×

حاصل 35 درصد ازدواج ها، تک فرزندی یا بی فرزندی!

حاصل 35 درصد ازدواج ها، تک فرزندی یا بی فرزندی!

همایش روز جهانی جمعیت روز گذشته با شعار سرمایه‌گذاری روی جوانان و با محوریت تبیین سیاست‌های کلی جمعیت کشور در وزارت کشور برگزار شد

حاصل-35-درصد-ازدواج-ها،-تک-فرزندی-یا-بی-فرزندی! وکیل 

همایش روز جهانی جمعیت روز گذشته با شعار سرمایه‌گذاری روی جوانان و با محوریت تبیین سیاست‌های کلی جمعیت کشور در وزارت کشور برگزار شد.

سن ازدواج ، شرایط نکاح ، اقسام نکاح - بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران - بررسی بالا بودن سن زنان نسبت به مردان در ازدواج -  ازدواج در ایران و فرانسه - ازدواج سفید یا سیاه زیستن - ازدواج ناموفق به قلب آسیب می زند - افزایش سن ازدواج ، فقر فرهنگی یا فقر اقتصادی  ؟ -  آیا می دانید سن ازدواج چه سنی است ؟ - آمار ازدواج -  همه چیز درباره طلاق توافقی - طلاق توافقی ، چرا و چگونه ؟ - همه چیز درباره طلاق توافقی - فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ 

 50 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی

در این مراسم معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان با اشاره به اینکه خانواده‌ها در شرایط کنونی دنیا دچار بحران جدی هستند، گفت: این موضوع فقط مختص کشور ما نیست بلکه از 30 سال قبل با بحران خانواده در دنیا روبرو هستیم به طوریکه کارشناسان غرب عنوان می‌کنند که خانواده سنتی کارکردهای خود را از دست داده و از آن به عنوان تئوری زبان خانواده نام می‌برند و معتقدند باید برای خارج شدن از بحران‌های طبیعی روش‌های جایگزین نیز استفاده شود. محمود گلزاری گفت: بی‌رغبتی به ازدواج، افزایش سن ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج )، خانواده‌های آشفته، همسرآزاری، کودک‌آزاری، طلاق عاطفی، افزایش خیانت و طلاق از جمله موضوعاتی است که با آنها روبرو هستیم.

حقوق فرزندان طلاق - طلاق ، اقسام طلاق و شرایط درخواست طلاق برای زنان - طلاق توافقی ، مراحل و شرایط وقوع آن چگونه است ؟ - وکالت زوجه در طلاق و تفویض حق طلاق به او

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه 20 درصد ازدواجها در ایران به طلاق منجر می‌شود، گفت: این آمار در کلانشهرها به 40 درصد می‌رسد که در برخی از موارد نگران‌کننده‌تر است، به‌طوریکه در شمیرانات 56 تا 60 درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود که البته در شهر ری این آمار با توجه به عوامل فردی و اجتماعی آن منطقه به 18 درصد می‌رسد. به گفته گلزاری، 50 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد و 14 درصد نیز در سال اول زندگی رخ می‌دهد.

  تشکیل کمیته ویژه برای نگارش فصل جمعیت

رئیس مرکز آمار ایران نیز گفت: شدت تجرد قطعی در میان زنان بالاتر بوده به‌طوریکه از سال 85 تا 90 آمار تجرد قطعی از 1.8 به 2.8 افزایش یافته است. عادل آذر گفت: درحال حاضر ستادی تحت عنوان تدوین برنامه ششم شکل گرفته که در حال تدوین و نهادینه کردن اهداف، برنامه‌ها و اقدامات کشور است که به‌نظر من با توجه به ابلاغ سیاست‌های جمعیتی و بحران جمعیت ضروری است که فصلی با عنوان فصل جمعیت در برنامه ششم تدوین شود.

 آذر با انتقاد از مجلس و اینکه چرا کمیسیونی تحت عنوان جمعیت در مجلس تشکیل نشده است ، گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی کمیسیون ویژه‌ای با این عنوان در مجلس تشکیل شد اما در موضوع جمعیت چنین اتفاقی نیفتاد که این خود جای بحث دارد.

اعطای وکالت در طلاق - ضرورت آگاهی زنان از وکالت در طلاق - منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین - ترتیب اجرای طلاق توافقی - آسیب شناسی شیوع طلاق های توافقی 

وی ادامه داد: الگوی باروری در سال‌های 65 تا 85 خوب بوده، درحال حاضر کنترل شده و حتی سن باروری بالا رفته است.  آذر درباره میزان بیکاری جمعیت و اینکه در حال حاضر شاهد کاهش نرخ بیکاری هستیم گفت: نرخ بیکاری در سال 91 ، 12.6، در سال 92، 10.5، در بهار 93، 10.7 بوده است. کاهش نرخ بیکاری در شرایطی است که باید بگویم کیفیت نرخ بیکاری تغییر کرده است یعنی جوان تحصیل کرده نمی‌تواند کار شایسته و مناسب با تحصیلات خود را کسب کند. ضروری است که در حال حاضر برای افراد لیسانس و فوق لیسانس کار مناسب با تحصیلاتشان ایجاد شود.

 الزام افزایش میزان رشد جمعیت به 8 درصد

رئیس کمیسیون علمی و راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام کرد: افزایش نرخ رشد جمعیت به 8 درصد برای ایران در حال حاضر یک الزام است نه انتخاب به همین منظور باید سیاست‌های اقتصاد دولتی برهم خورد چرا که با اقتصاد دولتی امکان افزایش نرخ رشد جمعیت وجود ندارد.

علی آقامحمدی گفت: این که گفته می‌شود سیاست‌های کنترل و کاهش جمعیت در گذشته اشتباه بوده است حرف درستی نیست چرا که در آن زمان دولتمردان براساس شرایط اقتصادی کشور و به منظور کاهش جمعیت فقیر و افزایش به یکباره جمعیت در دهه 60 تصمیم به  کنترل و کاهش جمعیت در آن دوره زمانی گرفتند.

پیشگیری از تک فرزندی تا کلینیک های زناشویی - راهنمایی برای انهایی که دلشان بچه می خواهد - پیش نیاز سیاست های افزایش جمعیت 

وی ادامه داد: در موضوع سیاست‌های کلی جمعیت در گذشته دیدگاهی وجود داشت؛ یکی آنکه در یک دوره 10 ساله می‌بایست بحث سیاست‌های جمعیتی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت اما این اتقاق نیفتاد و دوره بازنگری با 20 سال تغییر طولانی‌تر شد. قطعا در آن دوره زمانی تصمیم برای کاهش و کنترل جمعیت به منظور حفظ تعادل جمعیتی کشور و تناسب خانوارها با توجه شرایط اقتصاد کشور بود. آقامحمدی ادامه داد: اگر روند کاهش جمعیت ادامه پیدا کند کشور به اضمحلال می‌رود و امروز سیاست افزایش جمعیت با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده و آمارهای موجود سیاست کاملا درست و بجایی است.

وی ادامه داد: البته در این میان باید تسهیلات ویژه برای مادران در دوران بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای برای باروری و اختصاص هزینه برای ناباروری، تحکیم بنیان خانواده، ترویج سبک زندگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تکریم برای سالمندان، توانمندسازی جمعیت سن کار و... اختصاص پیدا کند.

 لزوم کاهش بیکاری جوانان

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت اجرای سیاست‌های ابلاغی جمعیت و افزایش آن از دولت خواست بیکاری را به حداقل رسانده و اقتصاد را متکی بر اقتصاد مقاومتی، ظرفیت‌های درونی، نوآوری و دانش دنبال کند.

شورای نگهبان ایرادات طرح افزایش نرخ باروری را اعلام کرد - جرم انگاری در افزایش نرخ باروری کارساز نیست - طرح افزایش نرخ باروری منطبق با سیست های ابلاغی رهبری نیست 

حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی با بیان این مطلب گفت: جامعه انسانی بدون جوانان تداوم نخواهد داشت. نقش جوانان در جمعیت و تداوم جامعه انسانی  محوری و تعیین‌کننده است. وی با  اشاره به افزایش جمعیت در دهه دوم سال‌های 60 و سال‌های ابتدایی 70 گفت: در این سال‌ها با رشد جمعیت و اینکه هر خانواده به‌طور متوسط 6 فرزند داشت این امکان را فراهم کردیم که جامعه امروزی خود را تبدیل به یکی از جوان‌ترین جوامع دنیا کرده و به یک کشور استثنایی تبدیل شویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: امروز شرایط کشور نگران‌کننده است و آمار جمعیتی ما به 1.2 کاهش یافته است. حتی در مقایسه با کشورهای غربی نیز ما وضعیت و اوضاع خوبی نداریم که این شایسته جامعه اسلامی نیست.

به گفته وی، امروز فرزندانی داریم که در نهاد خانواده زندگی نمی‌کنند. در حالیکه این جوانان به عنوان سرمایه‌های کشور باید حفظ شوند. به همین دلیل است که باید هرچه زودتر سیاست‌های ابلاغی جمعیت را اصلاح و  اجرا کنیم.

 وی ادامه داد: سیاست‌های ابلاغی با تعیین محورهای روشن، راه را برای هر سه قوه تبیین کرده و باید در ادامه برنامه پنجم توسعه و تدوین برنامه ششم این مساله مهم و کلیدی مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  با بیان این که ازدواج و اشتغال دو مساله مهم برای قشر جوان و در پی آن افزایش جمعیت است گفت: دولت باید با نگاه بر اقتصاد مقاومتی بیکاری این قشر را به حداقل رسانده و اقتصاد متکی بر ظرفیت‌های درونی، دانش و نوآوری قشر جوان داشته باشد.

تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت - هاشمی : طرح افزایش نرخ باروری خلاف آزادی انسانهاست 

 استحکام ایران با سرمایه‌گذاری روی جوانان

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد نیزگفت: کار کردن برای جوانان و سرمایه گذاری ایران روی این قشر قطعا دولت را در موقعیت مستحکمی قرار خواهد داد و این کشور را تبدیل به الگویی در میان کشورهای منطقه می‌کند. محمت هولکی‌اوز گفت: روز جهانی جمعیت فرصتی است برای جلب کردن توجه همگانی به این قشر خاص، به همین منظور سازمان ملل امسال موضوع سرمایه‌گذاری روی جوانان را در دستور کار خود قرار داده است. این به این معنی است که سرمایه‌گذاری متمرکز روی جوانان و فراهم آوردن فرصت‌هایی برای آنان ضروری است تا دانش و مهارت و انرژی لازم برای داشتن یک زندگی سالم و ثمربخش به دست بیاید. هولکی‌اوز با اشاره به جمعیت جوان ایران گفت: در کشوری همچون ایران که حدود 50 درصد جمعیت آن را زیر 30 سال تشکیل می‌دهند باید توجه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی این قشر انجام شود و قطعا سرمایه‌گذاری فرصتی است برای سرعت بخشیدن به توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران.

  افزایش 35 درصدی ازدواج‌های تک فرزندی

رئیس سازمان ثبت احوال کشورنیز گفت: اگر سیاست‌های ناظر بر کیفیت جمعیت اجرا شود کمیت آن تحقق پیدا می‌کند و اگر سیاست‌های مربوط به کیفیت جمعیت به خوبی اجرایی نشود، کمیت نیز به درستی محقق نمی‌شود.  دکتر محمد ناظمی‌اردکانی افزود: جمعیت سرمایه اجتماعی است و دارایی و ذخیره پایان ناپذیر کشور محسوب می‌شود به ویژه آنکه پویا، بالنده و جوان باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر 18 میلیون کودک و نوجوان در کشور زندگی می‌کنند که در حال حاضر نرخ رشد جمعیت 03/1 است در حالی که در سال 65 این میزان 09/3 بوده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه گفت:‌ در حال حاضر با مهاجرت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مواجه هستیم که این وضعیت می‌تواند عواقب منفی را به دنبال داشته باشد.

اجماع حقوقدانان بر تجدیدنظردر طرح افزایش نرخ باروری - حذف سیاست های تشویقی طرح افزایش جمعیت 

 وی افزود: در حال حاضر ولادت در کشور به‌طور متوسط سالیانه یک میلیون و 400 هزار نفر است و رتبه ما در زمینه نرخ ولادت در بین 26 کشور منطقه، 21 است و در نرخ فوت در بین 26 کشور منطقه نیز چهاردهم هستیم. وی در ادامه گفت:‌ بر اساس آمارهای موجود 35 درصد ازدواجهای انجام شده تک فرزندی بوده و یا فرزند ندارند.منبع:روزنامه حمایت

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.