×

اعتماد و اقبال عمومی به دستگاه قضایی ملاک سنجش دستگاه قضایی است

اعتماد و اقبال عمومی به دستگاه قضایی ملاک سنجش دستگاه قضایی است

ابوالفضل انتظاری استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری گفت اجرای صحیح قوانین را باید از سیستم و بدنه تشکیلات قضایی خواستار شد زیرا این بدنه تشکیلاتی است که باید قوانین را اجرا و عدالت را برقرار کند

اعتماد-و-اقبال-عمومی-به-دستگاه-قضایی-ملاک-سنجش-دستگاه-قضایی-است

 ابوالفضل انتظاری استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری گفت: اجرای صحیح قوانین را باید از سیستم و بدنه تشکیلات قضایی خواستار شد زیرا این بدنه تشکیلاتی است که باید قوانین را اجرا و عدالت را برقرار کند.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ 

انتظاری خاطرنشان کرد: در زمینه مبارزه با فساد مکانیزم های فراوانی وجود دارد که دستگاه قضایی با مکانیزم‌های نظارتی خاص می‌تواند بر عملکرد قضات و کارکنان اشراف داشته باشد زیرا رسوخ فساد در هیچ سازمان و نهادی پذیرفته نیست خصوصاً در سیستم قضایی که وجود ذره‌ای فساد می‌تواند سیستم را با مشکل روبرو کند.

وی در ادامه یادآور شد: مرکزحفاظت و اطلاعات دستگاه قضایی به عنوان ابزار قوی نظارتی می‌تواند افراد واسطه و دلال را شناسایی و بی‌محابا با متخلفان برخورد کند.

سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد -  جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

انتظاری گزینش دادسرای انتظامی قضات را ابزار نظارتی بعدی دانست و گفت: با این ابزار هم می‌توان بسیاری از مشکلات را حل و فصل کرد.

این استاد دانشگاه بر وجود اراده قوی مبنی بر حل مشکلات قضایی تأکید کرد و گفت: تهیه لوایح خوب و مناسب قضایی، استخدام قضات شایسته، عزل قضات متخلف می‌تواند یکی از انواع راهکارهای حذف فساد اداری باشد.

انتظاری درخصوص رسانه‌ای کردن پرونده‌های قضایی نیز گفت: از آنجا که در جریان تحقیقات نمی‌توان ریز اتهامات و اطلاعات را در اختیار عموم قرار داد و این امر از نظر قانونی هم منع دارد بنابراین به هیچ وجه به صلاح سیستم قضایی نیست که بخواهد این کار را انجام دهد.

وی افزود: رسانه‌ای کردن ابتدا به ساکن پرونده‌ها سبب می‌شود افکار عمومی به درستی هدایت نشود و در نهایت قوه قضاییه نتواند پاسخگوی توقعات افکار عمومی باشد.

قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه 

وی در پایان با یادآوری این نکته که اساس تشکیل دستگاه قضایی حل اختلافات مردم بر اساس شرع مقدس اسلام است گفت: تمام سیستم قضایی برای احقاق حق مظلوم و مجازات متخلف در کمترین زمان ممکن ایجاد شده است و اجرای عدالت اسلامی بالاترین غایت دستگاه قضایی است.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.