×

پزشکی قانونی از کمبود نیروی متخصص رنج می برد

پزشکی قانونی از کمبود نیروی متخصص رنج می برد

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان با بیان اینکه این اداره‌کل، قطب آزمایشگاهی جنوب‏شرق کشور است، گفت بر این اساس این مجموعه فعالیت‌های پزشکی قانونی استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان را نیز پوشش می‌دهد

پزشکی-قانونی-از-کمبود-نیروی-متخصص-رنج-می-برد وکیل 

مدیرکل پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) استان کرمان با بیان اینکه این اداره‌کل، قطب آزمایشگاهی جنوب‏ شرق کشور است، گفت: بر این اساس این مجموعه فعالیت‌های پزشکی قانونی استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان را نیز پوشش می‌دهد.

طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - جنون در پزشکی قانونی - آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی 

دکتر عباس آمیان افزود: این نهاد علاوه‌بر انجام اقدام‌های پزشکی حوزه کاری خود به ارایه آموزش‌های مرتبط با محوریت پزشکی قانونی هم می‌پردازد.

وی وضعیت این پزشکی قانونی را در زمینه تجهیزات آزمایشگاه‌های سم‌شناسی و پاتولوژی در بین ادارات کل پزشکی قانونی کشور در مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: با این حال نیاز به توسعه بیشتر است، همچنین در بخش آزمایشگاه مربوط به ژنتیک با کمبود تجهیزات روبه‌رو هستیم.

 تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی در سال 1394 ابلاغ شد - کار در پزشکی قانونی در ردیف کارهای سخت و زیان آور قرار گیرد 

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل پزشکی قانونی استان کرمان در بخش تالار تشریح موقعیت خوبی دارد اما نیازمند توسعه تجهیزات در اداره‌های شهرستان‌های راور، منوجان، شهربابک، رفسنجان و رودبار جنوب است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت نیروی انسانی در این اداره کل اظهار کرد: نمودار تشکیلاتی این نهاد شامل 311 پست سازمانی است که صرفا 48 پست دارای تصدی و مابقی بلاتصدی است که عمده آن همان نیروهای تخصصی مورد نیاز است.

آمیان ادامه داد: 263 پست بلاتصدی به معنی فشار مضاعف کاری 263 نفری که افراد دارای تصدی باید به دوش بکشند.

وی تاکیدکرد: مجموعه پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) استان کرمان از کمبود شدید نیروی انسانی به ویژه نیروهای تخصصی رنج می‌برد که این موضوع مستلزم نگاه ویژه مسئولان مرتبط در این زمینه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان در ادامه این گفت‌وگو به بررسی وضعیت طرح‌های عمرانی این مجموعه پرداخت و گفت: آغاز پروژه بزرگ مجتمع پزشکی قانونی شامل آزمایشگاه، سالن تشریح و معاینات به وسعت 3 هزار و 700 متر مربع در شهر کرمان و توسعه فضای فیزیکی فعلی پزشکی قانونی شهرستان کرمان از 2 هزار و 100 مترمربع به 2 هزار و 700 متر مربع از جمله اقدام‌های انجام شده برای حل مشکل فضای فیزیکی در سال گذشته بوده است.

آمیان افزود: خریداری ساختمان مرکز پزشکی قانونی شهرستان بافت به مساحت 650 متر مربع و ساخت ساختمان برای مرکز پزشکی قانونی شهر راین به مساحت 350 متر مربع (افزایش فضای فیزیکی و توسعه مرکز رفسنجان، بم و جیرفت) از دیگر فعالیت‌های عمرانی این نهاد به شمار می‌آید.

وی در ادامه درباره مهمترین وظایف این اداره کل تصریح کرد: نظارت و هدایت تمامی اظهار نظرهای پزشکی قانونی و کارشناسی آن، انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مراجع ذی صلاح قضایی و کمیسیون‌های پزشکی قانونی و نظارت و هدایت پاسخ به استعلام‌های ادارات و سازمان های وابسته به قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های دولتی از جمله این وظایف است.

 پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند 

 همکاری با دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

مقام ارشد پزشکی قانونی استان کرمان همچنین در خصوص انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی توسط این نهاد توضیح داد: در این راستا با همکاری علمی دانشگاه‌ها به پیشبرد اهداف سازمانی و دانشگاهی و تبادل اطلاعات علمی موردنیاز با مراکز آموزشی و پژوهشی می‌پردازیم .همچنین نظارت و رسیدگی به امور مالی و اداری اداره‌کل و پیگیری بودجه سالانه از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.  

آمیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، بیشترین فعالیت سال گذشته این اداره‌کل را در حوزه‌های فنی و معاینات اعلام کرد و گفت: این فعالیت‌ها در راستای اظهار نظرهای پزشکی قانونی به صورت مستدل، روشن و متضمن شرح شهودات و معاینات مبتنی بر مدارک و ملاحظات علمی و آزمایشگاهی با استفاده از روش‌های جدید و نتیجه‌گیری کافی بوده است.

وی با بیان اینکه روند مراجعه‌های سرپایی به پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) رو به افزایش است، اظهار کرد: این موضوع به گونه‌ای است که معاینات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این اتفاق در بخش‌هایی همچون آزمایشگاه پاتولوژی و سم‌شناسی بوده است.

آمیان یادآور شد: در مجموع فعالیت بخش تالار تشریح به دلیل کاهش فوتی‌های ناشی از تصادف کاهش داشته است.

 بیشترین آمار تصادفات در محورهای برون شهری

وی درادامه سخنانش به بررسی بخشی از آمار به ثبت رسیده در مراکز پزشکی قانونی این استان پرداخت و گفت: در سال قبل11 هزار و 89 نفر به علت جراحات ناشی از تصادف به این مراکز مراجعه کردند. آمار مجروحان ناشی از تصادفات در سال قبل نسبت به سال 91 یک درصد افزایش داشته است.

 این مقام مسئول تصریح کرد: بیشترین آمار تصادفات و مجروحان ناشی از آن در محورهای برون شهری استان اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 23 هزار و 528 نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: این آمار در مقایسه با سال 91 به میزان یک درصد افزایش داشته است. از این تعداد 15 هزار و 251 نفر مرد و 8 هزار و 277 نفر زن بوده‌اند.

 آمیان یادآور شد: به طور میانگین روزانه بیش از 60 نفر به دلیل نزاع و معاینه جسمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان تلفات ناشی از اصابت «سلاح سرد» در سال 92 نسبت به سال قبل از آن را با 23 درصد افزایش عنوان کرد و گفت: تعداد کشته‌شدگان بر اثر اصابت سلاح سرد در این سال 38 نفر بوده است که از این تعداد 32 نفر مرد و شش نفر زن بوده‌اند، این در حالی است که آمار تلفات سلاح سرد در سال 91 شامل 29 مرد و 3 زن بوده‌ است. وی یادآور شد: مرگ‌های ناشی از سلاح سرد از جمله موارد مرگ‌های غیر طبیعی است که توسط پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) بررسی می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.