×

به جای کار فرهنگی به سیاست جنایی عوام گرایانه روی آورده ایم

به جای کار فرهنگی به سیاست جنایی عوام گرایانه روی آورده ایم

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری در مجلس، گفت تعیین مجازات حبس برای انجام اعمال جراحی پیشگیری از باروری صرفا رفع تکلیف است

به-جای-کار-فرهنگی-به-سیاست-جنایی-عوام-گرایانه-روی-آورده-ایم وکیل 

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری در مجلس، گفت: تعیین مجازات حبس برای انجام اعمال جراحی پیشگیری از باروری صرفا رفع تکلیف است.

پیش نیاز سیاست های افزایش جمعیت - شورای نگهبان ایرادات طرح افزایش نرخ باروری را اعلام کرد - جرم انگاری در افزایش نرخ باروری کارساز نیست - طرح افزایش نرخ باروری منطبق با سیست های ابلاغی رهبری نیست 

سیدمحمود میرخلیلی با اشاره به تعیین مجازات حبس برای اعمال جراحی پیشگیری از باروری در « طرح افزایش نرخ باروری»، اظهار کرد: در این زمینه بیشتر باید کار فرهنگی صورت بگیرد تا جرم‌انگاری و تعیین مجازات؛ زیرا به هر حال نزدیک 30 سال است که مردم در این مسیر قرار گرفته اند و با مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ترویج و تبلیغ صورت گرفته این فرهنگ در آنها ایجاد شده که فرزند کمتری داشته باشند و طبیعتا قانونگذاری کیفری راه‌حل مساله نیست.

تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت - هاشمی : طرح افزایش نرخ باروری خلاف آزادی انسانهاست - اجماع حقوقدانان بر تجدیدنظردر طرح افزایش نرخ باروری 

وی با بیان اینکه با پیش‌بینی مجازات حبس نمی‌توان جلوی این قضیه را گرفت، افزود: اگرچه یکی از راه‌های هنجارانگاری اجتماعی، ایجاد هنجارهای حقوقی است ولی این امر هم به صورت منطقی و در موارد جزئی و خاص باید انجام شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اینکه الان به طور گسترده برای روش‌های پیشگیری از باروری مجازات حبس تعیین کنند منطقی نیست و علت اینکه به این قضیه روی آورده‌ایم این است که می‌خواهیم رفع تکلیف کنیم.

میرخلیلی افزود: دلیل امر هم این است که ما در ایجاد راهکارهای فرهنگی و اجتماعی دست روی دست گذاشته و کاری انجام نمی‌دهیم ولی می‌خواهیم در مقابل رهبری یا جامعه بگوییم کاری کرده‌ایم و به این کار اصطلاحا سیاست جنایی عوام‌گرایانه گفته می‌شود در حالی که این راه‌حل نیست.

این حقوقدان درباره تعارض طرح مذکور با سیاست حبس‌زدایی گفت: به طور کلی ما هم در بحث جرم‌انگاری و هم در بحث حبس‌گرایی افراطی عمل می‌کنیم.

وی افزود: فرمایش امام علی (ع) مبنی بر اینکه «و اذا لم اجد بدواء فآخر الدواء الکیّ» بدین معنا که مجازات و کیفر آخرین راه چاره است باید در مراحل تقنین، قضا و اجرا الگوی ما باشد. یعنی وقتی هیچ راه چاره‌ای نیست آخرین راه چاره باید توسل به مجازات باشد منتهی سیاست جنایی عوام‌گرایانه‌ای که متاسفانه در جامعه ما نمود خاصی پیدا کرده است باعث می‌شود که ما به عنوان اولین راهکار سراغ کیفر و مجازات برویم.

حذف سیاست های تشویقی طرح افزایش جمعیت 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: همه عقلای عالم واقف به این موضوع هستند که زندان راه‌حل نیست و موجب اصلاح کسی نشده و نخواهد شد. ما زمانی که تعدادی جوان را در یک خوابگاه جمع می‌کنیم بسیاری از معضلات و پیامدهای منفی وجود دارد که باید از آنها پیشگیری کنیم آن وقت در زندان، انسان‌هایی که هر کدام‌شان در یک حوزه بزهکارانه تخصص دارند را می‌خواهیم گرد هم جمع کنیم و آنها را اصلاح کنیم. طبیعتا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و در تاریخ هم اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه آمار تکرار جرم و بازگشت به زندان بسیار بالاست، گفت: بنابراین توسل به شیوه جرم‌انگاری به ویژه گرایش به مجازات حبس سیاست کارآمد و موثری نیست که ما چشم بسته ابتدائا سراغ آن برویم و به پیامدهای آن فکر نکنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.