×

کاهش معنادار وقوع جرم در ماه رمضان

کاهش معنادار وقوع جرم در ماه رمضان

روزه‌داری فریضه‌ای است که در ادیان مختلف الهی بر آن تاکید شده است، حتی در بسیاری از فرقه‌های غیرالهی نیز،‌ امساک را وسیله‌ای برای تکامل فردی و اجتماعی شخص می‌دانند

کاهش-معنادار-وقوع-جرم-در-ماه-رمضان وکیل 

روزه‌داری فریضه‌ای است که در ادیان مختلف الهی بر آن تاکید شده است، حتی در بسیاری از فرقه‌های غیرالهی نیز،‌ امساک را وسیله‌ای برای تکامل فردی و اجتماعی شخص می‌دانند. یک روزه‌دار با رعایت تمام جنبه‌های ذکر شده در دین اسلام برای روزه‌دار، می‌تواند نتایج ارزشمندی هم به لحاظ روحی، روانی، معنوی و بهداشتی به دست آورد. اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که اثرات اجتماعی روزه‌داری به مراتب بیشتر از اثرات فردی آن است.

فعالیت 12 ساعته تامین اجتماعی در ماه رمضان - ماه رمضان و کاهش جرایم و کجروی ها - ماه رمضان ، ماه پیشگیری از وقوع جرم - کاهش معنادار وقوع جرم در ماه رمضان - سیگار کشیدن در ملأعام در ماه رمضان جرم است

دراین بین اما بر اساس آمار ارائه شده مرکز اطلاع‌رسانی ناجا، ‌در ماه رمضان میزان جرم و جنایت به نحو چشمگیری در کشور کاهش پیدا می‌کند. چنانچه در برخی آمارها این کاهش میزان جرایم در کشور به 30 تا 40 درصد می‌رسد. سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا به موشکافی علل و عوامل کاهش بزه در ماه مبارک رمضان  پرداخته است. به گزارش فارس این مقام انتظامی تاکید کرده است: «شواهد آماری فراوانی در دست است که نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان به صورت «معنادار» و «درخور توجهی» از میزان وقوع جرم و کجروی و دست یازدیدن به بسیاری از کنش‌های مغایر با ارزش‌های اجتماعی و قواعد اخلاقی و ضوابط قانونی، کاسته می‌شود. این کاهش در برخی حیطه‌ها آنچنان «چشمگیر» است که وقوع کجروی در آن حیطه‌ها و مولفه‌ها گاهی به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده است. به‌عنوان مثال در این ماه جرائم خشن، دستبرد به منازل، انحرافات اخلاقی و حتی قانون‌گریزی‌های پرشمول تا حدی کم می‌شود که بر احساس امنیت عمومی به صورت معناداری تأثیر می‌گذارد و آرامش و رضایت همگان را مضاعف می‌سازد.» منتظر‌المهدی معتقد است این کاهش معنادار فقط مختص کشور ما نیست و در تمام کشورهای اسلامی چنین اتفاقی رخ می‌دهد. وی می افزاید : «بر اساس آمارهای منتشره و شواهد پژوهشی بین فرهنگی، بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر نیز از این برکت ماه مبارک رمضان بی بهره نیستند؛ به عنوان مثال، اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان سال های 2012-2010 در کشورهای مالزی، ترکیه، مصر، عربستان سعودی، لیبی و کویت، میزان وقوع جرم و کجروی بین 20 تا 80 درصد کاهش داشته است.» منتظر‌المهدی خاطر نشان می کند: «ماه رمضان همچون محرکی‌ست که وجدان اخلاقی افراد مستعد کجروی را تحریک می‌کند و مانع از کج رفتن آنها می‌شود. این ادعا برگرفته از این واقعیت است که اغلب افرادی که در جرگه افراد کجرو قرار می‌گیرند، همانند مردم عادی، دارای «وجدان اخلاقی» هستند و در صورت فراهم شدن شرایط، غبار نشسته بر آن زدوده می‌شود و اصل آن نمایان می‌ شود. ماه مبارک رمضان  این غبار را، حداقل در برخی افراد کجرومی‌زداید و آنان را به جرگه افراد عادی برمی‌گرداند.»

بازرسی ها در ماه رمضان تشدید خواهد شد - حبس و شلاق مجازات روزه خواری در ملاعام - تظاهر به روزه خواری جرم نیست 

 عمل به دستورات دینی عامل کاهش جرایم

دکتر هادی معتمد، آسیب‌شناس در گفتگو با «حمایت»، علت کاهش وقوع انواع بزهکاری در ماه مبارک رمضان را تغییر روابط افراد می‌داند و می‌گوید: «ماه رمضان عمل به دستورات دینی باعث کاهش رفتارهای منجر به بزه می‌شود. معمولا در ماه رمضان، ‌مردم برخی رفتارهای ناپسند را کمتر انجام می‌دهند و اگر شرایط کامل روزه‌داری را رعایت کنند تغییرات مثبتی در رفتارهای آنان نمود پیدا می‌کند.»

وی با تاکید بر این نکته که روزه‌داری صبر و تحمل افراد را بالا می‌برد، گفت: « در این ماه معمولا میزان سرزنش‌ها و نیش زبان‌های افراد به یکدیگر هم کاهش پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت که افراد تلاش می‌کنند تا رفتارهایی را که منجر به مکدر شدن روح انسان می‌شود کنار بگذارند و روح و روان خود را پاک کنند.»

این آسیب‌شناس با اشاره به سنت حسنه صله‌رحم در ایجاد انس و الفت و کاهش کدورت‌ها افزود : «اطعام و میهمانی‌های مرسوم در ماه مبارک رمضان باعث می‌شود کینه‌ها و دلخوری‌های میان افراد کاسته شده و ارتباطات عاطفی افراد بیشتر شود. همین امر خود به تنهایی در کاهش میزان افسردگی و ناامیدی در افراد جامعه و به تبع آن کاهش خودکشی و رفتارهای پرخطر و آسیب‌زا موثر است.»

بیشترین تخلفات در ماه رمضان مربوط به کالاهای اساسی است - پایمال شدن حقوق شهروندی با روزه خواری در ملاعام 

به گفته معتمد ‌در ماه رمضان روحیه کمک به انسان‌ها بیشتر شده و خودخواهی‌های انسان به سوی دیگرخواهی‌ها سوق پیدا می‌کند و غلبه‌دادن منافع دیگران بر منافع خود باعث کاهش بسیاری از ناملایمات و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.این آسیب‌شناس افزود : «در ماه رمضان،‌ تقید افراد به رعایت اصول دینی افزایش یافته و رفتارهای ضداجتماعی در جامعه تعدیل می‌شود.»معتمد خاطر نشان کرد: «در ماه رمضان  خودکنترلی افزایش پیدا می‌کند و افراد تلاش می‌کنند رفتارهای خود را مدیریت کنند. به اعتقاد وی ما می‌توانیم چنین رفتارهایی را به کل ماه‌های سال تسری دهیم. این جامعه‌شناس خاطرنشان می کند : آموزش و پرورش بایستی آموزه‌های دینی،‌تربیتی و روانشناسی را وارد متون درسی دانش‌آموزان کند تا این رفتارهای فردی که افراد بر اثر تقید دینی در ماه رمضان انجام می‌دهند و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و بالاتر رفتن امنیت عمومی می‌شود،‌در تمامی سال رعایت شود.»و در یک کلام آنکه یکی از دغدغه‌های اصلی اندیشمندان و سیاست‌گذاران در هر جامعه و کشوری یافتن راه‌هایی برای افزایش ضریب امنیت اجتماعی و کاهش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی است بر این اساس ما می‌توانیم با گسترش آموزه‌های گوناگون اعتقادی که نمود بارز آن در ماه مبارک رمضان هویدا می‌شود، در ماه‌های دیگر سال نیز همچون ماه رمضان کاهش جرایم و رفتارهای ناهنجار فردی و اجتماعی را داشته باشیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.