×

28 درصد زوج ها تک فرزند هستند!

28 درصد زوج ها تک فرزند هستند!

همایش روز جهانی جمعیت صبح روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر «سیدحسن هاشمی» وزیر بهداشت، «علی‌اکبر سیاری» معاون بهداشت وزارت بهداشت، «محمود گلزاری» معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان و تنی چند از مسئولان در این مراسم حضور داشتند در این همایش درباره راه‌های افزایش جمعیت و افزایش ازدواج صحبت به میان آمد

28-درصد-زوج-ها-تک-فرزند-هستند!

 همایش روز جهانی جمعیت صبح روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر «سیدحسن هاشمی» وزیر بهداشت، «علی‌اکبر سیاری» معاون بهداشت وزارت بهداشت، «محمود گلزاری» معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان و تنی چند از مسئولان در این مراسم حضور داشتند. در این  همایش درباره راه‌های افزایش جمعیت و افزایش ازدواج صحبت به میان آمد.

پیشگیری از تک فرزندی تا کلینیک های زناشویی -  حاصل 35 درصد ازدواج ها ، تک فرزندی یا بی فرزندی ! - راهنمایی برای انهایی که دلشان بچه می خواهد - پیش نیاز سیاست های افزایش جمعیت 

 پرهیز از کارهای عجولانه در افزایش جمعیت

چرییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف جمعیتی در کشور، اظهار کرد: جهت‌گیری‌ها در این زمینه باید درست باشد و از کارهای عجولانه پرهیز کرد. دکتر علی لاریجانی با عنوان این مطلب که روند جمعیت کشور در وضع مطلوبی قرار دارد، اظهارکرد: البته سمت‌گیری روند خیلی مطلوب نیست. وی با اشاره به آمارهای ازدواج و طلاق و میزان باروری که در کشور اعلام می‌شود، افزود: یکی از مشکلات کشور، آمارهای مختلفی است که مطرح می‌شود. رییس مجلس با اشاره به تصویب سیاست‌های کلی جمعیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این سیاست‌ها 14 بند کلی دارند که سه عامل تعیین‌کننده جمعیتی که شامل زاد و ولد، مهاجرت و مرگ‌ومیر است، در بندهای یک تا 5، 11 و 12 و بند 6 مورد اشاره قرار گرفته است. لاریجانی با تاکید بر اینکه در سیاست‌های کلی جمعیت ملاحظات مدیریتی نیز لحاظ شده است، تصریح کرد: در موضوع جمعیت، با چالش‌هایی مواجه هستیم که نخستین چالش در بین کارشناسان این حوزه است. زیرا اجماع روشنی هنوز از نظر جمعیت‌شناسی به‌وجود نیامده و می‌بایست تلاش‌های بیشتری برای اقناع کارشناسان صورت گیرد. وی با اعلام اینکه برخی از کارشناسان جمعیتی معتقدند به جای حساسیت بر روی افزایش جمعیت باید به توسعه توجه کنیم، افزود: گروه مقابل آنها، از روند فعلی کاهش جمعیت ابراز نگرانی می‌کنند. 

شورای نگهبان ایرادات طرح افزایش نرخ باروری را اعلام کرد - جرم انگاری در افزایش نرخ باروری کارساز نیست - طرح افزایش نرخ باروری منطبق با سیست های ابلاغی رهبری نیست 

لاریجانی با اشاره به بررسی‌های آماری که نشان می‌دهند فقدان امنیت شغلی یکی از عوامل تاثیرگذار در فرزندآوری است، گفت: فقدان امنیت شغلی در مردان تک فرزند 7 برابر بیشتر از مردان شاغل است که انگیزه تک‌فرزندی دارند. رییس مجلس همچنین به وضعیت زنان شاغل برای فرزندآوری اشاره کرد و افزود: زنانی که فردگرا هستند و برای فرصت‌های پیشرفت خودشان تلاش می‌کنند، به تک‌فرزندی اعتقاد بیشتری دارند. لاریجانی تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در این زمینه باید درست باشد و از کارهای عجولانه پرهیز کرد. همچنین، باید تشویق؛ متناسب با برداشت‌های مردم باشد. به‌طوری که بررسی آماری نشان می‌دهد که برای اجرای طرحی در همین زمینه 12 هزار میلیارد تومان بودجه لازم بود که بار مالی بسیار سنگینی است و اگر این پول‌ها را داشتیم، آن را به وزارت بهداشت می‌دادیم. بنابراین، نوع مشوق‌ها می‌بایست متناسب با اوضاع کشور باشد.

 50 درصد بی‌رغبتی جوانان به ازدواج مربوط به مشکلات اقتصادی است

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: 50 درصد بی‌رغبتی جوانان به ازدواج مربوط به مشکلات اقتصادی است. محمود گلزاری، معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص ازدواج و تأثیر آن بر بالندگی نسل جوان اظهار کرد: 10 مشکل جدی در خصوص ازدواج وجود دارد که از اساسی‌ترین مشکلات می‌توان بی‌رغبتی جوانان به ازدواج را نام برد. وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سن ازدواج در کشور بالا رفته است، گفت: دختران در کشور ما امروزه تحصیل را به ازدواج ترجیح می‌دهند که این خود از مشکلات اساسی بوده و وزارت ورزش و جوانان روی موضوع ازدواج کارهایی صورت داده است، ولی باز هم باید اقدامات موثری در این زمینه انجام شود. او ادامه داد: مشکلات معیشتی و اقتصادی امروزه برای جوانان به‌عنوان یک معضل محسوب می‌شوند. اکنون پسران نیازمند استقلال مالی هستند که شغل و درآمدشان کفاف تأمین زندگی مشترک را نمی‌دهد و در حد معمول است. بنابراین باید توان اقتصادی جوانان از جمله شغل، درآمد، هزینه ازدواج مدنظر قرار گرفته و فراهم شود. گلزاری ادامه داد: موضوعات فرهنگی نیز از مواردی است که باید در کشور در زمینه ازدواج مدنظر قرار گیرد در واقع باید جوانان بدانند که فایده و برکات خانواده چیست؛ کارشناسان متعدد رسانه‌ها باید بر روی مسایل ازدواج متمرکز شوند.

 کاهش 72 درصدی مرگ مادران در کشور

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز گفت: علاوه بر حفظ و ارتقای سلامت جامعه از سال 91، وظیفه دیگری بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفته که باید میزان جمعیت به بیش از حد جایگزینی ارتقا یابد. محمداسماعیل مطلق گفت: در سال‌های گذشته تلاش زیادی شده تا مرگ کودکان، مادران و نوزادان کاهش پیدا کند و این تلاش‌ها باعث کاهش 72 درصدی مرگ مادران و 66 درصدی مرگ نوزادان شده است. وی ادامه داد: این تلاش‌ها نتیجه داده و به دستیابی کشور به اهداف توسعه هزاره پیش از زمان تعیین شده منجر شده است.  وی افزود:  اقدامات انجام شده در حوزه نظام سلامت سبب افزایش چشمگیر امید به زندگی در کشور شده است و البته به دنبال اهداف بزرگتری هستیم که دستیابی به اهداف سند چشم‌‌انداز 1404 است. مطلق  خاطرنشان کرد: اطمینان داریم با اجرای برنامه‌های زیربنایی مانند برنامه تحول در نظام سلامت که در حال اجراست قادر خواهیم بود با سرعت بیشتری به اهداف سند چشم‌انداز دست یابیم. وی گفت: وظیفه‌ای که بر عهده نظام سلامت است به منظور حفظ و ارتقای سلامت جامعه است و اکنون وظیفه خطیر دیگری به ما واگذار شده که ارتقای میزان جمعیت به بیش از حد جایگزینی است.  

تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت - هاشمی : طرح افزایش نرخ باروری خلاف آزادی انسانهاست 

 11میلیون نفر در سن ازدواج‎هستند ولی ازدواج نمی‌کنند!

معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود، گفت: 70 درصد جمعیت کشور در سنین 15 تا 64 قرار دارند که از این افراد به عنوان جمعیت فعال نام برده می‌شود و در دوران طلایی زندگی قرار دارند.

دکتر علی‌اکبر سیاری افزود: ما هم‌اکنون در دوران عروسی جمعیت کشور قرار داریم و باید این دوران را جشن بگیریم و برهمین اساس برنامه‌ریزی‌ها می‌بایست به نحو مطلوب باهدف توسعه کشور تدوین شوند. وی با اعلام اینکه در دهه 60 میزان باروری در کشور1/6 بود، گفت: این میزان هم‌اکنون به 1.8 رسیده که می‌بایست بررسی شود دلایل آن چه بوده است.  سیاری تاخیر در ازدواج را یکی از دلایل کاهش میزان باروری در کشور عنوان و تصریح کرد: بیش از 11 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند ولی ازدواج نمی‌کنند. وی با اعلام اینکه در سال‌های 85 تا 92 شاهد کاهش آمار ازدواج در کشور بوده‌ایم، تاکید کرد: یکی از عوامل ازدواج شغل است به‌طوری‌که 20 تا 25 درصد جمعیت آماده اشتغال در کشور بیکار هستند. معاون وزیر بهداشت با اشاره به بررسی‌های کارشناسی در زمینه افزایش میزان باروری گفت: اگر 10 درصد افراد مجرد ازدواج کنند میزان باروری به 2.6 می‌رسد. سیاری 3 عامل پیوند خانواده را سازگاری، معیشت و سلامت عنوان کرد و افزود: متاسفانه 28 درصد جامعه تک‌فرزند هستند.

 حمایت از زوج‌های نابارور در دستور کار وزارت بهداشت

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت نیز در حاشیه همایش روز جهانی جمعیت گفت: آنچه که در مباحث جمعیتی به دنبال آن هستیم، افزایش میزان باروری به روشی معقول و منطقی است. این موضوع باید برای مردم اقناع‌پذیر باشد. در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم. وی با بیان اینکه در مباحث جمعیتی دو برنامه را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: به این منظور حمایت از زوج‌های نابارور و هزینه‌های دارویی آنها را در دستور کار داریم. در همین حال وزارت بهداشت برای برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌ها برای آموزش و انتقال آن به مردم آمادگی دارد. هاشمی افزود: پیش از این مامور کاهش جمعیت بودیم اما اکنون مسیر تغییر کرده و باید در جهت عکس عمل کنیم. به این ترتیب مردم نیز باید تلاش کنند که تغییر رویه داشته باشند.

اجماع حقوقدانان بر تجدیدنظردر طرح افزایش نرخ باروری - حذف سیاست های تشویقی طرح افزایش جمعیت 

وی در پاسخ به پرسشی درباره گسترش مراکز وازکتومی گفت: در این زمینه بخشنامه‌ها اصلاح شده است. آنچه که به‌عنوان مقررات ابلاغ شده در حال اجراست اگر هم مواردی غیر از این باشد تخلف از قانون محسوب می‌شود. در مجموع گسترش این مراکز صحت ندارد. البته آمارها درباره انجام وازکتومی و توبکتومی در کشور دقیق نیست اما انجام چنین اعمالی بسیار ناچیز است. وزارت بهداشت به آنچه که به صورت رسمی انجام می‌شود نظارت دارد و شواهد رسمی نیز حاکی از آن است که انجام این اعمال کاهش داشته‌است. وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره 120 هزار سقط غیرقانونی در کشور و اقدام وزارت بهداشت برای کاهش این موارد، گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم که آنچه قانونی است اجرا کنیم اما به نظر می‌رسد بخشی از موارد به دستگاه‌های نظارتی و قضایی مربوط می‌شود و در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.