×

آشنایی با قوانین نقش موثری در کاهش نرخ اعمال مجرمانه

آشنایی با قوانین نقش موثری در کاهش نرخ اعمال مجرمانه

از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، نقش مؤثری در کاهش نرخ اعمال مجرمانه دارد

آشنایی-با-قوانین-نقش-موثری-در-کاهش-نرخ-اعمال-مجرمانه

از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث حقوقی و آشنایی مردم با قوانین، نقش مؤثری در کاهش نرخ اعمال مجرمانه دارد.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم -  اصل قانونی بودن جرم و مجازات - فرهنگ سازی و نظارت دو رکن اساسی در پیشگیری از وقوع جرم است

 وجوب تعلیم قوانین، از اصول مسلم حقوقی است، چنانکه بر همه مکلفان واجب است قوانین مدون مصوب مجلس شورای اسلامی را پس از ابلاغ دولت و لازم‌الاجرا شدنش با اعلان در روزنامه رسمی یاد گرفته و طبق آن عمل کنند.

نتیجه آن است که چنانچه قانونی تصویب و لازم‌الاجرا شود، کسی حق ندارد بگوید که من این قانون را یاد نگرفته‌ام و نمی‌دانم‌ که در این صورت تبعات این امر افزایش حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی و ایجاد زمینه اطاله دارسی و از طرف دیگر افزایش جمعیت کیفری خواهد بود.
 
یکی از مسایل مهم در زندگی، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات حقوقی است، حال آنکه بسیاری از مردم بدون اطلاع از این مبانی درگیر مشکلات مختلف می‌شوند و این در حالی است که برابر قانون پنجم توسعه، رسالت آموزش مباحث حقوقی در راستای قانون‌مداری علاوه بر قوه قضاییه بر عهده رسانه‌ها نیز سپرده شده است.  

 مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه - گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی 
 
یکی از سیاست‌های دستگاه قضا به بحث پیشگیری از وقوع جرم و حبس‌زدایی بازمی‌گردد و با توجه به این سیاست قوه قضاییه می‌تواند با آموزش و ساده سازی قوانین در این راستا قدم بردارد که صد البته ایجاد مرکز آموزش و تحقیقات قوه قضاییه به همین منظور بوده است.

مرکز آمزش و تحقیقات قو ه قضاییه در ارتباط با آموزش و آشنایی عموم مردم جامعه با قانون جدید آیین دادرسی کیفری نشست‌هایی را برگزار کرده که تبعا نقش مهمی در آشنایی مردم با حقوق شهروندی و در ‌‌نهایت کاهش جرم دارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.