×

حمایت از خانواده زندانیان ضروری است

حمایت از خانواده زندانیان ضروری است

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد از برگزاری «طرح امید» در زندان‏های خراسان‎شمالی خبر داد

حمایت-از-خانواده-زندانیان-ضروری-است وکیل 

 دادستان عمومی و انقلاب بجنورد از برگزاری «طرح امید» در زندان‏های خراسان‎شمالی خبر داد.

زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - آزادی بیان در زندان 

مسلم محمد یاران  برگزاری این دوره‎ها برای زندانیان را راهکار موثری برای ارتقای مهارت‏های زندگی خواند و افزود: برگزاری بیش از 70 کلاس آموزش قرآن برای مددجویان زندان‎های این استان با استقبال زندانیان مواجه شده است به طوری که در این کلاس‌ها بیشتر از 2هزار نفر شرکت کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به بررسی‏های انجام شده در مورد میزان ورودی و خروجی زندان‌ها اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال 92 کاهش ورودی داشته‌ایم.

محمدیاران  با یادآوری این مهم که به قضات توصیه‌شده است تا در صورت امکان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند بیان کرد: مجازات‏های جایگزین حبس در زمینه کاهش جمعیت کیفری تاثیرگذار است.

چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان - اجازه نمی دهیم زندان برای زندانیان قانون شکن به محیطی امن تبدیل شود

دادستان مرکز استان خراسان شمالی از سیاست کاهش استفاده از مجازات زندان نیز به عنوان یک سیاست کلی و اصولی در قوه قضاییه یاد و اعلام کرد: در جلسات با همکاران قضایی همواره بر کاهش استفاده از مجازات زندان تأکید داریم و معتقدیم که قضات باید در هنگام رسیدگی و صدور رأی، زندان را به عنوان آخرین راهکار انتخاب کنند.

وی بازدید مستمر قضات از زندان را در راستای تلاش در کاهش جمعیت کیفری زندانها دانست و افزود: کاهش ورودی به زندانها نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرایی و حمایتی است.

 تقویت شورای حل اختلاف زندان‌ها

دادستان بجنورد همچنین یکی دیگر از کارهای دادگستری این استان را تقویت شورای حل اختلاف زندان‌ها خواند و گفت: هدف از راه‏اندازی این شعب در زندانها، ایجاد صلح و سازش بین شاکی و متشاکی و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است. با این روش از میزان جمعیت کیفری به نحو چشمگیری کاسته شده است.

محمدیاران در ادامه سخنانش به بازدید قضات از زندان‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه اشاره کرد و توضیح داد: با دیدارهای چهره به چهره با زندانیان، مشکلات قضایی آنها برطرف می‎شود. همچنین در روند امور قضایی زندانیان سهولت صورت می‏گیرد و از همه مهمتر اینکه شرایط کاهش جمعیت کیفری نیز مهیا می‌شود.

وی به خدمات واحد مددکاری نیز اشاره و تصریح کرد: واحد مددکاری در زندان‌ها نیز همواره در راستای کاهش جمعیت کیفری تلاش می کند. رایزنی‌ برای آزادی زندانیان واجد شرایط، رفع مشکلات روحی و روانی زندانیان و غیره بخشی از خدمات این واحدها در زندان‌هاست.

دادستان بجنورد همچنین با اشاره به تبعات حبس بر خانواده زندانیان، از عدم حمایت‌های کافی و لازم از این قشر اجتماع ابراز گلایه و اعلام کرد: با زندانی شدن یک فرد، خانواده وی و جامعه مرتبط با او به نوعی دچار آسیب می‌شوند و این امر تبعات معنوی و مادی فراوانی را به همراه دارد.

وی حمایت و دستگیری از خانواده زندانیان را یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جامعه کنونی دانست و خاطر نشان کرد: با حمایت‌های مادی و معنوی از این قشر آسیب‌پذیر جامعه، به پیشگیری از وقوع جرم نیز کمک کرده‌ایم. این مقام قضایی بازنگری در قوانین مربوط به نحوه ارائه خدمات حمایتی به خانواده زندانیان را لازم و ضروری دانست و بر ساماندهی و تقویت بیشتر انجمن‌های حمایت زندانیان تأکید کرد.

محمدیاران به اقدامات مؤثر در راستای حمایت از خانواده زندانیان نیازمند نیز اشاره کرد و یادآورشد: این حمایت‌ها نقش مؤثری در پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که حمایت زندانیان در دستور کار قرار دارد بنابراین برای خدمت‌رسانی بهتر به خانواده زندانیان، هیات رییسه جدید این انجمن در آستانه ماه مبارک رمضان به 500 خانواده مستحق سبد کالا اعطا می‌کند، این در حالی است که معرفی خانواده‌های نیازمند به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی یکی دیگر از کارهای انجمن حمایت زندانیان است.

اعطای مرخصی به متهم تحت بازداشت موقت  - شرایط و ضوابط مرخصی 15 روزه به زندانیان به مناسبت لیالی قدر 

 فعالیت در زمینه اشتغال و خودکفایی خانواده زندانیان‌

وی توجه ویژه به وضعیت اقتصادی  خانواده‌ها، مساعدت در امر تحصیلی فرزندان زندانیان و تلاش در راستای اشتغال و خودکفایی خانواده‌ها را از دیگر اموری برشمرد که توسط این انجمن‌ها برای حمایت از خانواده زندانیان انجام گرفته است.

 دادستان بجنورد ضمن اشاره به بحث آموزش و نقش مؤثر آن در پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: هم‌اکنون با همکاری دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان یک دوره کارگاه آموزشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر ویژه همسران زندانی در زندان‌های خراسان‌شمالی در حال برگزاری است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.