×

تعیین نحوه ابطال چک های بین راهی

تعیین نحوه ابطال چک های بین راهی

دستگاه های اجرایی بر اساس این ابلاغیه، موظفند از طریق دفاتر حقوقی خود نسبت به ابطال چک های بین رهی از طریق مراجع قضایی اقدام و مراتب را به بانک عامل و مدیران مالی اعلام کنند

تعیین-نحوه-ابطال-چک-های-بین-راهی وکیل 

بر اساس ماده 128 قانون محاسبات عمومی کشور، ‌نمونه اسنادی که برای پرداخت هزینه‌ها مورد قبول واقع می‌ شود و همچنین مدارک و دفاتر و روش نگهداری حساب با موافقت وزارت امور اقتصادی و ‌دارایی و تأیید دیوان محاسبات کشور تعیین می‌ شود. همچنین قانون محاسبات تاکید می کند که دستورالعمل‌ های اجرایی این قانون از طرف وزارت اقتصاد ابلاغ خواهد شد.

دادگاه صالح در شکایت از چک برگشتی -  امید تازه در دل طلبکاران چک - چگونگی وصول چک برگشتی - شکایت از چک برگشتی کی و به کجا ؟ - لایحه دفاعیه در خصوص دعوای مطالبه وجه چک - چگونگی وصول چک برگشتی - پیگیری کیفری چک پرداخت نشدنی -  آشنائی با چک - مسئولیت ظهرنویس در چک وعده دار 

بر این اساس، همواره ارتباط نزدیکی بین وزارت اقتصاد و دیوان محاسبات برای تعیین نمونه اسناد وجود داشته و هر از چند گاهی ابلاغیه هایی در خصوص مشخص شدن روش و فرم های پرداختی دستگاههای اجرایی برای انها ارسال می شود.

در اخرین نمونه از این ابلاغیه ها، نمونه فرم های مغایرت های بانکی به همراه ضمائم مربوطه توسط خزانه دار کل کشور برای ادارات کل امور مالی سراسر کشور ارسال شده که این فرم ها به تایید دیوان محاسبات کشور نیز رسیده است.

تمایز چک کیفری با چک حقوقی - اعتبار چک مشروط - تاریخ در چک - چک بلامحل - توسعه صلاحیت کیفری در رسیدگی به جرم چک بلامحل - دادخواست مطالبه وجه چک و خسارات و بدوا درخواست صدور قرار تامین خواسته 

بخش اول این دستورالعمل درباره "عملیات حسابداری چک های ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) بین راهی دولتی" است که در این بخش تاکید شده است که در مورد چک های صادره از حساب های بانکی ذی حسابی ها که ذینفع ظرف مدت 2 ماه پس از تاریخ آن، جهت دریافت به بانک عامل مراجعه نکرده است و همچنان تحت عنوان "چک های بین راهی" یا معوق در صورت های بانکی وجود دارد، مئیران مالی موظفند وجوه این چک ها را به حسابی که خزانه معین استان معرفی کرده واریز کنند.

همچنین دستگاه های اجرایی موظفند از طریق دفاتر حقوقی خود نسبت به ابطال چک های بین رهی از طریق مراجع قضایی اقدام و مراتب را به بانک عامل و مدیران مالی اعلام کنند.

بخش دیگری که در این ابلاغیه قابل توجه است، عملیات های مالی مربوط به انتقال وجوه مربوط به "تاخیر یا غیبت کارکنان دولت" است که در این بخش نیز طبق ابلاغیه خزانه دار کل کشور، ذی حسابی های دستگاههای اجرایی باید این وجوه کسر شده را به حساب درآمد متفرقه خزانه واریز و تاییدیه خزانه مبنی بر واریز درامدهای عمومی را اخذ کنند.

سریع ترین روش مطالبه وجه چک - راه هایی برای در امان ماندن از جعل چک - آشنایی با قانون چک - جنبه کیفری و مجازات صدور چک بلامحل 

اگرچه این موضوع از نظر قانونی و روال اجرایی اهمیت زیادی دارد، اما مهمتر از ان سوالاتی است که برخی مردم و کارمندان درباره سرنوشت کسورات خود می پرسیدند و اکنون با این ابلاغیه، کاملا وضعیت آن مشخص شده است.

گزارش افکارنیوز

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.