×

ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان

ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان

ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان

ماده-10-مکرر-قانون-تملک-آپارتمان وکیل 

ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان

ماده 10 مکرر: در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طرف مدیر یا هیات مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می شود.
هرگاه مالک یا استفاده کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد نیز مدیر یا هیات  مدیران می توانند به تشخیص خود وباتوجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع ، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کنند ودر صورتیکه مالک ویا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننماید اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیران برای وصول وجه مزبور طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد. عملیات اجرایی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در هرحال مدیر یا هیات مدیران موظف می باشند که به محض وصول وجوه مورد مطالبه با ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فورا اقدام نمایند.
 تبصره 1- در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا موثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می توانند به مراجع قضائی شکایت کنند، دادگاه ها موظفند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می شود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند. استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینه های معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران ویا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهدبود. (*2)
تبصره 2- رونوشت مدارک مثبت سمت مدیر یا هیات مدیران و صورت ریز سهم مالک یا استفاده کننده از هزینه های مشترک و رونوشت اظهارنامه ابلاغ شده به مالک یا استفاده کننده باید ضمیمه تقاضانامه صدور اجرائیه گردد.
تبصره 3- نظر مدیر یا هیات مدیران ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه نخستین محل وقوع آپارتمان قابل اعتراض است. دادگاه خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی به موضوع رسیدگی و رای می دهد این رای قطعی است. در مواردی که طبق ماده فوق تصمیم به قطع خدمات مشترک اتخاذ شده و رسیدگی سریع به اعتراض ممکن نباشد دادگاه به محض وصول اعتراض اگر دلائل را قوی تشخیص دهد دستور متوقف گذاردن تصمیم قطع خدمات مشترک را تا صدور رای خواهد داد.
تبصره 4- مقررات قانون تملک آپارتمان درخصوص نحوه اداره و وصول هزینه های مشترک مربوط به حفظ و نگهداری اعیانات و تاسیسات اختصاصی و اشتراکی در مورد شهرک ها و مجتمع های مسکونی که فاقد شهرداری می باشند قابل اجرا و اعمال می باشد.
نحوه تشخیص هزینه ها و ترتیب پرداخت آن را اساسنامه سازمان مالکان تعیین خواهدکرد.
تبصره 5- در صورتی که مالک یا استفاده کننده مجدداً و مکرراً در دادگاه محکوم به پرداخت هزینه های مشترک گردد علاوه بر سایر پرداختی ها مکلف به پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها به عنوان جریمه می باشد.
 
--------- پاورقی -----------------------------------------------------------------
(*2)ماده 10 مکرر و تبصره های 1 و 2 قبلی و 2 و 3 فعلی در بهمن 1351 وضع گردید و در 16-4-58طی مصوبه شماره 8778 شورای انقلاب یک تبصره به عنوان تبصره 3 به آن الحاق شد (تبصره 4 فعلی) و سپس به موجب لایحه قانونی مصوب 17-3-59شورای انقلاب ماده 10 مکرر و تبصره های آن اصلاح و مجدداً یک تبصره به آن الحاق گردید که اشتباهاً به جای تبصره 4 باز به آن عنوان تبصره 3 داده شد. (تبصره 5 فعلی) تا این که به موجب ماده 2 قانون اصلاح قانون تملک آپارتمان ها مصوب 11-3-76مجلس شورای اسلامی تبصره 1 به شرح فوق به ماده 10 مکرر الحاق و تبصره های قبلی به ترتیب به تبصره های 2، 3، 4 و 5 تغییر شماره یافتند.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.