×

انگیزه های متجاوزان به عنف

انگیزه های متجاوزان به عنف

انگیزه های متجاوزان به عنف

انگیزه-های-متجاوزان-به-عنف وکیل 

نویسنده: رابعه موحد

تجاوز به عنف یکی از سخت ترین و آسیب زاترین رفتارها در برابر زنان است. از سویی مجرمان متجاوز با عملی که انجام می دهند لذت جنسی نمی برند چراکه لذت جنسی زمانی اتفاق می افتد که همراه با احساس و عاطفه باشد. وقتی با فردی رابطه جنسی برقرار می شود که از این رابطه آزار می بیند و اعتراض می کند، طرف مقابل هم هیچ لذتی از این کار نمی برد. در واقع آنچه برای این مجرمان لذت بخش است، حس پیروزی است که در برابر فرد دیگری به دست می آورند و او را مغلوب می کنند.

فرد متجاوز، اغلب با چنین رفتاری خشم خود را نسبت به جامعه خالی می کند. توهم مجرمان جنسی آن است که جامعه حق آنها را ضایع کرده است بنابراین به خود حق می دهند با اعمال خشونت به جامعه و افراد جامعه لطمه وارد کنند. عمل فرد متجاوز جنسی درست مثل افرادی است که روی خودروهای مدل بالاخط می اندازند. این افراد تصور می کنند چون خود توانایی خرید اتومبیل مدل بالارا ندارند، بنابراین اگر فرد دیگری آن ماشین را دارد پس حق او را ضایع کرده و وی باید ماشین را تخریب کند.

دید این افراد به زنان هم، چنین دیدگاهی است. بیشتر آنها حتی زنان تن فروش را لایق خود نمی دانند و به دنبال زنی زیبا با ظاهری آراسته و متشخص می روند و چون نمی توانند این زن را به دست بیاورند و می دانند چنین زنانی با افرادی ازدواج می کنند که امکانات بالایی دارند بنابراین دست به انتقام گیری از این زنان می زنند. آنها در واقع با این کار اعتراض خود را نسبت به «نه» شنیدن مطرح می کنند. بنابراین آنچه باعث بروز چنین جرایمی می شود نیاز جنسی نیست بلکه واکنش به شرایط اجتماعی، فاصله طبقاتی و عکس العملی در برابر ناکامی های خود فرد است. این امر در مورد مردانی که دست به قتل های سریالی زنان هم می زنند صادق است.

هنوز به یاد داریم «سعید حنایی» مردی که ده ها زن را در مشهد به قتل رساند. سعید حنایی انگیزه شرافتمندانه برای این قتل ها نداشت. او دست به خشونت زد چراکه فکر می کرد جامعه به وی ظلم کرده است. نارضایتی از ناکامی در رسیدن به خواسته ها، ناتوانی از داشتن زندگی عادی و نابرابری های جامعه علت اصلی بروز چنین اتفاقاتی است. از آنجایی که زنان همیشه بیشترین آسیب را در این خشونت ها دیده اند بنابراین بیشتر قربانیان جرایم جنسی و خشن زنان خواهند بود. این نابرابری ها همچنین باعث افزایش خشونت خانگی علیه زنان و تجاوز و آزارهای روحی به آنها خواهد شد. باید به این نکته نیز توجه داشت که وضعیت کنونی اقتصاد، امید تشکیل زندگی برای برخی جوانان و داشتن زندگی سالم زناشویی را کم می کند و آنان را به سمت خشونت علیه زنان سوق می دهد.
    
  روزنامه شرق ، شماره 1554 به تاریخ 27/3/91، صفحه 10 (حادثه)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.