×

اثبات نکاح و طلاق

اثبات نکاح و طلاق

اثبات نکاح و طلاق

اثبات-نکاح-و-طلاق وکیل 

هر موضوع حقوقی از سوی اشخاص ذینفع می تواند مورد تایید یا نفی و تکذیب قرار گیرد و به عبارت ساده تر هرکسی که مدعی وجود یا وقوع حقی است، می تواند از طریق مراجع قانونی و طی مراحل آن با ارائه دلیل در راستای اثبات ادعای خود سعی در اثبات خواسته اش نماید. اگر این ادعا مربوط به امور کیفری و جرایم باشد، به عنوان شکایت کیفری در دادسرا و دادگاه های عمومی و کیفری قابل طرح و رسیدگی می باشد. اما چنانچه مربوط به امور مالی و حقوقی باشد در محاکم حقوقی و خانوادگی رسیدگی خواهد شد.


براساس قانون مدنی به محض وقوع عقد نکاح، حق و تکلیف بین زوجین جاری خواهد شد که این حقوق ممکن است مالی یا غیرمالی باشد. یکی از اهداف ازدواج، استمرار و بقای نسل و تمایل به داشتن فرزند است. اما گاهی با وجود داشتن فرزند نیز ادامه زندگی مشترک برای هر یک از زوجین امکانپذیر نیست و آنها درخواست طلاق می نمایند. اگر همه تشریفات قانونی و آثار شرعی طلاق براساس صداقت و مطابق مقررات صورت گیرد، مشکلی پیش نمی آید و حقوق هر یک از طرفین روشن و ثابت است. به طوری که امکان انکار یا تضییع حقوق زوجین به حداقل رسیده و یا به طور کامل از بین می رود. اما گاه بی توجهی به تکالیف قانونی و موازین اخلاقی و دینی موجب می گردد افراد سودجو حقوق دیگران را انکار و تکذیب نمایند که در این صورت چاره ای جز مراجعه به قانون و طرح دعوی خویش ندارند.


چنانچه عقد نکاح و شروط ضمن عقد به طور رسمی ثبت شده و قابل انکار و تردید نباشد، هر یک از زوجین به راحتی می توانند حق خود را مطالبه و طرف مقابل را ملزم به اجرا نمایند. اما چنانچه اصل عقد به طور رسمی ثبت نشده باشد و یکی از زوجین منکر وجود رابطه زوجیت باشد، طرف مقابل به طرح دعوی اثبات زوجیت می پردازد که این دعوی ممکن است به دو شکل مطرح گردد.   

دعوی اثبات زوجیت (نکاح)

در این دعوی زوج یا زوجه که مدعی وجود رابطه زوجیت است، بدون استناد به شروط ضمن عقد و ادعای وجود آن فقط سعی در رسمیت بخشیدن و اثبات رابطه زوجیت خود با طرف مقابل دارد. در این دعوی خواهان مکلف است به طور صریح نوع عقد و زوجیت خود را – دائم یا منقطع – مشخص و تاریخ وقوع عقد را اعلام نماید و برای اثبات ادعای خود به دلایل قانونی و شرعی استناد و آن را به محکمه ارائه نماید. این دلایل ممکن است سند عادی، دست نویس، گواهی شهود، تحقیقات محلی، انجام آزمایش علمی در تشخیص DNA فرزند مشترک، سوگند منکر و یا اقرار او به وجود رابطه زوجیت باشد. دادگاه پس از بررسی دلایل خواهان، حکم به اثبات زوجیت صادر می کند و چنانچه فرزند مشترکی داشته باشند، با ارائه دادخواست اثبات نسب، مدعی فرزند مشترک محسوب می شود و مشخصات سجلی وی با قید هویت والدینش صادر و رابطه توارث متقابل برقرار می گردد.
یکی دیگر از آثار اثبات زوجیت در عقد دائم، تکالیف مالی زوج در قبال همسرش خواهد بود که مهریه، اجرت المثل، نفقه و جهیزیه از جمله این حقوق است.   

اثبات زوجیت و شروط توافقی

چنانچه دعوی اثبات نکاح همراه با شرایط خاص و توافقی باشد و خواهان ضمن ادعای زوجیت، دلایلی ارائه نماید که نشانگر توافق و رضایت آنان نسبت به میزان مهریه و شرط نصف دارایی باشد، دادگاه ضمن صدور حکم به اثبات نکاح، نسبت به حقوق مالی و شرایط خاص توافقی ضمن عقد انشا حکم می نماید، بنابراین حقوق متقابل زوجین و تکالیف آنها شامل همه موارد حق و تکلیف ناشی از قانون و شرایط ضمن عقد خواهد بود و نیازی به طرح دعاوی متعدد و مستقل نخواهد بود.

طرح طلاق

یکی دیگر از دعاوی مربوط به اثبات نکاح، طرح دعوی طلاق است. رابطه زوجیت یک رابطه شرعی است که براساس موازین قانونی ثبت واقعه طلاق بدون طی مراحل قانونی امکانپذیر نیست. چنانچه فردی بدون طی مراحل قانونی اقدام به طلاق نماید و فقط موازین شرعی صیغه طلاق را رعایت کند، از آثار قانونی و حقوق مالی خود و فرزندان محروم خواهد ماند و این امور قابل مطالبه و اثبات نخواهد بود مگر با اثبات زوجیت و طلاق.

رئیس شعبه 39 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

روزنامه ایران، شماره 5094 به تاریخ 16/3/91، صفحه 16 (ایران اجتماعی)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.