکه را هم از او بگیرم.
    4- مهریه موضوعی است که خانواده های دو طرف می توانند برای میزان آن به توافق برسند و قانون هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نشده است.
    

      نظر سنجی 3
    محسن، دندانپزشک، 42 ساله، درآمد ماهانه 4 میلیون، محل سکونت: فرمانیه
    1- هیچ وقت حاضر نخواهم بود در شرایطی قرار بگیرم که مجبور به انجام یکی از این دو مورد شوم چون برای تک تک چیزهایی که امروز به دست آورده ام، زحمت کشیده ام و حاضر نخواهم بود آن را به سادگی از دست بدهم.
    2- 110 سکه برای بسیاری از افراد جامعه عدد سنگینی است و به نظر من هنوز خیلی ها هستند که توانایی پرداخت این تعداد سکه را ندارند.
    3- اگر زن بودم، بستگی به شرایط داشت. در گذشته به دلیل اینکه زن پس از طلاق هیچ پشتوانه یی برای ادامه زندگی نداشت، این موضوع خیلی مهم بود اما امروزه دیگر شرایط فرق کرده است و...
    4- به هر دو طرف بستگی دارد. در این میان معمولاافرادی که احساساتی هستند، بیشترین لطمه را می بینند.
    5- بعد از چند دقیقه سکوت می گوید مطمئن باش که با توجه به شرایط جامعه نه تنها دوران مهریه های سنگین تمام نمی شود بلکه سنگین تر هم خواهد شد.
    
    نظر سنجی 4
    حسین 23 ساله، دانشجوی کارشناسی عمران، درآمد ماهانه 200 هزار تومان، محل سکونت: اسلامشهر
    1- رفتن به زندان را ترجیح می دهم، چون واقعا توانایی پرداخت این تعداد سکه را ندارم. اگر هم می داشتم هیچ وقت پرداخت نمی کردم و به زندان می رفتم.
    2- به نظرم این تعداد سکه برای بسیاری از اقشار جامعه مبلغ سنگینی است و خیلی ها هستند که توانایی پرداخت این تعداد را ندارند. یکی از همسایه های ما به خاطر نصف این مبلغ دو سالی می شود که در زندان است.
    3- اگر دختر بودم، در هیچ شرایطی حاضر به بخشیدن مهرم نمی شدم و تا سکه آخر آن را به هر شکلی که می شد، می گرفتم.
    4- تعداد سکه تنها تابع یک موضوع است و آن، چشم و هم چشمی است و تا زمانی که این مساله جزو عادات ما باشد، دوران مهریه های کلان هم به پایان نمی رسد.
   
 روزنامه اعتماد، شماره 2407 به تاریخ 9/3/91، صفحه 1 (صفحه اول)

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.